Ford Ranger Wildtrak je zábavná hračka pro dospělé chlapy. Dokázal si ale získat i srdce křehké ženy

Kdo říká, že velká auta si kupují jen muži s velkými egy? Pro mě je Ford Ranger Wildtrak srdcová záležitost. Hodí se na práci, do terénu, na silnice a vždycky vám s ním bude dobře. Je to nezpochybnitelně jeden z těch společníků, které nebudete chtít nikdy vyměnit.
uvodka-1100x618.jpgCelá galerie 54 Zdroj: Sabina Sarkisovová

O nejprodávanějším pick-upu v Evropě jsem toho napsala již mnoho. S vrcholnou Rangeří verzí Raptor jsme jezdili jak ve španělském terénu, tak jsme ho tahali po českých lesích. Naopak jeho specifikaci Wildtrak, která se asi nejlépe hodí na poměr práce x zábava jsme se poprvé zaměřili v červnu na prvních jízdách pro české novináře. Takové akce jsou vždy za odměnu, protože máte možnost stroje vést tam, kam byste si to sami nedovolili, protože máte k ruce zkušené instruktory, kteří vás pohlídají. Takže můj život s Rangerem, v jakékoliv výbavě, je prostě už součást mého bytí a bez okolků si troufám tvrdit, že tohle je přesně ten stroj, který je stvořený pro každého petrolheada.

Americká hvězda stvořená pro práci

Pojďme si ve verzích Rangera udělat ale trošku pořádek. Úvodem je nutné podotknout, že v České republice najdete pouze verzi double-cab, takže se vás dovnitř vejde 5 a samozřejmě věci na korbu. No a pak tu máte ony stupně výbavy – verze XL a XLT jsou čistě pracovní verze. Verze Tremor a Limited už jsou luxusnější kousky, které můžete poslat i do terénních prací a bude vám v nich pohodlno. Wildtrak je určen pro milovníky sportovnějšího zpracování, ale zvládne terén i práci a budete se v něm mít jako v peřince. Pro nejnáročnější klienty je pak připravena verze Platinum, a tam už jde především o luxus a okázalost. Toť ve zkratce. A protože my rádi takové ty kompromisy, sáhli jsme na testovačku po verzi Wildtrak a logicky v něm nesměl chybět třílitrový vznětový šestiválec se silou stáda 240 koní (klidně si můžete pořídit i dvouliltr, ale víte jak). A abych nezapomněla, vždycky, ale vždycky si pro takováhle auta vybírejte křiklavou barvu, pak to má jedině smysl, kor u Wildtraku, který má černě lakované detaily jako zrcátka nebo kola.

Z vizuálního hlediska si jen zopakujme ty změny – přepracovaná maska chladiče působí mnohem robustněji a dravěji. Pak tu máte led matrixové světlomety ve tvaru písmene C. Nechybí Ranger Logo, velká kola. Skvělým pomocníkem, i co se týká pohledu zvenku, jen onen nášlap na výstup na korbu. Ten vám ušetří tolik starostí s vyškrábáním se, pokud jste malého vzrůstu, jako jsem já. U téhle verze nechyběl ani rolovací kryt korby, který je elektricky ovládaný. Pokud se náhodou nerozhodnete hardtopovou pevnou střechu, tak tohle je pro vás must.

Velké to je, o tom žádná

Počítejte s tím, že je to pořádný kus auta. S o 50 mm větším rozvorem a velikostmi – na délku: 5370 mm, šířu 2208 mm se zrcátky a 1884 na výšku, je to vážně sranda auto. Vždycky mám u větších aut pocit, že s tím mohu fakt rozrážet ostatní autíčka jako šachové figurky a že obrubníky nebo retardéry absolutně neexistují, a pro tohle auto jsou vlastně urážkou.

Uvnitř se dočkáte oázy klidu. Tady nejste v pracovním autě, ale prostě v autě lepší třídy. Nastupuje se vám sem pohodlně, protože máte samozřejmě stupačky a madla. Uvnitř kombinace kůže a vinylu vám nedá spát, kor když je tak pěkně barevně prošívaná. Před řidičem se pak otvírá digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 8 palců a středová otočená obrazovka s až 12 palců a běží na ní nejnovější palubní systém Fordu, SYNC 4A. Nebudeme si lhát, má jako své mouchy a jeho poslušnost s Android Autem není zrovna optimální. Na to si budete muset zvyknout. Naopak super je ovládaní klimatizace fyzickými tlačítky a otočnými ovladači. Pak tu máme dokola probíraný volič automatické převodovky, který má pojistku na své přední straně a voliče řazení na straně. Logika by volila jiné uspořádání, ale co už, asi to Wildtraku odpustíme. Co se mi hodně líbilo, že když zastavíte, vypnete motor a zapomente zařadit páku do polohy „P“, páka vám tam samovolně odcupitá. Kravina, řekněte si. Ale hezká…

Tady jde především o režimy

Středobodem ovládání je pak otočný volič jízdních režimů, který obsahuje 4 možnosti. První je 4A, tedy stálý pohon všech kol. Ten můžete mít zapnutý v podstatně kdykoliv. Ochotně kouše terén i silnici a inteligentně rozděluje výkon od zadní k přední nápravě tak, aby bylo dosaženo optimální trakce. Jasně, můžete použít jenom režim 2H pro normální jízdu, ale to by byla nuda.

Logicky lze na otočném ovladači zvolit i režim 4H, pokud je terén nezpevněný a 4L pro opravdu těžký terén a strmé svahy. Separé jsme využívali i na displeji lehce zapnutelnou uzávěrku zadního diferenciálu a asistenta při jízdě z kopce. Ostatně i přední kamera vám pomáhá v místech, kde není vidět. Nemusíte se tak bát náročnějších míst, protože ten 360stupňový pohled na kameře vám zajistí klid na duši. Wildtrak zvládne strmý terén, úzké kličkování mezi stromy nebo bahnité brodění či písčité podloží. Ostatně pro různé typy terénů (bahno, písek, kluzký povrch) má přednastavené režimy. Stačí jen nastavit a auto se začne samovolně nastavovat do ideálního stavu. Vy se nemusíte o nic v podstatě starat.

Neodpustím si ještě trochu detailnější popis korby – dá se na ni naložit europaleta, má oka na uchycení, světlo, zásuvky a při otevřeném víku korby zde můžete uchytit truhlářské svorky. Vážně je to sen tohle auto využívat na převozy všeho – my ho využili na převoz konferenčního, poměrně velkého stolku, klasického stolu s délkou 160 cm, pár světel a ještě dalších věcí a všechno jsme tam bez problém nacpali. Stůl přichytily do ok, sice trošku z korby čouhal, ale lidé u nejmenovaných stavebnin měli aspoň o zábavu postaráno a častovali nás poznámkami: „To se vám to nakládá, když máte tak velké auto.“ Zábava byla samozřejmě i při vykládání, úzké uličky pražského města znemožňovaly normální zaparkování, takže nájezd na obrubník a poslání auta do tamějšího travnatého povrchu byl přeci jen jakýmsi zábavným momentem oné jízdy. Tohle auto celkově uveze přes 1000 kg a můžete táhnout i 3,5 tunový návěs. Podle mě pro něj neexistují překážky, pokud zrovna nejedete do nějakých extra úzkých garáží, pak je to dobrodružství trošku jiného charakteru.

A jak že se s ním jezdí?

Nenuceně. Plynule. Dynamicky. S radostí. Tak by se to dalo shrnout. Motor moc hezky pracuje s 10stupňovou automatickou převodovkou. Když na něj nespěcháte, což neděláte většinu času a hlavně při rozjezdech, je to takový kliďas. Ale celé je to o vaší práci s plynovým pedálem. Když mu naložíte a pěkně ho promáčknete, Wildtrak poklekne a plynule, ale rychle zatáhne. A to i s nákladem na korbě. Žádná váha pro něj není problém. Jen, a to už jsem zopakovala nespočetněkrát, s takovými velkými auty, prostě musíte umět a hlavně musíte umět brzdit. Nezapomeňte, že když rozpohybujete 2,3 tuny do nějaké rychlosti, že taky budete muset mít dost prostoru na brždění a že se vám trošku „navalí“. Na ten pocit si zvyknete, ale musíte s ním počítat a mít ho pod kontrolou.

Podvozek je na zadáí nápravě tužší, logicky. Nabídne vám tak pohodlně svezení a jemné pohupování, pokud ho nepošlete vyloženě do rigolů na silnici, kde se už trošku roztancuje. Prosím vás, rigolem míním fakt díru nekonečných rozměrů. V tuhle chvíli hlavně mějte na paměti, že je potřeba mít na korbě vše všechno pevně uchycené, aby vám to tam neudělalo paseku.

Jede to a žere to, ale tak nějak optimálně

V zatáčkách počítejte s mírnými náklony, tak není to žádný prcek. Ale jinak s ním budete spokojení i na dálnici, protože kabina je dobře odhlučněna a občas uslyšíte jen aerodynamický svist od zrcátek

Spotřebou se budete pohybovat kolem 11 litrů (+-). Velmi záleží, jak Wildtrak budete honit. Dokáže být poměrně úsporný, ale taky pěkný žrout, a to hlavně v terénu.

Žrout je to i vaší peněženky, protože naše verze, která měla samozřejmě nespočet příplatků koštovala skoro 1,5 milionu Kč. Jenže! Za ty peníze tady dostáváte řádný kus auta pro rodinu, i na práci, můžete za ním tahat třeba vozík s koněm nebo co já vím a je to prostě milovník silnic a terénu. Nabízí tu nejlepší kombinaci ze všech světů, a to je prostě něco, co dokáže ocenit jen pravý blázen do aut, jako jsem já. Jako ano, mám ráda SUVčka kvůli svému vzrůstu, ale pick-upy miluju hlavně kvůli univerzálnosti a zábavě, kterou nabízí. A tohle není reklama. Tohle je prostě auto, které pochopíte ve chvíli, kdy ho vyzkoušíte.

 

 

 

27.11.2023 7:04| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist