Když drsňák reprezentuje úspornost: Golf GTD vás bude bavit a bude šetrný k vaší peněžence (možná)

Představte si, že se ocitáte v září roku 1982, kdy se na scéně auto moto světa objevuje Volkswagen Golf GTD. Na první pohled sice vypadá jako klasický Golf, ale přeci jen je na něm trošku něco jiného…
titulka-1-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Jednoho slunného dne se v kanceláři Volkswagenu někdo zamyslel a pronesl: „Tak když tu máme tenhle náš úžasný hatchback, který je úsporný a spolehlivý, co kdybychom mu „píchli“ trochu toho sportovního šmrncu a naftového potenciálu?“ A přesně takhle jednoduše světlo světa spatřil Golf GTD, vzdálenější bratranec GTI (jemuž pod srdcem bije benzinový agregát a ve vizuálu je vlastně úplně jiný). Tenhle úsporný sportovní parťák si získával napříč generacemi srdce nejednoho řidiče, a to hlavně díky svým dvěma popiratelným vlastnostem. Uměl za to vždycky decentně vzít, byl výkonný a velmi úsporný. A nové GTD je na tom pořád stejně dobře. Jen si pro jeho pořízení připravte dost peněz.

Pojďme si hned v úvodu říct, že Golf GTD není levná záležitost. V námi testované verzi s určitými příplatky stál 1 259 200 Kč. To není malá investice, řeknete si. Není. Ale zase na druhou stranu, za to dostanete auto, které je vizuálně pěkné, úsporné a je v něm radost sedět. Jen nečekejte jeho přímé vizuální spojení s benzinovou sportovní variantou GTI. Volkswagen tu šel prostě svou cestou, která spočívá spíše v odlišnosti než v nápodobě.

Černá čistá klasika

Na první pohled je Golf GTD celkem nenápadný. V naší specifikaci ho pokrývalo černé lakování s perleťovým efektem (16 400 Kč), společně s 19palcovými koly Estoril (42 500 Kč). Tahle kombinace typu „všude černá a nic jiného“ je určená především pro milovníky inkognito stylu. Když chcete mít pěkné auto, ale nechcete vyčnívat z davu. Za nás poměrně příjemná volba, pokud jste takto mentálně naladěni. To, že sedíte ve sporťáku, dáváte vnějšímu světu na odiv písmeny GTD, která jsou implementována do linie procházejícími mezi světly, která byla v našem případě ledková matrixová aka příplatková (26 100 Kč). Nesporně zajímavým prvkem je i mřížka chladiče s hexagonální strukturou.

Dynamický vzhled pak nejvíce oceníte z bočního pohledu. Snížená karoserie, rozšířené prahy, opětovné použití emblému GTD pod A sloupky, nebo v našem případě svítící červené brzdové třmeny. Ze strany to Golfu fakt sluší.

Zezadu pak asi nejvíce nepřehlédnutelných prvkem budiž chromované koncovky výfuků, střešní spoiler a ledkové zadní svítilny. Taková vyčištěná klasika, která nezaujme, ale ani neurazí.

Suma sumárum se nám v téhle tmavé specifikace Golf GTD líbí. Nepotřebujete tady žádné vizuální blbinky k tomu, abyste byli spokojeni. Jde především o jednoduchost a čistotu.

Někde je to super, někde ne

Interiér hraje též v tmavé barvě, ale je lehce rozstřelen šedo-bílým potahem sedaček. Když usednete za volant, asi nejvíce vás zaujme digitální panel skládající se ze dvou displejů s úhlopříčkou 10 palců (25,4 cm) a 10,25 palce (26,04 cm), které mají navodit pocit jakéhosi celku a propojitelnosti. Pokud vám počet displejů nestačí, můžete si vytáhnout ten head-upový, ale my mu v GTD tak úplně nefandili. Vrásky na čele nám trochu působilo i ono dotykové ovládání jak na volantu, tak klimatizace pod středovým displejem. Rozumíme, že jde doba vpřed, ale pořád máme jakýsi staromilský pocit, že by si auta zasloužila klasická tlačítka, a to hlavně z pohledu jednoduchosti ovládání především při jízdě. Takhle se často stane, že si prstem sjedete nebo uděláte pokyn, který jste prostě nezamýšleli.

Ostatně, pokud jste fanoušky „starých dobrých časů“, budete se u GTD muset trochu kousnout. Hodně ovládacích prvků totiž naleznete v infotainmentu. Ten se zdá při prvním spuštění pomalý, postupem času se ale rozhýbe do takové standardní rychlosti. Každopádně v něm najdete například vypnutí Start/stop nebo nastavení jízdních režimů.

Designově hezkými prvky jsou pianinově černé plochy (ačkoliv to umatlání je vždycky srdcervoucí) s pochromovanými detaily volantu, středového tunelu nebo rámečku klimatizace. To všechno v souhře s vážně fajn ambientním osvětlením, který není nijak agresivní, ale dodává autu uvnitř příjemný nádech.

Sedačky mají látkový potah ve zmíněném šedém akcentu a jsou docela pohodlné. Je otázka, zdali to můžeme posuzovat, když máme menší sedící plochu a celkově menší postavu. Ale v zatáčkách tělo hezky podrží.

Interiérově tak auto potěší spíše konzervativce se smyslem pro detail, než nějakého ulítlého puberťáka.

Jen dvoulitr s automatem

Říkáte si, co mi VW asi nabídne za motorizace k takovéhlemu sportovnímu kousku? No, tak si zase stoupněte nohama na zem. Když se pro GTD rozhodnete, půjdete prostě na jistotu neb pouze k jednomu výběru, a to přeplňovanému dvoulitru o výkonu 147 kW (200 koní), který je spojený se 7stupňovou automatickou převodovkou.

Prostě a jednoduše od tohohle dieselu můžete čekat celkem solidní práci hlavně při samotné jízdě. Dostanete od něj podporu na dálnici při zrychlení, bude vám vyhovovat subtilní chování. Při rozjezdech budete muset trochu víc pošolíchat plynový pedál a na auto nesmíte být prostě suroví, to si u GTD spíš nemůžete dovolit. Vy sice po něm budete chtít nějakou energickou a sportovní práci a on vám ji bude schopen splnit, ale nesmíte zapomenout na to, že pod kapotou vám bije vznětové srdce, a to už z principu nemůže být drsno-drsný trhač všeho asfaltového. Dynamiku po něm chtějte, tak je to správně a on vám ji nabídne, ale nenabízejte se na závody na semaforech.

Musíte vědět, jak na něj jít

V rámci jízdních vlastností volte spíše menší kola, větší vám přinesou lehké otřesy do interiéru, ale jinak se budete radovat ze svižných jízd do zatáček, stejně jako žehlení dálnic – auto vás díky adaptivnímu podvozku totiž hezky podrží skoro kdekoliv. S tímhle autem je totiž radost jezdit hlavně na delší vzdálenosti, a je jedno, jestli na návštěvu na německými příbuznými nebo na chatu do Písku. Na dálnici při vyrovnané jízdě se vám odmění spotřebou kolem 5 litrů. Když ho budete více honit a mít na něj drsnější nároky, přiblížíte se k 6. Bude tak velmi záležet na vás, kam ho pustíte.

Většina mých kolegů vždycky kvůli celkovému projevu preferovala (a vždycky asi bude) GTI variantu jako tu dravější. Já si ale troufám říct, že ačkoliv GTD bude vyhovovat submisivnějším povahám, dokážete z něj vytáhnout velkou porci zábavy – pokud to samozřejmě umíte.

8.11.2023 7:10| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist