Fiat 500 je nejvíc roztomilé auto na trhu, které chytne za srdce i drsňáky

Jenom se na něj podívejte. No není boží?
img_5709-1100x618.jpgCelá galerie 47 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 3

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 7.6

Fiat 500 stárne pomalu. Věřili byste, že novodobá pětistovka je tu s námi už dlouhých 16 let? Za tu dobu sice prošla několika drobnými facelifty, povyrostla v rodinný kombík i módní crossover a dokonce přijela i nová, čistě elektrická generace.

Ale původní verze z roku 2007 je tu stále v téměř stejné podobě. A pořád vypadá mladistvě a hlavně, na rozdíl od elektrické verze s agresivním výrazem ve tváři, vesele. Tohle stylové autíčko prostě nemůžete nemilovat.

I když to nikdy nebyla zrovna levná záležitost. Na rozdíl od původní poválečné pětistovky, která motorizovala celou Itálii, si musíte připravit nejméně 430 tisíc. Stačí ale přihodit nějakou tu barvičku nebo výbavičku a už v tom lítáte za půl mega.

A to hodně. Ale šarmu má na rozdávání. Typická silueta věrná originálu, retro kola a hlavně ten roztomilý kukuč, který vám zvedne náladu, kdykoliv se na něj podíváte. Tohle auto prostě rozdává radost.

Retro, kam se podíváš

Uvnitř si všimnete, že je to levně postavené auto z dílů, které se zrovna válely na polici (třeba páčky blinkrů a stěračů pamatují 25 let staré Punto), ale po vizuální stránce vám interiér vykouzlí úsměv na tváři.

Typickou obří kapličku s budíky doplňuje plastové obložení v barvě karoserie, které zdařile imituje původní plechovou palubní desku. Celek doplňují retro detaily jako velký volant v krémové barvě, „prosklený“ čudlík výstražných světel, chromované kliky dveří nebo kulová hlavice řadicí páky, která mimochodem skvěle padne do ruky.

Sháníte ojetý Fiat 500?

Na místě řidiče se budete díky bohatému prosklení cítit vzdušně, ale místa není zrovna nazbyt. Kabina je dost úzká a sedačky ukotvené vysoko, takže čahouni si rozhodí svůj perfektně střižený účes a s objemnějšími spolujezdci zase budete mít v zatáčkách intimnější chvilky.

Jenže tohle auto patří hlavně do města a stejně poveze maximálně nějaký ten nákup nebo dětskou sedačku, jejíž instalace není kvůli absenci zadních dveří zrovna jednoduchá, alespoň úchyty isofixu jsou hned na ráně.

Tříválec a mild-hybrid

Ani pětistovka se nevyhnula nutné modernizaci pod kapotou a letitý, leč nesmrtelný motor 1.2 Fire původem ještě z první Pandy se definitivně odebral do důchodu.

Vybírat si nemůžete, v nabídce je jediný atmosférický litrový tříválec s mild-hybridní technikou, jehož výkon 51,5 kW (líbí se mi ta půlka kilowattu, kterou výrobce uvádí) se pěkně zapotí.

Oněch 70 koní na typické městské poskakování stačí bohatě a občas zvládnou i nějaký ten dálniční přesun, ale navzdory krátkým převodům a drobnému elektrickému šťouchanci z akumulátoru ji chybí radost do života.

Na druhou stranu motor potěší skvělou spotřebou paliva. Dlouhodobý průměr jsem měl za 5,1 l/100 km, dálničních 135 km/h na tempomat znamená jen o tři desetiny víc a ustálená stovka vykouzlí na palubním počítači údaj 3,1 litru.

Ve městě se potom snadno dostanete pod šest litrů. Co ovšem ve vztahu k městu nepotěší, jsou vysoké emise CO2 o hodnotě 105 g/km, kvůli nimž auto nedosáhne na značky EL. Označení Hybrid je tady poněkud zavádějící, takže na modrých zónách stát zdarma nemůžete.

Náladu vám ale nic nezkazí. Za volantem pětistovky se budete náramně bavit i navzdory nízkému výkonu, komfortnímu podvozku a příšerným ekologickým pneumatikám. Ani ne tak krájením zatáček na okreskách, jako spíš při svižném proplétání se městem.

A pokud byste přece jenom zatoužili po nabroušené hračce s nejvíc roztomilým ksichtíkem, které si můžete koupit, pořád můžete sáhnout po naprosto střeleném Abarthu. Jenom se připravte na pořádný průvan v pěněžence.

Ať už jste něžná kopretinka, nebo drsný týpek, Fiat 500 Hybrid vás prostě chytne za srdce. A hlavně vás bude strašně bavit. Moc bych si přál, aby tu s námi zůstal dalších 16 let přesně v téhle podobě. Vlastně si to bez něj na světě neumím vůbec představit.

21.11.2023 7:21| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist