autoweb.cz > Ford > Ford Ranger > Ford Ranger 2.2 TDCI Limited
Ford Ranger 2.2 TDCI Limited
Dynamika 6
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Nezvykle kultivovaný, pohodlný, ovladatelný a použitelný užitkový automobil.
STAROSTI
Škoda, že se nedělá také s osmiválcem.
K Fordu Ranger by se nemělo přistupovat jako k obyčejnému osobnímu autu, ale čím déle jsem s ním jezdil, tím víc mi tak začal připadat. Čekal jsem uskákaný náklaďák a místo toho se z něj vyklubal vlastně velmi použitelný dopravní prostředek, který se v kultivovanosti vyrovná i některým soudobým osobákům.
Nechci se tu rozepisovat o tam, jak je velký úložný prostor a o tom, kolik toho Ford Ranger uveze. Stačí si otevřít katalog výrobce a tam se všechno dočtete, i přechodové a nájezdové úhly a podobně. Za celý ten týden ježdění jsem se totiž nikdy nedostal do situace, kdy bych se na limit tohohle auta aspoň přiblížil, natož abych ho překročil.
Ostatně, když máte u nás prakticky všude silnici, pro pořádný terén musíte vyrazit někam na pole nebo do lesa. A to vás zase vyžene myslivec. Nakonec jsem ale našel celkem přijatelnou polní cestu s bahnem, takže ke slovu přišla konečně i redukce a připojitelný pohon všech kol. Jenže když jsem celou cestu projel, na konci bylo pár chatek a lidé ve Feliciích na sjetých letních gumách, takže dost pochybuji o tom, že byste u nás snadno našli terén, na který by byl i Ford Ranger krátký… Na objíždění dvoukilometrové dálniční kolony přes pole a louky může být tohle auto fajn.Každopádně je Ranger na náročné podmínky připraven dobře. Vpředu najdete podélně uložený dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 150 koní. Důležitá je ale především hodnota točivého momentu – 375 Nm v 1500 ot./min. Motor zabírá už od volnoběhu a díky tomu se dá i v lehkém terénu s tímto dieselem pohodlně jezdit. Na jedničku auto umí jet bez plynu i do mírného stoupání, na všechno by pak měla stačit dvojka.
Standardně motor pohání jen zadní kola a dokud se nedostanete do bahna nebo hromady sněhu, bude to bohatě stačit. Díky velkým univerzálním pneumatikám má Ford Ranger i v terénu skutečně spoustu trakce. Když chcete, otočným ovladačem si zapnete pohon všech kol a ještě je tu možnost redukce.
Zatímco v terénu jsem se žádného (nemilého) překvapení nedočkal, na silnici to bylo jedno překvapení za druhým. Především jsem nečekal takové pohodlí. Uvnitř se příjemně sedí, pozice za volantem je slušná a ačkoli sedačky nemají valné boční vedení, jsou pohodlné a nebolí z nich záda ani zadek. Všechny ovládací prvky jdou lehce, i spojka, řazení (s dlouhým chodem páky) a řízení. Volant je možná přeposilovaný až moc, ale to nevadí, zvláště pak v terénu nebo při manévrování.
Rozhodně se s tímhle malým náklaďákem jezdí až nečekaně příjemně a v mnohém připomíná spíše velké SUV než náklaďák či dodávku. Svůj podíl na tom má samozřejmě i bohatá výbava testovaného auta (nechybí vyhřívané sedačky či dvouzónová klimatizace) a celkem ucházející a kvalitní interiér, který je sice z tvrdšího plastu (aby mu nevadilo bláto a šel utřít mokrým hadrem), ale vypadá hodnotně a je na pohled pěkný.Trošku limitujícím faktorem v použitelnosti tohoto vozu jako občasného rodinného auta byla skutečnost, že úložný prostor nebyl zakrytý a byla zde nesmyslná zátěž 150 kg, kterou sem namontoval importér, prý z toho důvodu, aby bylo možno vyzkoušet, jak se auto chová částečně zatížené.
Tím se značně omezila praktičnost vozu (a možná i vibrace zadní nápravy na listových perech při rychlé jízdě), ale to nebudu brát jako negativní jev, protože když si tohle auto koupíte, nemusíte si sem žádnou zátěž dávat a ještě si můžete vybrat ze širokého příslušenství zakrytí korby – plachta, roleta, zvedací „kapota“ či dokonce prosklená kabina. Konečně je tu také zámek, který dříve na Rangerech chyběl.
Zátěž se také zřejmě negativně projevila na dynamice, ale i tak byl Ranger poměrně schopný a dálniční tempo udržoval s přehledem, i když si řekl o nějakých 10 litrů nafty na 100 km. Průměrná spotřeba paliva se pak pohybovala lehce nad devíti litry na 100 km, ale podle mě je to velmi slušný výsledek na auto téhle velikosti a schopností. Převody jsou totiž poměrně krátké, kvůli lepšímu využití potenciálu pohonné jednotky, a svůj podíl na spotřebě má samozřejmě také aerodynamika, hmotnost přes dvě tuny a valivý odpor velkých poloterénních pneumatik.
Ovladatelnost auta je velmi ucházející a také spíše připomíná SUV než dodávku. Volant má sice pomalejší převod a je třeba před zatáčkou trochu přemýšlet a neposlat tam auto jako hot-hatch, ale stačí chvilka zvyku a už se člověku začne Ranger dostávat pod kůži. Díky vyváženosti pohonu je auto překvapivě neutrální a i když logicky nastoupí hlavně nedotáčivost, dá se s ním jet docela dynamicky. Škoda té zátěže v kufru, pak by se Ranger nechal rád přemluvit k přetáčivým smykům, když to venku klouže. I když kdo ví, jestli by pak bylo auto také tak klidné. Všichni si pamatujeme na dobu, kdy se musel v autě se zadním pohonem vozit aspoň jeden pytel cementu… Rozhodně je ale jízda s Fordem Ranger zábavnější, než se může zdát.Ještě se sluší dodat, že nový Ford Ranger můžete mít ve třech provedeních kabiny – základem je dvoudveřové dvoumístné uspořádání, pak následuje verze s dodatečným malým úložným prostorem za sedačkami a nakonec, stejně jako v testovaném autě, plnohodnotné čtyřdveřové pětimístné uspořádání. A pak lze samozřejmě vybírat z různých provodení nákladového prostoru, ale kvůli tomu kontaktujte prodejce, protože těch možností je skutečně hodně.
Úplný základ Fordu Ranger stojí 485 500 korun bez daně, ale to dostanete dvoumístnou kabinu, diesel 2.2 TDCI o výkonu 125 koní a jen pohon zadních kol. Auto, které jsem testoval, je vlastně nejvyšší „pracovní“ verze Limited a dáte za ni bez daně minimálně 762 000 korun. No, je to docela dost peněz, ale domnívám se, že Ford Ranger dokáže tuhle cenovku obhájit.
Verdikt
Podle mě je Ford Ranger 2.2 TDCI 4×4 skvělé auto pro někoho, kdo požaduje pracovní vůz s terénními schopnostmi, ale také každodenní použitelnost a aby mohl občas naložit rodinu. Na silnici je s tímto autem život velmi jednoduchý a pohodlí a kultivovanost skutečně až překvapí. Využiju volného prostoru a budu mluvit sám za sebe – rozhodně bych raději jezdil s tímhle autem než s kdejakým naleštěným frikulínským SUV. Ford Ranger totiž může i sám o sobě působit jako stylovka (navíc řádně zadělaná od bahna), která aspoň v terénu něco dokáže.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2198 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři, redukce |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 / 150 v 3700 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 375 v 1500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 73,2 |
0-100 km/h (s) | 12,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,1 / 7,7 / 8,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5359 |
Šířka (mm) | 1850 |
Výška (mm) | 1815 |
Rozvor náprav (mm) | 3220 |
Provozní hmotnost (kg) | 2048 |
Celková hmotnost (kg) | 3200 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3350 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 485 500 Kč bez DPH |
Základní cena test. verze | 762 000 Kč bez DPH |