Velký přehled automobilových novinek pro rok 2014: první díl – od Alfy Romeo po Lexus

Projděte si ten neucelenější přehled všech známých novinek, které se v nejbližších dvanácti měsících začnou prodávat, anebo je letos čeká světová premiéra.

Alfa Romeo

Otevřená varianta velmi vřele přijatého kupé 4C je prakticky hotovou věcí, akorát není známé, jestli půjde o zcela dekapitovaný roadster anebo targu s odnímatelným střešním panelem. Vůz byl potvrzen i samotnou Alfou a na trhu by se měl objevit v polovině letošního roku. S jiným motorem než přeplňovanou osmnáctistovkou a dvouspojkovou převodovkou počítat nelze, později by ale mohla dorazit výkonnější verze Stradale.

 

Audi

Nejsilnější verzí nejmenšího Audi zůstává limitovaná čtyřkolka A1 quattro s dvoulitrem a 256 koňmi, letos v květnu se však do nabídky dostane mírně podladěný model S1 s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TFSI (EA888) a výkonem kolem 220 koní.

Patrně nejvíce novinek lze letos očekávat u typové řady A3. Kabriolet jsme již viděli a nově známe i jeho české ceny (od 815 do 948 tisíc Kč). To samé platí také pro ostrý sedan S3, který začíná na částce 1 084 900 Kč. K dalším chystaným variantám patří plug-in hybrid A3 E-Tron s benzínovou čtrnáctistovkou TFSI (150 k), elektromotorem (102 k) a kombinovaným výkonem 204 koní, který se bude v Německu prodávat za 37 tisíc eur. Další model A3 G-tron je rovněž poháněný identickým agregátem, je však naladěný na 110 koní a především zvládne provoz na CNG. Jen velmi málo víme o termínu uvedení nejvýkonnějšího Audi RS3MPV pravděpodobně pojmenovaném V3. Čtyřkolka s pětiválcem a nejméně 350 koňmi by mohla být představena v závěru roku, van (pokud se tedy skutečně objeví) se letos nepředstaví jinak než v podobě konceptu.

Jedním z vrcholů značky Audi se v roce 2014 stane představení zbrusu nové generace A4 s interním označením B9, která se postaví rovněž novému Mercedesu třídy C (W205) a BMW řady 3 (F30). Kolem 4,7 metru dlouhý vůz by měl zhubnout až o 150 kg a kromě jiné techniky se připravte na systém deaktivace válců či head-up displej. Termín premiéry? Dost možná se příznivci dočkají už v Ženevě.

Německá média upozorňují, že se ke konci roku odhalí lehký facelift Audi A6 a v září to samé čeká na model A7.

Vlajková loď A8 a sportovní varianta S8 mají za sebou relativně větší modernizaci. Ceny právě uvedených přepracovaných modelů se pohybují od dvou do tří milionů korun.

Druhá generace Audi Q7 je dalším letošním pomyslným vrcholem modelového portfolia Ingolstadtu. Sedmisedadlové a více než pětimetrové nové SUV má zhubnout o 300 až 400 kg a v nabídce se nejspíše objeví také čtyřválcové motory konkurující stejně motorizovaným modelům BMW X5. Světová premiéra proběhne na podzimním autosalonu v Paříži.

Modernizované Audi R8 GT již nějaký ten pátek testuje na Severní smyčce Nürburgringu, k jeho představení však dojde až letos. O technice mnoho nevíme, máme ale za to, že vůz dostane přepracovaný desetiválec společný s Lamborghini Huracán LP610-4 naladěný na symbolicky nižších 600 koní. Ve standardní výbavě bude mít kompozitové díly, karbon-keramické brzdy a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

V září by se na pařížském autosalonu měla ukázat vedle Audi Q7 také třetí generace modelu TT. Postavena bude na platformě MQB s využitím lehkých materiálů, které by měly snížit základní hmotnost pod váhu současného modelu. Pohon standardních modelů zajistí benzínové motory 1.8 a 2.0 TFSI se systémem deaktivace dvou válců a na špičce opět stane přeplňovaný zážehový pětiválec o výkonu kolem 380 koní, na ten však bude nutné ještě několik dalších měsíců počkat.

 

BMW

Novou dvojku v provozu zatím ještě neuvidíte, své české cenovky však už zná. Nejlevnější model 220i je k mání za 775 tisíc, dieselový dvoulitr v 220d pořídíte za 837 500 korun a špičková varianta M235i se prodává od 1 122 500 Kč.

Nejspíše již v Paříži uvidíme produkční variantu nového MPV s pohonem předních kol, ze kterého mnichovská značka udělá buď řadu 2 Active Tourer anebo dvojku Gran Tourer. Design ani technika překvapivé nebudou, vůz má plně vycházet z konceptu Active Tourer, respektive Active Tourer Outdoor.

Detaily o čtyřce v kabrioletu známe od října, až nyní však vůz přichází na český trh. BMW bude za verzi 420d požadovat 1,18 milionu, naopak nejdražší motorizace 435i vyjde na nejméně 1,4 milionu korun. V polovině roku dorazí třetí karosářská varianta řady 4 – Gran Coupé.

Vrcholné verze trojkové a čtyřkové řady mají výstavní premiéru za necelé dva týdny v Detroitu, prodej ale startuje o něco později. Pokud jsou zákulisní zprávy přesné, M3M4 se v showroomech neobjeví dříve než v červnu, kabriolet M4 oficiálně uvidíme až na podzim.

Hybridní kupé i8 s přeplňovaným tříválcem a elektromotorem o celkovém výkonu 362 koní a schopností s plně nabitými bateriemi akcelerovat na stovku za 4,4 sekundy se začne v Evropě prodávat až v srpnu.

Německý auto motor und sport hlásí, že BMW připravilo na letošní rok rovněž menší mezigenerační modernizaci X3. Jestli dorazí také ostrá verze X3 M, to docela pochybujeme, vybroušenější model od M Performance se šestiválcem o výkonu kolem 330 koní by se však ukázat mohl.

Řadu modelů X rozšíří v roce 2014 novinka X4 navazující na úspěch BMW X6. Crossover využije techniku i motory modelu X3 a po designové stránce bude pochopitelně téměř na chlup identická se stejnojmenným loňským konceptem.

Nejvýkonnější verzi BMW X5 od sportovní divize M v Německu již neseženete. Důvodem je jistě skutečnost, že byla pod kódovým označením F15 uvedena na trh nová generace tohoto SUV, nezanedbatelnou roli však hraje také fakt, že Mnichov právě dokončuje zcela nové X5 M. Nepochybujeme, že zůstane u V8 biturbo, dostane však novější provedení z M5/M6 a nepochybně i více než dosud nabízených 555 koní. Informátoři též potvrzují, že už letos se do prodeje dostane i plug-in hybrid, nejspíše pojmenovaný X5 eDrive, pod kapotou jsou však pro nás zatím jen otazníky. Mluví se o čtyřválci, pravděpodobnější je ale technika z Activehybrid 3 o výkonu nejméně 340 koní.

V kuloárech se mluví o tom, že do konce roku bychom mohli vidět také druhou generaci BMW X6 postavenou opět na základech X5. Je to možné? Docela ano, model E71 se vyrábí od roku 2008.

Cadillac

Luxusní značka koncernu GM má na rozdíl od Chevroletu dveře do Evropy pořád otevřené, její pozice je však poměrně komplikovaná, protože má za úkol konkurovat vozům velké německé trojky. Ve střední třídě byl proti BMW řady 3, Mercedesu třídy C a Audi A4 nasazen model ATS, jehož prestiž má letos vylepšit jednak dvoudveřové kupé ale především ATS-V vybavený 3,2 anebo 3,6litrovým šestiválcem s dvojicí turbodmychadel. Aby dokázal konkurovat M3/M4, C 63 AMG a později také RS4, bude mít dost možná až 500 koní.

Nová generace modelu CTS stojí v EU na startovní čáře, prodej začíná počátkem roku. Zpočátku bude k mání pouze s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 276 koní a šestistupňovým automatem, později snad dorazí také šestiválcové biturbo o objemu 3,6 litru a výkonu přes 420 koní. Pro ČR byla stanovena základní cena za provedení Elegance s pohonem všech kol na 50 319 eur, čtyřkolka s označením AWD pak bude dostupná za 52 840 eur. Nejluxusnější Premium s pohonem všech kol nese cenu 60 353 eur.

Cadillac ELR je hybridní dvoudveřové kupé s technikou Opelu Amera anebo – chcete-li – Chevroletu Volt. Pohon vozu zajišťuje elektromotor s výkonem 220 koní napájený lithium-iontovými akumulátory o kapacitě necelých 17 kWh a v roli „prodlužovače dojezdu“ poslouží čtrnáctistovka Ecotec. Prodej ve Spojených státech startuje už v lednu za docela tučných 75 tisíc dolarů, v přepočtu pře 1,5 milionu, což je částka o pět tisíc dolarů vyšší, než v USA potřebujete na pořízení Porsche Cayenne S Hybrid. Kolik bude Cadillac chtít za ELR v Evropě, ještě nevíme, má však dorazit letos a tušíme, že to žádná láce nebude.

O novém SUV Escalade jsme už něco psali, určitě ne však to, kdy bude k dispozici v Evropě. Dealeři na starém kontinentu mezi sebou špitají, že by se tak mohlo stát ke konci roku.

 

Citroën

Mnoho zdrojů to zatím nepotvrzuje, ale druhá generace kolínských trojčat z TPCA a tím pádem také nová C1, by se měla představit v polovině roku 2014. Po téměř devíti letech se chce říci jen to, že už bylo načase.

Do premiéry crossoveru C4 Cactus, který přebere spoustu technických prvků z Peugeotu 2008, zůstává něco málo přes měsíc. Pokud nedojde k úniku fotek, Citroën jej odhalí 5. února, nepředpokládá se ale, že se stylisticky odkloní od původního konceptu. Na první kusy si budou muset zákazníci počkat asi až do září.

Nejnovější elektrické Berlingo se začne v Evropě prodávat v květnu, předpokládáme však, že s ohledem na cenu, omezený dojezd a délku nabíjení revoluci v dopravě nezpůsobí.

Oficiálně byla výroba modelu DS3 Cabrio Racing potvrzena jen v prosinci, v případě seriózního zájmu však bude nutné pospíšit si, na trh se dostane jen 400 aut. Kromě toho je pro tuto modelovou řadu připravena mezigenerační modernizace, podrobnosti jsme nezachytili, dorazit by ale měla na konci léta, což znamená, že premiéra proběhne v Paříži.

Luxusně vypadající sedan DS 5LS je momentálně vyhrazen pouze pro Čínu, koncern PSA však není v situaci, kdy by mohl případnou poptávku v Evropě ignorovat, záležet proto bude hlavně na ohlasech.

Crossover předznamenaný konceptem DS Wild Rubis se možná bude jmenovat C5 Crosser či DSX7, bez ohledu na jméno se však v sériové podobě ukáže zhruba v polovině roku.

 

Ferrari

Nástupce kupé-kabrioletu California zamává atmosférickému motoru a místo něj dá především kvůli pokutám za emise přednost přeplňovanému motoru V8 biturbo z Maserati Quattroporte vyladěnému na výkon kolem 550 koní. Ukázat se má v druhé polovině roku.

 

Fiat

Pravděpodobně maketu crossoveru 500X jsme poprvé měli možnost vidět už v roce 2012, produkční varianta však nedorazí dříve než letos v červenci. Jestli tím zdroje míní premiéru anebo prodej, známé není.

O nástupci hatchbacku Bravo si může evropská klientela zatím nechat jen zdát. Prodej nového modelu, který se nakonec nejmenuje Viaggio ale Ottimo, zůstává zatím vyhrazen pouze pro Čínu. Pětidveřový vůz dostane 1.4 T-Jet o výkonu 120 a 150 koní ve spojení s pětistupňovým manuálem či dvouspojkovým DCT.

 

 

 

 

Ford

Kompletně nové městské mini Ka, jehož vývoj řídila brazilská divize Fordu, dostane poprvé pětidveřovou karoserii, automobilka však prozatím nepotvrdila, jestli se v této podobě objeví i jinde než v Jižní Americe.

Výroby se dočká také čtyřdveřový sedan, který vrací do hry jméno Escort. Otázkou ovšem je, jestli bude vedení Ford myslet kromě Číny také na evropskou klientelu. Jako konkurence pro Peugeot 301, Citroën C-Elysée a Škodu Rapid by smysl dával, otázkou ale je, jestli si to myslí také lidé odpovědi za chod modrého oválu.

Segment kompaktních crossoverů posílí v polovině roku model Ecosport, přičemž v Německu bude k mání za 19 950 Eur.

Nová generace částečně hliníkového pickupu a nejprodávanějšího vozu ve Spojených státech – Ford F-150 – bude představen už za pár dní na detroitském autosalonu. Vychází z konceptu Atlas, díky použití lehkých materiálů má oproti předchůdci zhubnout až o 340 kg a mezi pohonnými jednotkami se objeví také nový menší motor 2.7 Ecoboost.

Nové Mondeo nabralo kvůli restrukturalizaci evropské divize Fordu nepředstavitelné zpoždění, letos na podzim se zde však (snad) konečně objeví. Aby zdejší klientela neměla dojem, že kupuje dva roky starý americký Fusion, automobilka připraví jeho stylisticky i technicky přepracovanou verzi a zaútočí také luxusnějším provedením Vignale.

Evropa je asi příliš racionální, aby se nejvíce očekávaným Fordem stal letos nový Mustang, každopádně do Evropy vůbec poprvé oficiálně konečně dorazí. S nezávislým zadním zavěšením, základním přeplňovaným čtyřválcem a rovnou i v provedení Convertible bychom jej mohli tady mít koncem roku. Mezitím bude ve Spojených státech představena první ostřejší varianta Shelby GT350.

Kompletně nová generace MPV S-Max i jeho racionálnější varianta Galaxy se v plné parádě představí na podzim v Paříži. Základem se stane přeplňovaný čtyřválec 1.5 Ecoboost a očekávejte design konceptu S-Max z loňské frankfurtské výstavy IAA.

Strategie „jednoho Fordu“ zavleče do EU kromě jiného také druhou generaci Fordu Edge.

Naopak nový sedmisedadlový offroad Everest postavený na základech pickupu Ranger zůstane nejspíše vyhrazen Austrálii a teritoriím mimo Evropy.

Automobilky jsou pod hrozbou pokut dále nuceny snižovat emise CO2 a z téhož důvodu se v prodeji objeví také plug-in hybridní pohonné ústrojí v MPV C-Max Energi. Ve Spojených státech je v nabídce už od poloviny října 2012.

Už v únoru by se mohl v Evropě rozjet prodej kompaktní osobní dodávky Tourneo Courier postavené na platformě společné pro B-Max a Fiestu.

Honda

Jako kříženec hatchbacku a MPV má třetí generace modelu Jazz (prodávané na jiných trzích i jako řada Fit) značnou šanci, že se opět objeví v Evropě. Potvrzují to ostatně i zdroje blízké automobilce, termín uvedení auta – nabízeného Japoncům od loňského září – ovšem známý v tuto chvíli není.

Během několika nejbližších měsíců se rozjede prodej další karosářské verze modelu Civic. Pětidveřové kombi Tourer nabídne větší zavazadelník než Octavia a stejně jako hatchback prozatím jen dva čtyřválcové motory – benzínovou osmnáctistovku s výkonen 142 koní a turbodiesel 1.6 i-DTEC se 120 koni. Oproti výchozí verzi bude Honda za praktičtější model požadovat příplatek necelých 30 tisíc.

Kompaktní crossover Vezel vycházející z koncepční studie Urban patří k dalším automobilům Hondy, které mají velkou šanci uchytit se v na zdejších trzích, pokud ale jde o termíny možné prezentace, jsme na tom stejně jako u Jazzu.

Je to téměř nekonečné čekání, letos by však konečně měl dorazit nástupce věhlasného modelu NSX. Novinka vsadí na hybridní techniku, dvouspojkovou převodovku, pohon všech kol a podle posledních informací nebude vidlicový šestiválec atmosféra ale naopak biturbo.

 

 

 

Hyundai

Modernizace Elantry, která byla ze spousty evropských trhů mezičasem stažena, přinesla kromě novějšího vzhledu také dieselovou šestnáctistovku o výkonu 128 koní, otázkou však je, jestli tento facelift nepřišel pět minut po dvanácté.

Inspirace mnichovskými vozy je při pohledu z některých úhlů na novou luxusní limuzínu Genesis zjevná a dost možná právě tohle bude pro některé potenciální zájemce překážkou, tato pětimetrová zadokolka s třímetrovým rozvorem však má rozhodně co nabídnout. Třeba čtyři motory s více než slušnými výkony od 257 do 425 koní, bude však zajímavé sledovat, jestli tohle bude stačit i jinde než ve Spojených státech a Koreji.

Testovací prototypy již byly nafoceny a dá se z nich leccos vyčíst, víme proto, že nová generace modelu i20 (navržená bývalým designérem BMW Thomasem Bürklem) bude hranatější a podle očekávání také o něco větší. První fotky mají být zveřejněny koncem léta, výstavní premiéra pak proběhne nejspíše na pařížském autosalonu.

O kompaktním crossoveru ix25 zacíleném na Nissan Juke a spol. pár technických detailů víme, Korejci jej však zatím velmi úspěšně ukrývají. Auto bylo postaveno na bázi nové generace sesterského Soulu a bezpochyby dostane i jeho motory. Výroba se podle odhadů zdrojů blízkých automobilce rozjede ještě letos, vstup na trh by proto ix25 mohla stihnout do konce roku.

 

Chevrolet

Koncern General Motors oznámil postupné umrtvování svých aktivit v Evropě, modelu Corvette Stingray se však toto opatření dotknout nemá, tudíž máme i my důvod lačně sledovat detroitskou premiéru nové generace Z06/Z07. Podrobnosti technice vám potvrdit nemůžeme, mluví se však o sedmilitrovém osmiválci o výkonu přes 600 koní.

 

Infiniti

Svět příznivců japonské luxusní divize Nissanu asi momentálně žije chystanou premiérou detroitského konceptu Q50 Eau Rouge, možná by je však mohlo také zajímat to, že na podzim automobilka chystá modernizaci obou crossoverů QX50 (EX) a QX70 (FX).

 

Jaguar

V Jaguaru to momentálně žije především kolem uvedení modelu F-type Coupe na trh, které bude levnější než roadster. Ceny startují na částce 1,85 milionu za kompresorový šestiválec s výkonem 340 koní a první objednávky přijímají prodejci už teď. Novinkou pro rok 2014 má být čtyřválcová varianta připravená především jako prostředek ke snížení průměrných emisí CO2, zákazníci však nepochybně uvítají také pokles základní ceny.

Občas se mu říká „vůz vymodlený britským Autocarem“, každopádně, i když se o jeho vznik kolegové zasloužili či nikoli, hliníkový nástupce modelu X-type a konkurent mnichovské trojky skutečně bude. Jestli se opravdu objeví ve své produkční podobě už letos, vám potvrdit nedokážeme, testovací prototypy nicméně jezdí už dost dlouho a právě rok 2014 je už delší dobu avizován jako termín jeho nástupu.

Jeep

Porodní bolesti spojené s uvedení nového Cherokee nebyly zrovna příjemné. Nejdříve byl kritizován design, posléze se vůz opozdil kvůli dolaďování techniky, nicméně přijetí zákazníky bylo nakonec nadmíru pozitivní. Prodeje ukazují, že o zatracované auto je stejný zájem jako o Wrangler či Grand Cherokee, snad to ale nebude znamenat odklad termínu uvedení v Evropě, který byl naplánován na červenec.

Jeepster je technicky spřízněný sourozenec Fiatu 500X a na americké poměry půjde o skutečně miniaturní crossover. Finální auto bychom měli poprvé oficiálně spatřit na přelomu léta a podzimu.

Kia

Modernizace sedanu Optima proběhla loni, uvedení vozu v EU však nelze očekávat dříve než v létě. Facelift  přináší přepracovaná světla, nárazníky, LED v předním nárazníku po vzoru těch v modelu cee´d GT nějaké novinky najdete rovněž v interiéru. Technika zůstává původní.

Nový Soul zůstal u originálních tvarů předchůdce, uvnitř však jde o kompletně přepracované auto s o třetinu tužší karoserií v krutu, zavazadelníkem o objemu 354 litrů a motory z aktuálního Cee’du. Prodej Kie se rozjede někdy v květnu a na konci roku by se měla představit také verze poháněná čistě jen bateriemi.

Model Sportage prošel v roce 2013 faceliftem, při srovnání se svým předchůdcem jde však o úpravy, které jsou ekvivalentem decentního přepudrování nosu. Designéři téměř neviditelně pozměnili přední nárazník, masku, tvar mlhovek a lehce i grafiku zadních světel s LED. Uvnitř se ukázal nový přístrojový panel či modifikovaný multimediální systém a překalibrován byl rovněž posilovač řízení.

Lamborghini

Nástupce Gallarda nakonec nese jméno Huracán a pohání jej nový, 5,2litrový atmosférický desetiválec o výkonu 610 koní. Díky pohonu všech kol zvládne stovku za 3,2 sekundy a rozjede se až na 325 km/h. Do prodeje se dostane až někdy v polovině roku.

 

Land Rover

Prezentace Range Roveru prodlouženého na 5,2 metru proběhla na přelomu loňského října a listopadu, prodávat se začne v první čtvrtině roku 2014. Hybridní model s dieselovým šestiválcem a elektromotorem o celkovém výkonu 340 koní a osmistupňovým automatem můžete naopak objednávat už nyní a není zrovna levný. Vychází na 3,2 milionu, zatímco SDV8 s osmiválcovým dieselem stojí od 2,8 milionu korun.

Modelová řada Evoque dostala devítistupňový automat, který ve spojení s 2,2litrovým dieselem o výkonu 150 nebo 190 koní slibuje průměrnou spotřebu 5,8 litru v případě pseudokupé a rovných šest litrů u pětidveřové varianty.

 

Lexus

Modernizovaný hybridní hatchback CT200h s nově naroubovanou jednodílnou maskou chladiče byl představen na loňském autosalonu v čínském Guangzhou, na podrobnější zprávy jako i termín uvedení v Evropě však stále čekáme.

Přímý konkurent BMW řady 4 byl odhalen na listopadovém tokijském autosalonu, u evropských prodejců se však kupé RC ukáže až v létě. O pár měsíců později jej bude následovat špičkový model RC F s atmosférickým pětilitrovým osmiválcem o výkonu 460 koní, který má premiéru v Detroitu.

Odvážně tvarovaný crossover LF-NF jde skutečně do výroby někdy v polovině roku a kromě jiného uvede na trh dvoulitrové čtyřválcové turbo. Lexus o dalších motorizacích momentálně nemluví, divili bychom se však, kdyby se mezi pohonnými jednotkami neobjevit také hybrid sestávající z 2,5litrového čtyřválce a elektromotoru, který pohání také IS 300h.

4.1.2014 5:27| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist