autoweb.cz > Renault > Renault Clio > Renault Clio GT 1.2 TCe (2013)
Renault Clio GT 1.2 TCe (2013)
Dynamika 5
Chování na silnici 8
Provozní náklady 5
Praktičnost 6
X-Factor 7
Celkové hodnocení 6.2
RADOSTI
Dobře fungující podvozek; pozice za volantem; sedadla s dobrým bočním vedením
STAROSTI
Špatně sladěná převodovka s motorem; nevypínatelná stabilizace
Výbava GT není u Renaultu ničím novým, pokud vás ale až do této chvíle míjelo, co vlastně dvoupísmenné označení znamená, bude nejlepší odbýt si to hned na začátku. Vyjma toho, že jde o absolutní vrchol nabídky, je pro ni typický i design ne nepodobný ostrým modelům divize Renault Sport.
V útrobách se nenachází přeplňovaná šestnáctistovka naladěná na dvě stovky koní, nýbrž o něco menší dvanáctistovka s turbodmychadlem. Motor zůstal zcela mimo zájem divize RenaultSport, nabízí tedy standardní výkon 120 koní v 4900 ot./min. a 190 Nm při 2000 otáčkách za minutu. To by mělo podle výrobce vyústit ve zrychlení z nuly na sto za 9,4 sekundy a maximální rychlost 199 km/h.
Mně osobně se motor zdál být o něco línější a v rámci orientační zkoušky jsem se s aplikací v telefonu dostal během tří po sobě jdoucích měřeních vždy ke zrychlení okolo 10,5 sekundy. Neberte to jako bernou minci, auto mělo zimní obutí a nemuselo jít o dobře zajetý kousek. Ani s udávanými hodnotami by ale v každém případě nešlo o žádného sprintera, trhače astaltu, hot-hatch.
Spíš takový … warm-hatch? Jak se to vezme, docela čerstvě zakořeněný výraz pro z velké míry sériové vozy s jemným akcentem sportovnosti by na Clio GT seděl naprosto přesně. Vždyť s ostrým „eresem“ nemá podobný jen design, ale také šestistupňovou dvouspojkovou předovodku EDC včetně pádel pod volantem, sportovní sedadla a tužší podvozek.
Přesto se podle mého nemůže Renault rovnat kupříkladu se skvělým Suzuki Swift Sport. A hned vysvětlím proč. Vůbec teď nejde o těch šestnáct koní, které Renault na Suzuki ztrácí, ale o úplně něco jiného. Warm-hatch by měl, alespoň tak, jak ho chápu já, přinášet radost z jízdy jinde, než z enormního výkonu, který ze samé podstaty nemůže nabídnout.
A čistokrevnou zábavu bohužel Clio GT poskytnout neumí. Tím, že se o všechno postará automatická převodovka, zároveň přijdete o podstatnou část radostí z přesně trefeného meziplynu nebo rychlého zařazení a zbude vám jen … pomalá nuda? To zase přeháním, pozice za volantem je skvělá, řízení má slušnou tuhost a všemu sekunduje opravdu výborný podvozek.
Pružiny jsou citelněji tužší než u standardního Clia, ale ani ve městě si nebudete zoufat nad mizerným komfortem. Řekl bych ideální kompromis, jaký bych si od takového auta představoval. Se sedmnáctipalcovými koly dokáže Clio dlouho odolávat jakékoli nedotáčivosti, naopak se lehkonoze vrhá do zatáček, kam ho není problém nasměrovat díky přesnému řízení. Clio tedy dokáže odvádět dobrou práci a ve chvíli, kdy z něj nějakou rychlost vymáčknete, není tak těžké ji udržet. Chyběl mi ale dobrý pocit z toho, že jsem si rychlost odpracoval a zasloužil.
Celé to působilo jako dobře zahrané představení, ke kterému mě nenapadá lepšího přirovnání, než film Hra s Michaelem Douglasem. Pokud jste ho neviděli, pak se omlouvám za spoiler, ale i Clio se snaží navodit adrenalinový zážitek, nahlédněte ale za oponu a zjistíte, že je to všechno jen na efekt. Dokonce se z reproduktorů linou falešné zvuky motoru, přičemž to celé graduje do takové míry, že můžete přepínat mezi Cliem V6, Nissanem GT-R nebo třeba .. vznášedlem z budoucnosti. Šílené, ale v jistém směru velmi zábavné, alespoň na prvních pár dní.
Klam ze strany Renaultu pokračuje i na dalších frontách, přestože se u voliče převodovky nachází tlačítko RS Drive z Clia RS, dokáže nabídnout jen polovinu jeho možností a zážitků. Stiskem aktivujete jen režim Sport, který přiostří reakci plynu, převodovka bude motor držet ve vyšších otáčkách a stabilizace je o ždibíček benevolentnější. Elektronického anděla strážného se však za volantem Clia GT nezbavíte. Režim Race, který ji u Clia RS zcela deaktivuje, tady chybí. Navíc se o slovo hlásí docela často a bez skrupulí vás srovná do latě. Stejně tak se nezbavíte intervencí automatické převodovky, která se nezdráhá odřadit i v manuálním režimu.
Přesto je to lepší, než nechat řazení výhradně na automatice. Dvouspojková převodovka EDC si s motorem bohužel příliš nerozumí a častokrát rychlostmi přehazuje jako s horkým bramborem ve snaze objevit ten správný. Rozjezdy se neobejdou bez trhnutí a s řazením vyššího kvaltu velmi často otálí, takže motor nechá dlouhé vteřiny nad hranicí pěti tisíc otáček, kde je to s ohledem na jeho charakteristiku poněkud zbytečné.
Spotřeba? Ta se od tabulkových 5,2 l/100 km liší dost zásadně. Ustáleným tempem a rychlostí 80 km/h si přeplňovaný čtyřválec řekne o 5,5 litru na sto, já jsem po týdnu ježdění vracel auto s průměrnou spotřebou rovných 11 l/100 km. Přiznávám ale, že jsem se s autem snažil jezdit svižněji, rozumným tempem se dá apetit motoru udržet okolo devíti litrů. V takovém případě ale poněkud pozbývá smyslu volit tento agregát a nesáhnout čistě racionálně po naftové patnáctistovce, která dovede být opravdu úsporná a podobně rychlá.
Téměř nejsilnější benzínový čtyřválec navíc pořídíte jen s výbavou GT, která je sice nabouchaná všemožnou výbavou, od bezklíčového přístupu počínaje, přes automatickou klimatizaci, zadní senzory, až po multimediální systém R-Link, ale také začíná na částce 384 900 Kč. Testovaný kousek zkrášlovala metalíza Malte za 16 500 Kč, kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel nebo parkovací kamera, takže se celková suma zastavila na 447 400 Kč.
Z pohledu konkurence můžete za podobnou částku pořídit o pět tisíc levnější Swift Sport, ten za 379 900 Kč nabídne 136 koní a tři dveře, pětidveřový stojí o deset tisíc více. Pokud bychom porovnávali vybavenou verzi Clia GT, tam se dostane za necelý půlmilion do hledáčku skvělá Fiesta ST s výkonem 182 koní, kterou můžete mít už za 429 990 Kč, respektive ve výbavě ST+ za částku 454 990 Kč.
Dokáže Clio GT mít v něčem navrch? Jistě, oproti Fiestě je to jeden pár dveří navíc, pro běžné použití pohodlnější podvozek a nižší spotřeba motoru v mírnějším zatížení. Ale Swift Sport? Kromě morálního stáří proti němu bude Renault jen těžko hledat nějaký trumf. Ovšem jen do chvíle, než z nedostatků uděláte přínos…
Verdikt
Totiž fakt, že Renault dokáže nabídnout automatickou převodovku, s nevypínatelnou stabilizací nedovolí nezkušenému řidiči udělat nějaký malér a navíc umí měnit zvuk motoru na požádání. Vypadá takhle vstupenka mezi sportovní vozy pro osmnáctiletého mlaďase? Možná, já jsem si jistý, že dostat k mokrým papírům Clio GT, rozhodně bych se nezlobil. Zkušenější řidiče ale více uspokojí některý ze stávajících zástupců této kategorie.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | zážehový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Kompresní poměr | 9.8:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72.2 x 73 mm |
Převodovka | šestistupňová automatická dvouspojková (EDC) |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | ventilované kotoučové (258 mm) |
Brzdy vzadu | bubnové (229 mm) |
Pneumatiky vpředu | 205 x 45 R17 88V |
Pneumatiky vzadu | 205 x 45 R17 88V |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 88 kw / 120 k v 4900 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 190 Nm v 2000 ot./min |
0-100 km/h (s) | 9,4 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 199 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 / 4,4 / 5,2 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4077 |
Šířka (mm) | 1945 |
Výška (mm) | 1448 |
Rozvor náprav (mm) | 2589 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Celková hmotnost (kg) | 1657 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 580 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 300 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 219 900 Kč (1.2 75k, Akční cena) |
Základní cena test. verze | 384 900 Kč (1.2 TCe 120 k) |
Cena testovaného vozu | 447 400 Kč |