Test Fordů Ranger ve speciálních edicích v drsném terénu (první jízdní dojmy)

mgr_images_gm20211115_060-1100x618.jpgCelá galerie 75 Zdroj: Ford

Ford Ranger patří mezi nejprodávanější pick-upy v Evropě. S masivním tržním podílem 40 % dominuje všem ostatním pracovním strojům s korbou. A aby si zákazníci mohli vybrat z ještě větší nabídky, k výbavovým stupňům XL, XLT, Limited a Wildtrak přidává ještě čtyři další.

Jedinečné speciální edice Rangeru jsme byli vyzkoušet v off-road areál na maďarském Hungaroringu, který se rozkládá na ploše 30 hektarů a nabízí více než 20 kilometrů terénních tras s nejrůznějšími přírodními překážkami.

Ranger MS-RT

První ze speciálních edicí je Ford Ranger MS-RT po vzoru stejnojmenného závodního týmu a tuningového úpravce, který sbírá úspěchy ve WRC, Global Rallycross či okruhových závodech kategorie GT3.

Ranger zapadá do filozofie sportovně laděných užitkáčů od MS-RT, které si už vzalo do parády Transit Connect a Transit Custom. Ranger se také pyšní hlavně drobnými kosmetickými úpravami, kterým vévodí přední nárazník ve stylu sportovních modelů ST a 20″ ráfky se silničními pneumatikami.

Jakkoliv je Ranger MS-RT určený spíš na hladké asfaltové cesty, s přehledem zvládne i polní cestu nebo drsnější terén, pokud zůstane sucho, jelikož hlavním limitujícím faktorem jsou zejména silniční pneumatiky. Odolná offroadová technika však zůstává.

MS-RT existuje jak ve čtyřdveřové konfiguraci Double Cab, tak jako Super Cab s nouzovými zadními sedadly, na které je přístup přes poloviční zadní „sebevražedné“ dveře ve stylu Mazdy RX-8. Právě „dvoudveřové“ vzezření dává tomuto pick-upu ten správný sportovní šmrnc a je přesně tou milou zbytečností, kterou tento svět nutně potřebuje. Škoda, že verze MS-RT není pro český trh dostupná.

Ranger Wolftrak

Další speciální edici si už ovšem v Česku koupíte. Ranger Wolftrak je určen zákazníkům, kteří touží po spolehlivé průchodnosti terénem a výrazném, nicméně účelném exteriéru. Vychází z Rangeru XLT a pohání ho vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 170 koní. Namísto šestistupňové manuální převodovky se lze rozhodnout i pro desetistupňovou automatickou skříň.

Průchodnost terénem zajišťuje přiřaditelný pohon všech kol, elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, univerzální terénní pneumatiky a redukční převodovka. Wolftrak poznáte především podle nového šedého laku Conquer s matně černými detaily.

Ochranná krytina ložné plochy se dodává sériově. Na přání lze objednat ručně ovládaný kryt nákladového prostoru nebo pevnou střechu Aeroklas. Tyto prvky se pro Wolftrak dodávají v matně černém provedení, které koresponduje s černými detaily vozu.

Ford předpokládá, že Ranger Wolftrak zaujme zejména zákazníky podnikající v zemědělství, lesnictví nebo outdoorových aktivitách, ale také soukromé osoby. Tunová nosnost a maximální hmotnost přívěsu až 3,5 tuny umožňují přepravu i velmi těžkých nákladů.

Ranger Stormtrak

Limitovaná edice Stormtrak vychází z výbavy Wildtrak, přináší však ještě bohatší výbavu spolu s rozšířenými komfortními funkcemi a specifickým provedením některých detailů. Exkluzivně pro Stormtrak je určen výrazný červený odstín Rapid, který na přídi doplňuje červená vložka v masce chladiče.

Ve standardní výbavě nechybí LED světlomety ani robustní ochrana spodních partií. Zákazníci se mohou rozhodnout také pro bílý lak Frozen nebo modrý Lightning. Svalnatý vzhled Rangeru Stormtrak podtrhují exkluzivní polepy na kapotě a bocích, robustní prostorové emblémy a černé provedení zadního nárazníku i rámu za kabinou.

Stormtrak je poháněn výlučně vrcholnou motorizací 2.0 EcoBlue Bi-turbo o výkonu 213 koní a točivém momentu 500 Nm. Motor je standardně kombinován s přiřaditelným pohonem všech kol a desetistupňovou automatickou převodovkou.

V interiéru čekají na posádku specifická sedadla Stormtrak, potažená stejnou jemnou kůží jako v Rangeru Raptor a ozdobená vyraženými logy Stormtrak. Jejich zvýrazněné bočnice jsou potaženy technickou látkou. Barevnou paletu exteriéru odrážejí interiérové plochy v odstínu Tinted Graphite a červené švy.

Ford zároveň zařazuje do nabídky novou, elektricky ovládanou verzi žádaného rolovacího krytu nákladového prostoru. Pro Stormtrak se dodává standardně, pro Wildtrak Double Cab na přání. Kryt lze ovládat tlačítkem na klíči, tlačítky umístěnými přímo v nákladovém prostoru a také z kabiny. Před poraněním prstů nebo poškozením nákladu chrání senzory proti přiskřípnutí.

Ranger Raptor Special Edition

Nejdrsnější variantou Rangeru je verze Raptor Special Editon, která je určena specificky pro vysokorychlostní sportovní jízdu v terénu. Jeho robustní podvozek, speciální pneumatiky a výkonný vznětový motor EcoBlue oslovují vyznavače outdoorových dobrodružství i nadšence do jízdy v terénu.

Ranger Raptor uděluje drsňáckému trucku ještě dramatičtější vzhled. Ať už je lakován modrou Performance, šedou Conquer nebo bílou Frozen, vždy je nový Ranger Special Edition dekorován párem matně černých pruhů lemovaných červenými kontrastními linkami. Pruhy se objevují nejen na kapotě motoru, ale také na střeše, zadním čelu, bočních partiích i zadních blatnících.

Přední tažná oka jsou vyvedena v červeném odstínu, zatímco rozšířené lemy blatníků, nárazníky, kliky i specifická mřížka s vylisovaným nápisem Ford mají matně černou povrchovou úpravu, která speciální edici uděluje ještě působivější vzhled než šedé exteriérové detaily standardního Raptoru.

Interiér působí ještě sportovněji díky červeným švům na volantu, palubní desce i dveřních výplních. Standardně dodávaná kožená sedadla zajišťují pohodlí i vedení těla jak v těžkém terénu, tak na hladké dálnici. Exkluzivitu podtrhuje matně černé provedení palubní desky.

Hlavní devizou Rangeru Raptor Special Edition je speciální podvozek, který zvládá polykat opravdu neskutečné hrboly a výmoly ve vysokých rychlostech. Má o 150 mm širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlost než Ranger XLT.

Přední trojúhelníková ramena i zadní víceprvkové zavěšení jsou vyrobeny z hliníku. Tlumiče pérování FOX disponují technologií Position Sensitive Damping, která reguluje jejich účinek v závislosti na míře stlačení. Maximální záběr na volném podkladu zajišťují univerzální pneumatiky General Grabber AT3.

Ranger Raptor Special Edition je poháněn dvojitě přeplňovaným vznětovým motorem 2.0 EcoBlue o výkonu 213 koní a točivém momentu 500 Nm. Desetistupňovou automatickou převodovku má vůz společnou s Fordem Mustang.

Systém Terrain Management pomáhá řidičům zvládnout širokou škálu povrchů a provozních scénářů. Specialitou Raptoru je režim Baja, pojmenovaný po slavné pouštní rallye Baja 1000. Rychlá jízda po offroadovém hřišti s Raptorem je vskutku perverzně zábavná a člověk nestíhá žasnout, co všechno dokáže podvozek pobrat. Odhaluje však jeden háček.

Ford Ranger Raptor, jakkoliv je pozoruhodným strojem, je spíš ultimativní offroadovou hračkou určenou Američany, kteří mají k dispozici rozlehlé hřiště poušť za okrajem Las Vegas, než skutečně využitelný stroj do českého prostředí.

Ať už se rozhodnete pro pracovní Wolftrak, našňořený Stormtrak nebo ultimativní Raptor, rozhodně nesáhnete vedle. Speciální edice Rangeru jenom podtrhují výborné kvality tohoto pick-upu v terénu i na silnici, ať už jej chcete pro práci, či pro zábavu.

Já osobně bych bral Raptora proto, jak vypadá a jak ztělesňuje politickou nekorektnost, ačkoliv v českých reáliích je poněkud zbytečný a jeho obdivuhodné schopnosti pramálo využitelné.  Racionálním pohledem mi je potom sympatický Wolftrak pro svůj méně našňořený vzhled drsného pracanta.

3.12.2021 9:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist