autoweb.cz > Ford > Ford Ranger > Ford Ranger Raptor přichází do Evropy. „Sportovní pick-up“ nabídne i jízdní režim pro pouštní závody
Ford Ranger Raptor přichází do Evropy. „Sportovní pick-up“ nabídne i jízdní režim pro pouštní závody
Historicky první Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropský trh zamíří v polovině roku 2019. Poháněn je bi-turbo variantou vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue, která dosahuje výkonu 157 kW (213 koní) a točivého momentu 500 Nm. Motor je spřažen s novou 10stupňovou samočinnou převodovkou.
Majestátnímu vzhledu, který je výsledkem impozantních rozměrů Rangeru a extrémního stylingu, odpovídá speciální podvozek Ford Performance, optimalizovaný pro rychlou jízdu v terénu. Vynikající je rovněž průchodnost terénem.
Společnosti Ford a Microsoft dnes také poprvé oznámily, že nový Ranger Raptor se objeví v nové závodní hře Forza Horizon 4. Dosud nevídané schopnosti tohoto pick-upu si tak bude moci vyzkoušet ještě širší okruh fanoušků. Gamescom je největší veletrh počítačových her v Evropě a nový Ranger Raptor je historicky prvním automobilem, který zde slaví svoji veřejnou premiéru.
„Zapomeňte na všechno, co si myslíte, že víte o pick-upech,“ řekl Leo Roeks, ředitel Ford Performance pro Evropu. „Náš nový Ranger Raptor je z jiného soudku – čistokrevný pouštní závoďák a terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení.“
Robustní, ale propracovaný
Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů. Odpružení je zkonstruované a naladěné tak, aby řidiči umožnilo absolutní kontrolu nad vozem spolu s vysokým komfortem i při rychlém pohybu v těžkém terénu. Tlumiče pérování FOX s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek při extrémním nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji a přispívají tak k vyššímu komfortu.
Sportovní tlumiče s písty o průměru 46,6 mm jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné. Brzdovou soustavu tvoří chlazené kotouče o rozměru 332×32 mm vpředu a 332×24 mm vzadu. Přední brzdiče mají dvoupístkovou konstrukci.
Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R 17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Měří 838 mm v průměru a 285 mm na šířku. Vyznačují se tuhými bočnicemi a agresivním terénním dezénem se skvělou přilnavostí na mokru, blátě, písku i sněhu. Ranger Raptor disponuje také ochranným zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má vůz rovněž nový ochranný plát z 2,3 mm silné vysokopevnostní oceli.
Působivá forma i funkce
Nový Ranger Raptor se představuje v modrém odstínu Ford Performance Blue, oživeném kontrastními akcenty v šedé barvě Dyno Grey. Jeho agresivní design vychází z požadavků na dynamiku a funkčnost.
Dramatická nová maska je inspirovaná prvním továrním sportovním terénním pick-upem světa, Fordem F-150 Raptor. Obklopují ji výbojkové světlomety a nový nárazník, uchycený na žebřinovém rámu. V nárazníku jsou zakomponovaná nová LED mlhová světla s funkčními otvory, které zlepšují obtékání vzduchu okolo karoserie.
Výrazné rozšířené přední blatníky z kompozitu odolají poškození při jízdě v terénu a vytvářejí potřebný prostor pro delší zdvihy pérování a velké pneumatiky. Boční nášlapy jsou tvarované tak, aby zachytávaly odletující kamení, které by jinak naráželo do zadních partií vozu. Navíc jsou opatřeny odtokovými otvory, aby se v nich nehromadila voda, ale ani písek, bláto a sníh.
V interiéru se jasně projevuje DNA značky Ford Performance. Kvalitní dílenské zpracování, harmonické barvy a odolné materiály jsou připraveny na nejrozmanitější provozní scénáře od vyjížděk za kulturou až po výpravy do odlehlých hor. Sedadla jsou tvarovaná s ohledem na vedení těla při sportovní jízdě v terénu. Jsou v nich použity pěny se dvěma různými stupni tuhosti a potah je z materiálu semišového vzhledu, aby cestující v sedadlech neklouzali.
Po celé kabině lze nalézt dekorační modré švy a kožené detaily. Odlehčená hořčíková řadicí „pádla“ v závodním stylu jsou na dosah od sportovního volantu potaženého perforovanou kůží. Volant má vyznačenou neutrální polohu v horní části věnce, což usnadňuje řidičům orientaci o poloze předních kol při rychlé jízdě v terénu. Navíc je ozdoben vyraženým logem Raptor.
Připraven na jakýkoliv terén
Ranger Raptor je vybaven systémem Terrain Management Systém se šesti jízdními režimy, které přizpůsobí charakteristiku vozu různým provozním scénářům:
- Normal – důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání
- Sport – pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici
- Tráva/Štěrk/Sníh – pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích
- Bláto/Písek – optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech
- Kamení – pro pomalu jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost
- Baja – pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí například na slavném pouštním závodu Baja Desert Rally