autoweb.cz > Ford > Ford Ranger > Ford Ranger (2016): První jízdní dojmy
Ford Ranger (2016): První jízdní dojmy
Ford Ranger dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější pick-upy. V Evropě si za poslední rok vysloužil 30% podíl na trhu, u nás vloni tvořil Ford Ranger dokonce 37 % všech prodaných pick-upů, jen za letošní první tři měsíce se pak Rangerů prodalo více než všech tří dalších vozů dohromady. A facelift má prodejní úspěchy ještě zlepšit. Co je nového?
Vedle modernějšího a možná agresivnějšího vzhledu především nový interiér, který se nese v duchu nových Fordů. Zajímavá je kaplička přístrojů s mechanickým rychloměrem uprostřed, po jehož obou stranách jsou dva displeje palubního počítače. Pravý zobrazuje multimédia, navigaci či telefon, na levém pak lze přepínat mezi palubním počítačem a třeba i digitálním otáčkoměrem.
Také kvalita zpracování a materiálů je na poměry pracovních vozů této kategorie více než slušná a opět se tu budete cítit o něco pohodlněji. Samozřejmostí je také multimediální systém SYNC 2 a spousta asistenčních systémů – adaptivní tempomat, varování před nárazem, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo čtení dopravních značek.
Další novinkou je elektrický posilovač řízení, který slibuje o 3 % nižší spotřebu paliva, tišší chod a právě také spojení s asistenčními systémy. Vedle asistentu pro rozjezd a sjíždění kopců je novinkou třeba systém stabilizace přívěsu. Inovovaný Ford Ranger se také může pochlubit pětihvězdičkovým hodnocením z nárazových testů Euro NCAP.
Jednou z nejsilnějších stránek nového Fordu Ranger jsou ovšem schopnosti v terénu. Díky nájezdovému úhlu 28 stupňů vpředu a 25 stupňů vzadu se v terénu neztratí, s brodivostí 800 mm, která je nejlepší ve třídě, se pak ani neutopí, a to ani s nákladem o hmotnosti 1000 kg. Této hodnoty bylo dosaženo zejména posunutím sání a alternátoru co nejvíce nahoru, pro případ, že se voda přece jen do sání dostane, je v něm umístěný odtok.
Samozřejmostí je také elektronicky přiřaditelný pohon všech kol, který funguje do 120 km/h a do této rychlosti jej také lze přepínat, redukční převodovka a dokonce i uzávěrka zadního diferenciálu. Ta je buď elektronická (v zásadě chytřejší systém ESP), anebo poctivá mechanická, kterou lze přiřadit do 30 km/h.
Pod kapotou zůstalo vše téměř při starém, k dispozici jsou tři turbodiesely. Čtyřválec 2.2 TDCi je dostupný ve verzi 130 koní a 330 Nm (nárůst o 5 koní a 10 Nm), nebo 160 koní a 385 Nm (přírůstek 10 koní, resp. 10 Nm), pětiválec 3.2 TDCi pak poskytuje 200 koní a 470 Nm. Motory lze párovat se šestistupňovou manuální či automatickou převodovkou.
Vybírat je možné ze tří karosářských verzí – Single Cab (dvě místa), Super Cab (dvě plus dvě nouzová místa vzadu) a Double Cab (plnohodnotných pět míst), výbavy jsou na výběr čtyři. Základní XL nabízí třeba sedm airbagů, audio s bluetooth a dokonce i vyhřívané čelní sklo, což je vzhledem k velikosti vozu velmi vítaný prvek.
Vybavenější XLT přihazuje třeba kola z lehkých slitin, dešťový senzor nebo tempomat, Limited pak navíc kožené čalounění, multimediální systém SYNC 2 či parkovací senzory, vrcholný Wildtrack pak dostane i parkovací kameru vzadu, 18″ kola nebo navigaci. Vůbec nejlevněji lze pořídit nový Ford Ranger 2.2 TDCi 130 k Single Cab ve výbavě XL, a to již od 491 900,- korun bez DPH.
Krátce jsem se svezl ve Fordu Ranger Wildtrack 3.2 TDCi s manuální převodovkou, a musím říct, že mne překvapilo, nakolik je tento vůz opět dospělejší. Stále cítíte jemné pohupování a žvýkání karoserie na žebřinovém rámu, ale typický „off-roadový“ charakter je potlačen na úplné minimum, takže Ranger působí na poměry pracovních strojů velmi civilizovaně a také v zatáčkách se chová způsobně. Můžete klidně trochu přepálit nájezd a podvozek si to vždy nějak přebere.
Totéž lze říct o jízdě v terénu. Vlastně je to úplná hračka, nejen díky plnohodnotné terénní výbavě (snad jen trochu schopnější pneumatiky by se hodily), ale především díky pohodě na palubě. Ford Ranger Wildtrack působí, minimálně v tomto teritoriu, skoro až luxusně, a přitom mu na korbu můžete naložit haldu nákladu nebo za něj zapřáhnout přívěs o hmotnosti 3,5 tuny, což už dnes nebývá tak samozřejmé.
Fordu Ranger se ještě určitě budeme věnovat podrobněji v některém z budoucích redakčních testů.