autoweb.cz > Renault > Renault Clio > Renault Clio Grandtour 1.2
Renault Clio Grandtour 1.2
Dynamika 3
Chování na silnici 6
Provozní náklady 3
Praktičnost 6
X-Factor 5
Celkové hodnocení 4.6
RADOSTI:
Zajímavý vzhled; dobře přístupný kufr; slušný podvozek;
STAROSTI:
Motor s vysokou spotřebou; provedení interiéru;
Nové Clio už jsme v testu jednou měli a z přeplňovaného tříválce 0,9 TCe jsme nebyli vyloženě nadšení. V honbě za ideálním agregátem ale přijdete na to, že v nabídce už zbývá jen naftová patnáctistovka a základní atmosférický čtyřválec o výkonu 75 koní. Bude pro Clio tou správnou motorizací?Otázku dynamiky si nechám na později a nejprve zmíním exteriér. Ten je mým pohledem velmi povedený, dokonce se mi kombi líbí ještě o kousek více než hatchback. Svalnaté boky a svažující se linie střechy dělá Clio Grandtour dle mého jeden z nejhezčích kombíků na trhu, to ale jistě sami posoudíte podle fotek.
Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Oproti kompaktnímu sourozenci se pyšní větším (443 litrů) a lépe přístupným kufrem. Jeho zavírání však může něžnějšímu pohlaví činit drobnější potíže, víko je dlouhé a na jeho zavření musíte vyvinout poměrně velkou sílu. Protáhlejší karoserie se v neposlední řadě podepsala na štědřejším místě pro hlavy cestujících vzadu, i když jen o málo. Na prostoru pro kolena se nic nezměnilo, pro prostorově náročnější pasažéry nejsou zadní místa úplně ideální.
Kufr je dobře přístupný, má nízkou nakládací hranu a po složení sedaček vytvoří rovinu.
Interiér vypadá na první pohled dobře, v otázce použitelnosti ale ztrácí. Řada částí palubní desky je z lesklého černého plastu na kterém ulpívají dotyky, místy plast zdobí ještě chromové doplňky. Podrobnější zkoumání odhalí ne úplně kvalitní materiály, místy špatné slícování a vůbec řadu věcí, které u konkurence většinou nenajdete.
Co ale u Renaultu najdete, je dvanáctistovka pod kapotou. Ta má zdvihový objem 1149 cm3 a výkon 75 koní v 5500 otáčkách, točivý moment 107 Nm přichází ve 4250 ot./min. To je podobný výkon, jaký hýbe se Škodou Citigo, v případě Clia Grandtour má motor práci s o poznání větší masou kovu – pohotovostní hmotnost je 1105 kg.O nijak oslňujícím projevu svědčí i údaje zrychlení, z nuly na sto to Clio podle automobilky zvládne za 15,4 sekundy, v reálu mi ale „sprint“ na stokilometrovou rychlost připadal mnohem delší. Nejrychleji se (prý) umí kombík rozjet na 167 km/h, v mém případě ale zůstalo jen u zbožného přání. Na rovině jsem se dostal na tachometrových 159 km/h, z prudšího kopce se za stošedesátku podíval jen lehce (a hlavně na malou chvíli).
Z předešlých řádků je vám asi jasné, že jsem pedál plynu do koberečku zašlapával častěji než je zdrávo, a to jen abych splynul s okolním provozem. I pokud jsem zcela rezignoval na předjíždění na okreskách, pohyboval jsem se ohledně spotřeby okolo 8 litrů benzínu na sto, na dálnici palubní počítač bez problémů ukázal i hodnoty za desetilitrovou metou.
Fyzika je neoblomná, downsizing v tomto případě zkrátka nefunguje. Malý motůrek v přídi má s autem spoustu práce a aby s hmotou uspokojivě hýbal, musel jsem ho hnát do otáček, za což si samozřejmě vzal odpovídající příděl paliva z nádrže. Ano, můžeme mluvit o tom, jak by větší motor dokázal jezdit úsporněji, ale nemá to smysl. Ne ve chvíli, kdy se tabulková spotřeba měří v ideálním, běžnému provozu nesrovnatelném režimu.
Abych ale jen nehanil, Clio má velmi schopný podvozek. Je sice tuhý, ale poměrně pohodlný a dobře se vyrovnává s nerovnostmi. Kompromis mezi jistotou a pohodlím na palubě se podařilo nastavit ideálně, a to i díky pneumatikám s rozumným profilem. Auto neztrácí kontakt s vozovkou ani na opravdu rozbité silnici a přední náprava nezatížená těžkým motorem má své limity dál, než by se zdálo.
Podvozek je pohodlný a rozhodně by snesl větší výkon.Základní cena Clia Grandtour činí 245 900 Kč s výbavou Authentique. V té nedostanete ani autorádio nebo klimatizaci a jako čistě pracovní auto dobře poslouží jiné, levnější automobily, třeba od Dacie.
S vrcholnou výbavou Dynamique (tu jsme měli my) cena poskočí na 295 900 Kč a ve standardu už jsou takové věci, jako kožený volant, elektricky ovládaná okna vpředu nebo manuální klimatizace. To už ale rozhodně nepůsobí tak lákavě, okolo tří set tisíc už tady je docela slušný výběr jiných modelů s výkonnějším motorem, mnohdy i šestistupňovou převodovkou a třeba i lepší výbavou.
Verdikt
Renaultu v nabídce podle mého jednoznačně chybí pořádný zážehový motor. Atmosférická čtrnáctistovka, nebo ještě lépe šestnáctistovka, by ve spojení se šestistupňovou převodovkou posunula kvality Clia o pořádný kus kupředu. Že už to tady bylo…? Pak před sebou máme zřejmě jasný důsledek, poplatný době.
Jak už jsem řekl, podvozek by bez problémů agilnější pohonnou jednotku snesl, pocit neustálé frustrace z nedostatku výkonu by vymizel a jediným možným sporným bodem by zůstával interiér. V tuto chvíli mám jako doporučeníhodnou motorizaci naftové Clio 1.5 dCi o výkonu 90 koní.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | zážehový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Zdvihový objem (cm3) | 1149 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 195 x 55 R16 87H |
Pneumatiky vzadu | 195 x 55 R16 87H |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 54 kW / 75 k v 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 107 Nm v 4250 ot./min |
Výkon/hmotnost (k/t) | 67 koní na tunu |
0-100 km/h (s) | 15,4 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 167 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,0 / 4,7 / 5,5 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4267 |
Šířka (mm) | 1945 / 1732 (s / bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1445 |
Rozvor náprav (mm) | 2589 |
Provozní hmotnost (kg) | 1105 |
Celková hmotnost (kg) | 1610 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 550 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 445 / 1380 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 245 900 Kč |
Základní cena test. verze | 275 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 345 400 Kč |