autoweb.cz > autosalon > Autosalon Frankfurt > Smart FourJoy: toto je předzvěst nástupce ForFour
Smart FourJoy: toto je předzvěst nástupce ForFour
Pokud si nechce německý koncern Daimler nic nalhávat, musí uznat, že první pětidveřový Smart (postavený s využitím konstrukčních celků Mitsubishi Colt a pojmenovaný Forfour) byl pořádný propadák. Lidé vůz nepřijali z různých důvodů, především ale kvůli neskromné ceně, takže jeho produkce – probíhající v nizozemské továrně NedCar – byla ukončena už po dvou letech.
Aktuálně má před sebou Smart potažmo Mercedes druhý pokus, tentokrát však na to jde v kooperaci s jiným partnerem a také odlišnou koncepcí. Na vývoji druhé generace městského hatchbacku participuje uskupení Renault-Nissan a kromě jiného z něj vzejde také příští Twingo, návratem k původnímu modelu ForTwo jsou pak pohonné jednotky uložené vzadu a rovněž pohon zadních kol.
Jak bude nový Smart vypadat, ukazuje frankfurtský koncept Fourjoy, který sice dveře postrádá, podle délky otevřené čtyřsedadlové kabiny nicméně nepochybujeme, že budou čtvery. Mimochodem, když už jsme u rozměrů – studie má na délku jen 3494 mm, tedy o 258 mm méně než původní Smart Forfour. Šířka novinky je naopak hodně nadprůměrná, činí až 1978 mm (nevíme však, jestli bez nebo se zrcátky) a na výšku byste naměřili 1494 mm.
Jméno auta „čtyřka pro radost“ (?) naznačuje, že byste se ve městě neměli nudit a pokud jde o obratnost auta, asi to i platí. Smart uvádí průměr otáčení jen 9,1 metru. S jízdou samotnou to však asi bude poněkud nudnější. Fourjoy má sice poháněná zadní kola, roztáčí je však pouze tichý elektromotor o výkonu 55 kW (75 koní). O jeho napájení se stará sada lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 17,6 kWh, tedy o ekvivalentu cirka 6,8 litru, takže reálný dojezd ve městě by mohl být kolem 100 kilometrů, Smart však zrovna tento parametr v tiskové zprávě nespecifikuje.
Poněkud pozitivněji působí informace o tom, že bezpečnostní klec auta opět nazvaná Tridion je kompletně vyrobena z hliníku a aby automobilka tento fakt dostatečně zdůraznila, nechala ji zvnějšku vyleštit a zbytek panelů vpředu i vzadu nastříkala do bílého perleťového laku. Jestli se toto řešení objeví také u produkčního auta, a jaká bude jeho hmotnost, automobilka nespecifikuje, na detaily podobného typu však dlouho čekat nebudeme. Smart ve svém sdělení potvrdil, že sériové auto představí už koncem příštího roku a koncept stylisticky předznamenává tří i pětidveřový model.Místo toho naznačuje možnost rychlého dobití baterek za méně než hodinu pomocí nabíječky s příkonem 22 kW, potíž je akorát v tom, že z běžné zásuvky ji zkrátka nevyužijete. Pokud by vám někde cestou šťáva došla a potřebujete se dostat dál, můžete využít balíček poslední záchrany v podobě dvou elektrických skateboardů „na poslední míli“, přičemž ochranné helmy hledejte pod zadními sedadly.