Kia Ceed SW se neskrývá za moderní symboly, je příjemným rodinným vozem od pondělí do neděle

Bohatá výbava, každodenní praktičnost a sportovní vzhled verze GT Line dělají z vozu prodejní trhák. Díky 160 koňským silám jízdně nenudí.
dsc_0213jpg-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Bart Běhal

Až se mi nechce věřit tomu, že jsou to už dva roky, co Kia Ceed SW prošla drobnou modernizací. Třeba v roce 2022 model uzavíral v Česku žebříček TOP 10 nejprodávanějších vozů a dá se to pochopit, Kia vyrobila líbivý rodinný kombík pro každého, kdo nechce Fabii či Octavii.

Navíc je refreshovaná třetí generace hned na první pohled sportovnější, a to přeci sluší každému autu. O dynamické masce chladiče ve verzi GT, který v automobilce nazývají tygřím nosem, už bylo řečeno dost během představování auta. V praxi vypadá celý „čumák“ pečlivě propracovaný a FULL LED světlomety mu sluší. Krom toho, že primárně samozřejmě plní svou práci.

Zajímavým detailem jsou otvory pro vedení vzduchu do podběhů kol, které jsou odlišnou barevnou linkou prodloužené až ke kolům. V testovaném případě se kombinovala oranžová metalíza Fusion s lesklou černou. Chromované detaily či lesklé drobnosti můžeme nacházet jak na přední, tak v zadní části vozu, kde zdobí právě difuzor pod nárazníkem. I tady navíc počítejme s LED světly.

Vše doplňují leskle černá sedmnáctipalcová hliníková kola. Také to je novinkou pro faceliftovanou verzi.

Také vás velikostně mate?

Zároveň musím přiznat, že mě Ceed SW z nějakého důvodu velikostně mate. Na oko mi přijde konkurentem právě menší škodovky, tedy Fabie, jenže s délkou 4,6 metru je o více než 30 centimetrů větší a jen zhruba 6 centimetrů mu chybí právě na Octavii. To je tedy ten přímý konkurent. Samozřejmě ideálně ještě s Hyundaiem i30.

Uvnitř zůstává Ceed sympatickým staromilcem, zatím nemá velkou obrazovku jako Sportage a řidič tak bude využívat 12,3palcový digitální kokpit s 10,25palcovou dotykovou obrazovkou multimediálního systému. Ta má pod sebou ještě sadu tlačítek, kterých můžete v autě obecně najít plno. O to snazší je samozřejmě ovládání, na které si rychle zvyknete a co nedohledáte na středovém panelu, objevíte na volantu. Logika v praxi, ergonomicky vše šlape.

Vydařený infotainment a uklidňující fialová

Ale nechci, aby to vyznělo, že nejsem spokojený s infotainmentem. Je přehledný, rychlý a dodává přesně ty informace, které jsou třeba. Navíc je vyveden v uklidňujcí fialové barvě. Jinak do výbavově nadupaného kombíku patřily ještě například hliníkové pedály, černé čalounění stropu, bezklíčový vstup, bezdrátová nabíječka a další maličkosti, které z něj dělají ještě příjemnější vůz.

Pozice za volantem je velmi dobrá, pohodlí řidiče díky komfortním sedadlům verze GT Line na solidní úrovni. Prostor vzadu má zase rodinné parametry, místa je dost na kolena i na hlavu, zkrátka kombík jak má být. A zadní vyhřívané sedačky ukazují, že tady se myslí na komfort každého pasažéra. Pokud bych ale vyloženě chtěl porovnávat, Octavia tady má místa více a i vystupování a nastupování je o trochu přívětivější. To bude asi těch šest centimetrů navíc.

Zavazadlový prostor standardně nabízí 625 litrů a po sklopení zadních sedadel se jeho objem vyšplhá až na 1581 litrů. Přístup do něj je dobrý, k dispozici je i několik kapes či úchytů a jde vlastně jen o další prostor ve voze, kde tato Kia demonstruje využitelnost a praktičnost.

Patnáctistovka umí mile překvapit

Už tři roky používá Ceed čtyřválec 1.5 T-GDI o výkonu 118 kW a 160 koní, který by se měl dostat na stokilometrovou rychlost za 8,8 vteřiny a v extrémním případě zvládne až 210 km/h.

Ačkoliv termín „patnáctistovka“ zrovna není synonymem slova „rychlost“ je motor všechno jen ne líný. V běžném provozu i při vyšších rychlostech jde docela energicky za plynem a ačkoliv maximální výkon nabízí až v 5500 otáčkách, točivý moment 253 Nm dodává klidně o tři tisíce otáček níže.

To v praxi znamená, že se s autem dobře předjíždí a svede rychle reagovat i během obyčejných městských přesunů z pruhu do pruhu. A není třeba mít ani aktivovaný sportovní mód, motor zabírá skutečně i v nízkých otáčkách.

Během týdne ježdění se spotřeba vozu ustálila na hodnotě 6,3 a byla skutečnou kombinací všech druhů jízdy. Souvislá městská jízda znamená sešup k hranici 5,5 litru, a to nejnižší, za co se dá s Ceedem ale vlastně celkem slušně jezdit, je 4,5 litru. Příjemné, vzhledem k tomu, že nejde o nudného lenocha.

Sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka o sobě dávala na můj vkus vědět až moc, často jsem cítil, jak si podřazuje, aniž bych Ceed třeba zrovna nějak namáhal. Nešlo o nic nepříjemného a nejspíš bych tenhle drobný nedostatek přisoudil tomu, že testovaný vůz měl najeto necelých dva tisíce kilometrů, takže převodové ústrojí se spíš ještě zahřívalo.

Úspěšnější než Sportage

To je ale skutečně jen naprostá maličkost v porovnání s tím, co od jihokorejské automobilky dostáváme. Jízda s autem je pohodlná, řízení je čitelné i na okreskách a Kia nemá problémy jak s každodenním ježděním na nákupy, tak s delšími víkendovými cestami.

A když se všechno sečte dohromady, máte pocit, že vlastníte auto v úplně jiné cenové rovině, než je ta, ve která se Ceed pohybuje. Testovaný model, který měl i s příplatky k dispozici snad všechno, co moderní řidič potřebuje, stojí 719 980 Kč.

Kia má v nabídce už zmiňované SUV Sportage, které bylo vícekrát chváleno i na Autowebu a má perfektní prodeje. Přesto je řada Ceed v Česku ještě úspěšnější, což o lecčems svědčí.

Nechci Ceed SW urazit slovem jako je „obyčejný“, ale to on je, v tom nejlepším slova smyslu. Je moderní, ale není technologicky hloupý. Nepotřebuje se schovávat za fancy termíny jako „SUV“ či „crossover“ a přesto je perfektním rodinným autem od pondělí do neděle.

Prostě příjemný, hezký a spolehlivý rodinný kombík.

23.2.2024 7:00| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist