Nejlepší malé auto současnosti? Nebojíme se tvrdit, že je jím Renault Clio

První delší svezení s kompaktním francouzským hatchbackem 5. generace ukázalo, že nové Clio chceme do garáže. Ale jenom s benzinovým motorem. Jak jinak.
titulka-2-1100x618.jpgCelá galerie 54 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Tohle auto chcete domů. Chcete do něj ráno nasednout, jet do centra města (vůbec vám nebude vadit fakt, že musíte řadit), tam si něco málo/hodně popracovat a pak se vrátit domů. Rychle, příjemně a úsporně. A nezklame vás ani na dálnici. Ano, takhle nás nový Renault Clio uchvátil.

Bylo, nebylo, před 33 lety vznikl Renault s názvem Clio. Od té doby sbírá jeden úspěch za druhým. Historicky si ho objednalo přes 16 miliónů zákazníků, dvakrát získal ocenění Auto roku, a přesto, že automobilový svět spěje do elektrifikační mánie, ponechává si čistě benzinový motor (to víte, že hybridy má také). A kromě toho všeho, se z něj stalo neskutečně sexy auto.

Francouzi vzali tu proměnu celkem z gruntu

Clio se dočkalo celkem výrazných vizuálních změn, které potěší nejednoho majitele, či jen prosté kolemjdoucí. Konečně se do něj vtiskla jakási čistota a propracovanost. Designéři mu zvětšili mřížku chladiče, které nadělili kostkovaný styl. Doprostřed zasadili inovované renaultí logo, u kterého si jen připomeňme, že jde o symbiózu dvou diamantů a optický efekt jejich uzavřenosti má vytvářet dojem jakéhosi vzájemného doplňování a neustálého pohybu. Možná se budete smát, ale tady u Clia to prostě platí  – všechno se tak nějak hezky doplňuje a neustále pohybuje. Jinak mřížka má u loga tmavší odstín, který se postupně, pohybem ke krajům zesvětluje. Osobně to vnímáme jako šmrncovní vylepšení. Znáte to, něco nemusí mít základ ve funkčnosti, ale může to být jen hezké na oko.

Co naopak je funkční je aerodynamická lišta, která je umístěna vpředu pod chladičem a barevně ladí s vozem. V naší specifikaci Techno to byla šedá Rafale, která měla v sobě implementované třpytivé prvky. Ty se nejvíc projevily na přímém slunci, kdy opravdu působily velmi přitažlivým dojmem, ale při normálním světle je to klasická šedá, která autu sluší. V rámci dalších funkčních pěkných změn vyjmenujme nové světlomety složené z denního svícení a klasických světel. První zmiňované mají tvar polovičního kosočtverce (jak jinak) a jsou tvořeny úzkými proužky. Za nás je toto jeden z nejpovedenějších prvků – působí zajímavě a jinak. Doplněné jsou pak full klasickými ledkami v normálních světlech, které se ale zúžily ve tvaru.

Ze strany je to pohádkově dotažené

Většina aut prochází změnami, někdy jsou velké, někdy malé. Ale u Clia si nemůžeme odpustit, že ta změna je pro pocit vnímání auta reálně obrovská. Vždyť ten pohled ze strany. Jasně, namítnete, že velikostně je Clio pořád stejné (délka 4 053 mm, šířka 1 988 mm (včetně zrcátek) a výška 1 439mm), ale ten design! Všimněte si, jak se táhne chromová lišta na spodní hraně dveří odpředu dozadu a chromově jsou obtékaná i okénka. Jak to spolu prostě skvěle, až tak nějak nečekaně ladí.  I ten B sloupek v té leskle černé je vážně povedený. Ten, kdo plánoval tento vůz do novinářské flotily měl i dobrý vkus na kola. Na 17palcové litiny zvolil design Monastella – černé s diamantovým efektem.

Na zadní části už je to jen taková třešnička na dortu. Chromová lišta svítí nad difuzorem, uprostřed nahoře se „tyčí“ logo automobilky doplněné názvem modelu a k tomu všemu „hrají“ nové svítilny s křišťálově transparentními kryty, takže máte jedinečnou možnost se podívat dovnitř. Jako pardon, ale tohle je fakt pěkný. (ne, nikdo nám neřekl, ať na auto pějeme ódy, ale my jsem z něj fakt unešení).

Uvnitř lehce líznutá klasika

Uvnitř vozu se toho oproti předchozí generaci zase tolik nedělo. Pořád vám tu bude vévodit vertikálně posazený displej infotainmentu, pod ním pár fyzických tlačítek, otočné voliče klimatizace a řídicí páka.  Co kvitujeme je ta speciální textilie, kterou jsou potažena jak sedadla, tak výplně dveří a část palubky.  Naopak to působí velmi příjemně. Mimochodem v autě nenajdete žádné vyloženě kožené prvky. Pokud už něco jako kůži připomíná, je to umělá kůže (na sedadlech). Pochvalu si zaslouží právě i ona sedadla, jsou příjemná, hezky do nich vplujete a velikostí jsou akorát. Změny tu doznalo logo na volantu, což je logické a v našem případě 10palcový digitální přístrojový štít. Co se nám hodně zamlouvalo ale byla rychlost a jasnost multimediálního systému – nejideálnější za nás bylo připojení k Android Auto. A ačkoliv jsme to měli propojené i se Spotify – nic se netlouklo a běhalo naprosto čistě. Tady Renault udělat obrovský kus práce v čistotě softwaru a vyladil ho ke spokojenosti zákazníka. Pochválit musíme i vykreslení kamer a možnost nastavení si obrazovky pomocí individuálních widgetů. Chcete mít při nastartování auta kompletní informace o počasí, módu vozu nebo dokonce seznam čerpacích stanic – stačí si ony dané widgety na hlavní obrazovku přetáhnout prstem a hned budete mít přehled.

Nejlepší je benzin, to se nedá popřít

Clio ke svým zákazníkům přijede ve 3 specifikacích a s 3 motorizacemi. Jednodušší to být nemůže. Ve specifikace Evolution a Techno můžete mít benzin, LPG nebo hybrid, Esprit Alpine pak nabídne „jen“ benzin a hybrid. My do testu dostali přeplňovaný benzínový tříválec motor s výkonem 90 koní a šestistupňovou manuální převodovkou, právě ve specifikace Techno.

Líbila se nám hlavně přesnost řízení a hladký chod převodovky. Auto poddajně reagovalo na změny, bylo mrštné, bylo jisté v zatáčkách. Důležitým aspektem byla taky tichost v interiéru. Podvozek svou tuhostí nahrává spíše dravější jízdě, dokáže si ale poradit i v klasických nerovnostech. Větší diskomfort ale pocítíte ve větších rigolech nebo kanálech, tam už je to pod zadkem cítit. Na druhou stranu nemá Clio tendenci poskakovat či dělat nějaké nečekané „pohyby“ nebo se naklánět. Jízdní vlastnosti Clia patří k těm nejlepším, co známe, minimálně v daném segmentu a máme radost, že se s novou generací vlastně nic nemění. Pořád je to stejně dobré.

Samozřejmostí pak byla hladká práce asistenta v podání adaptivního tempomatu. A aby to nebylo jen o chvále, funkce upozornění na překročení nejvyšší povolené rychlosti by si zasloužila u Renaultu trochu více pozornosti – někdy se zasekla na jedné rychlosti a vydržela tam do doby, než si správně načetla další rychlost po cestě (mezitím jich ale pár dávno proběhlo).

Cenovka Clia v nejnižší specifikaci činí 383 000 Kč, přiblížit se ale můžete až k 600 000 Kč. A protože my jsme automobil testovali s pár vychytávkami navíc (safety pack, kamery, vyhřívaná sedadla a volant atd.) dostali jsme na cenovku 526 500 Kč. Jasně, není to nejlevnější, ale zase dostanete opravdu dost dobrých věcí navíc. A stojí to za to, protože kdybyste cítili, jak je tenhle prcek mrštný a komfortní, nebudete váhat ani minutu.

12.10.2023 7:30| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist