Škoda ve Frankfurtu: kompletní přehled a konec Fabie RS

Pokud se náhodou chystáte do Frankfurtu, mohlo by vás zajímat, jestli se vyplatí skočit na stánek Škody. A nezapomeňte se zastavit u Fabie RS. Nebudou…

Mladoboleslavským vozům jsme se v prvních dnech frankfurtského autosalonu – tedy až na pár výjimek – zrovna moc nevěnovali. Ne že by Škoda žádné novinky na svém stánku postavené neměla, pravdou ale je, že většinu svých největších trumfů stihla vytáhnout ještě před startem samotné výstavy, aby se nemusela dělit o pozornost publika s desítkami dalších nových modelů a konceptů.

Pokud české pobočce německého koncernu Volkswagen příliš nefandíte, patrně vám dosavadní průřez jejím portfoliem stačil vrchovatou měrou, máme však zde i takové čtenáře, kteří Škodu můžou a to v jakémkoli množství a právě pro ně jsme připravili menší souhrn toho nejzajímavějšího z IAA 2013.

Začít můžeme třeba novými modely GreenLine, které by aktuálně mohly být při pohledu na čísla osvětlených ceníků čerpacích stanic pro spoustu motoristů docela atraktivní. Za největší hvězdu je na IAA asi Octavia, která se v „zeleném“ provedení honosí titulem nejúspornější Škodovky vůbec. Za kolik bude jezdit v reálu a nikoli laboratoriích podle normy NEDC, zatím lze pouze hádat, každopádně při měření vyšlo, že její 1,6litrové TDI s výkonem 110 koní dokáže v průměru fungovat za 3,3 litru nafty na 100 kilometrů.

Jen o něco hůře jsou na tom dvojčata Rapid a Rapid Spaceback. S nálepkami Greenline a identickou šestnáctistovkou naladěnou pro změnu na 90 koní jim vychází kombinovaná spotřeba pouze 3,8 l/100 km. Superb a Yeti jsou na tom se stejnou pohonnou jednotkou o výkonu 105 koní kvůli horší aerodynamice, respektive vyšší hmotnosti poněkud hůře, nicméně 4,2 (Superb Combi 4,3 l) a 4,6 litru vypadá na papíře pořád dobře.

K pouze „mírně vychladlým“ novinkám v expozici Škody pochopitelně patří Octavia RS, která si ve Frankfurtu také odbyla svou výstavní premiéru, s detaily o ní vás však tentokrát zatěžovat nebudeme. Jednak jsme ji na těchto stránkách už několikrát rozebrali téměř do šroubku, ale hlavně jsme se s ní i svezli na prezentaci v Rumunsku, takže v tuto chvíli čekáme pouze na to, kdy ji budeme moci vyzkoušet na domácích silnicích. Což by mělo být již brzy.

Netroufáme si to říci stoprocentně, ale z pohledu Škody by mohl být nejvýznamnější novinkou na IAA Rapid Spaceback, který má šanci stát se levnější alternativou koncernových sourozenců z Německa. Tedy ne že by někdo dával přednost tomuto vozu před Audi A3 Sportback anebo Volkswagenem Golf VII, i když jeden nikdy neví, Škodě však v segmentu nižší střední třídy hatchback až dosud chyběl a přestože Spacebacku pár centimetrů a několik ramen zavěšení zadní nápravy na některé konkurenty chybí, vynahrazuje to velkým zavazadelníkem a v podélném směru relativně prostornou kabinou. Přestože byl vůz ve srovnání s liftbackem zkrácen o 18 centimetrů, základní objem kufru činí 415 litrů a sklopením zadních sedadel jej zvětšíte na 1380 litrů.

Pokud jste nás sledovali pozorně, jistě víte, že Spaceback má už i svůj ceník. Ten nám kromě jiného prozrazuje, že vůz bude v prodeji s motory o výkonu od 75 (1.2 MPI) do 122 koní (1.4 TSI), přičemž k mání je také jeden diesel (1.6 TDI) naladěný na 90 anebo 105 koní. A ceny samotné? Pohybují se od 269 900 Kč za 1.2 MPI Fresh Active do 471 900 Kč za přeplňovanou čtrnáctistovku ve výbavě Style Plus, to jsou však částky základních verzí. Nově spuštěný konfigurátor, který vám kromě jiného umožní vizualizaci auta ve všech dostupných barvách laku, s různými koly a interiéry, prozrazuje, že dostat se s plně vybaveným Rapidem Spaceback přes 600 tisíc zase není velké umění.

Frankfurtský výčet mladoboleslavských novinek uzavíráme faceliftem crossoveru Yeti, který jsme vám na prvních fotografiích ukázali ještě v první polovině srpna a nejpodstatnější technické detaily modernizace jsme k nim doplnili krátce poté.

Asi vám nemusíme zvlášť připomínat, čím je tato mezigenerační změna charakteristická. Pochopitelně tím, že Yeti ztratil svou typickou tvář s kulatými mlhovkami vetknutými ve spodní části do hlavních světel a přizpůsobil se současnému stylistickému směru s hranatými reflektory po vzoru Rapidu a nové Octavie. Jestli dnes Yeti vypadá lépe, posuďte sami, my zde místo subjektivního hodnocení designu nabízíme rychlý výčet změn.

Škoda Yeti modelového roku 2014 přichází ve dvou variantách nazvaných Urban a Outdoor, přičemž ta první se tváří jako kompaktní SUV do města, zatímco druhá se snaží pomocí nelakovaných plastů a ochranných prvků v náraznících působit poněkud drsněji. Z vizuálních úprav asi stojí za změnu přestěhování loga na přídi z masky na okraj protažené přední kapoty, nechybí příplatkové bi-xenony s LED nebo třeba dva druhy střešních ližin.

Tím se dostáváme k výbavě, která obsahuje téměř tucet různých typů hliníkových kol, patnáct druhů laků (nově jsou k mání odstíny bílá Moon, zelená Jungle, šedá Metal a hnědá Magnetic, ačkoli tedy poslední ze jmenovaných výlučně pro nejvyšší výbavu Laurin & Klement), ale třeba i rozšířený sortiment látkového či koženého čalounění.

V seznamu novinek je sedm různých typů tříramenných volantů, k těm důležitějším pak patří zadní parkovací kamera anebo rovnou asistent automatického parkování, jehož funkci snad není nutné rozebírat. K dalším prvkům, které dosud pro Yeti k dispozici nebyly, je systém bezklíčového odemykání a startování a ani tentokrát si Škoda neodpustila různé „chytré prvky“ jako jsou třeba oboustranné koberce, svítilna LED v zavazadlovém prostoru, držák reflexní vesty pod sedadlem či odpadkový koš ve dveřích.


Mladoboleslavský inventář letošní nejvýznamnější podzimní výstavy automobilů bychom tímto mohli definitivně uzavřít, v průběhu novinářských dní se však objevila také jedna méně příjemná zpráva pro příznivce Fabie RS. Ta současná svou pouť s druhou generací této modelové řady ještě dokončí, nástupce se ale nedočká. Oficiálně to potvrdil šéf vývoje Frank Welsch.

Důvody tohoto rozhodnutí jsou poměrně prosté. „Pravdou je, že lidem se verze RS líbí, přesto ji nekupují. Ve srovnání s cenami běžných Fabii je zkrátka příliš drahá,“ přiznal otevřeně Welsch a připustil, že na tom mají svůj podíl také různé výbavové balíčky přibližující standardní modely „eReSu“. „Zákazníci ve skutečnosti kupují pakety jako je Monte Carlo a příplatková kola a protože my musíme auta prodávat a nikoli jen předvádět, budeme se zkrátka orientovat tímto směrem.“

Pochopitelně Škoda, potažmo VW asi jen stěží přiznají, že mohly Fabii RS postavit bez drahého dvouspojkového automatu a udělat ji tím kupříkladu o čtyřicet až padesát tisíc levnější a navíc řidičsky přitažlivější pro ty, kdo považují nuance spojené s řazením za nezbytnou součást skutečného zapojení do jízdy. Nevhodnou konstelaci však způsobila domácí značka/Wolfsburg i několika dalšími rozhodnutími. Příznivější ceně nepochybně nepřispívá ani poměrně komplikovaná čtrnáctistovka s dvojitým přeplňováním a dost možná poslední hřebík do rakve Fabie RS zatloukla nejvýkonnější Octavia RS začínající na ceně jen o 115 tisíc Kč výš.

Frank Welsch příští Fabii RS nevyloučil zcela, musela by však po ní být značná poptávka, aby se koncern rozhoupal a postavil ji, což se z dnešního pohledu příliš realistické být nezdá. Od příštího roku, kdy bude třetí generace českého kompaktu představena, tedy můžeme na „eReSo“ nejspíše zapomenout.

13.9.2013 12:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist