Renault Clio 1.0 TCe 100: Stále mezi elitou

Asi byste nenašli člověka s aspoň elementárním povědomím o automobilech, který by neznal Renaulta Clio. Aktuální pátá generace přichází na trh téměř 30 let od představení té první. A protože čtvrtá patřila mezi nejprodávanější auta v Evropě, museli se u Renaultu hodně snažit, aby nepostavili špatné auto. Za mě si myslím, že to dopadlo dobře.
img_4106-1100x618.jpg Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.4

Zajímavé může být, že se mnohem víc změn odehrálo uvnitř než venku, protože vzhledově jsou si předchozí a současná generace docela podobné. Ta aktuální je ovšem trochu menší (kratší i nižší) a je připravená na elektrifikaci. A jiný je i základní přeplňovaný tříválec, z 0,9 litru narostl na celý litr a s tím i výkon na rovných 100 koní. Pro mě bylo překvapivé, když jsem zjistil, že se nejedná o přímovstřikový motor, tudíž se obejde bez filtru pevných částic.

Jeho prodleva na sešlápnutí plynu je taková, že bych si na přítomnost GPF vsadil. Projev motoru nijak neuráží, jeho tříválcovost je poznat, ale projevuje se jen sympatickým vzteklým vrčením. V rámci nového Clia se jedná o nižší střední třídu. Nejslabší je atmosférický litrový motor (s ním auto stojí 259 000 Kč), na druhé straně jsou pak benzinová jedna-trojka, naftová jedna-pětka a dokonce hybridní varianta – tedy atmosférická benzinová šestnáctistovka s elektromotorem. Co se týče spotřeby, moje se pohybovala mezi 7 a 8 litry na 100 km při městské jízdě.

Zmíněný motor byl v námi testovaném autě spřažený s pětistupňovou převodovkou, která mě svým chováním úplně nenadchla. Dráhy má celkem přesné a přiměřeně krátké, ale ve chvíli, kdy je motor vytočený ke svému maximu a chcete přeřadit na vyšší stupeň, nejde to zrovna hladce. Vypadá to, jako kdyby byly poddimenzované synchrony a nezvládaly roztočenou hřídel zbrzdit dostatečně rychle.

Stejně nejednoznačné mám i pocity z jízdních vlastností. Clio je pohodlné, podvozek působí dospěle a je tak akorát tuhý, v zatáčce není problém jet na limitu a Clio vás přitom nebude nijak děsit, ovšem s jednou výjimkou – a tou je naprosto odtažité řízení. To, jestli přední kola ještě mají adhezi, nebo už nastal nedotáčivý smyk, musíte poznat jinak.

Rovněž musím zmínit špatné nastavení stabilizačního systému. Pokud má nastat při akceleraci prokluz jednoho z předních kol, systém neudělá to, že by je jemně přibrzdil, ale razantně ubere výkon motoru a vzhledem k výše uvedenému problému s prodlevou pak trvá nepříjemně dlouho, než auto zase začne zrychlovat. Moc příjemné třeba při odbočování doleva na světelné křižovatce. Důležitá hodnota pro hodnocení jízdních vlastností je údaj 1 178 kg, tedy pohotovostní hmotnost. Na jeho hbitosti je to znát.

Nový interiér je povedený. Dominantní je dotykový displej infotainmentu, doplněný o řadu tlačítek pro různé funkce a hlavně o samostatný panel topení s klasickými ovladači. Infotainment samotný mě bavil, pohyb v menu i umístění jednotlivých položek je intuitivní. Interiér je vyrobený z kvalitních materiálů a vypadá dobře, díky použití krémové barvy na vybrané panely není nudný, ale zase ne tak extravagantní, jako mají některé Peugeoty nebo Citroëny.

Tlačítka jsou pochopitelně i na volantu, ale není jich přehnaně moc a jedním z důvodů je páčka pro ovládání audia vpravo na sloupku řízení. Ve všech Renaultech, které jsem testoval, mi toto řešení nesmírně vyhovovalo a tady tomu nebylo jinak. Chtěl bych vidět vývojáře, jak se v reálném provozu nemusí podívat na volant s dvaceti tlačítky, když potřebují jedno z nich stisknout. Tady je to paráda.

V případě zmíněné páčky to možné je, protože je vždycky na stejném místě a krásně v dosahu prstů pravé ruky, která ale přitom může pořád držet volant. A pokud si připlatíte za jeden z paketů obsahujících audiosystém Bose, budete onou páčkou ovládat na poměry třídy nečekaně dobrý zvuk. A ještě nečekanější je špičková kvalita zvuku při telefonování přes handsfree, a to na obou stranách hovoru.

Clio příjemně překvapí i v oblasti vnitřního prostoru. Jednak nabídne kufr o objemu 340 litrů a zároveň se dovnitř naprosto bez problémů vejdou čtyři dospělí a nijak na cestě netrpí. TO mám opravdu vyzkoušeno.

Nové Clio nenadchne zájemce o precizní sportovní jízdu (plnohodnotné R.S. v nabídce zatím chybí), ale zase se bude líbit všem, kdo chtějí hezké a dobře postavené mrštné auto do města i okolí, které dokáže mít rozumnou spotřebu a jízda s ním není utrpení, je hezké (pro námi testovaný kus v povedené oranžové barvě to platí ještě víc) a nehraje si na něco, čím není. A líbit se bude také ceník, protože i nejdražší výbavový stupeň R.S. line stojí od 384 000 korun.

10.1.2020 11:56| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist