Fiat 500X 2.0 MultiJet 4×4 AT9 (2016)

Svoje retro malé auto do města přifouknul také Fiat. Jak funguje nejnovější crossover od italského výrobce v jedné z nejvyšších specifikací?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7

Radosti

Design a styl; naladění převodovky; agilní podvozek…

Starosti

…který je ovšem nepatřičně tvrdý; hlučný motor


Říká se, že se každá móda jednou vrací. Ve světě automobilů už hezkých pár let znovu frčí šedesátky, tedy alespoň podle množství vozidel, která ujíždějí na retro designu. Asi nejdál to dotáhlo Mini, které nabízí také spoustu větších a ještě větších derivátů. A když to funguje u Mini, to by v tom byl čert, aby to nefungovalo také u Fiatu. Může vám to připadat ujeté, ale trh si to žádá a proto také italská automobilka přichází se svým retro crossoverem. Jestli se ale něco Fiatu skutečně povedlo, pak je to podle mého skromného názoru ono zvětšení měřítka. Fiat 500X totiž opravdu vypadá jako nafouknutější a baculatější verze Pětistovky a zachovává si elegantní a vyvážené tvary. Líbí se mi také, že třeba oproti konkurenčnímu Countrymanu, který je agresivnější, působí 500X docela vesele. Ale každý to může vidět jinak a někomu právě ona roztomilost nemusí vyhovovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

V duchu retro designu se samozřejmě nese také interiér. Najdete tu několik samoúčelných detailů, které mají připomenout doby dávno minulé, pracoviště řidiče je ale uhlazené a celkem přehledné. Výtku mám především k enormně tlustému volantu, na kterém máte ruce spíš položené, než abyste jej drželi, a na ovládání všech tlačítek by nestačily ani dlouhé prsty pianistky. Pozici za volantem také není úplně ideální, sedí se vysoko a nepříliš útulně. Prostoru je ovšem vpředu dost, vzadu je to o něco horší zejména na hlavu a kufr také není největší. S rezervou se do něj vejde jen 245 litrů, bez ní pak o něco lepších 350 litrů nákladu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Jednotka 2.0 MultiJet patří na vrchol nabídky. Výkon 140 koní a točivý moment 350 Nm patří mezi průměr a totéž mohu říct o projevu. Jednak je hlučnější, ale pružnosti má dostatek a nejvíce síly nabízí ve středních otáčkách, v dolním a horním spektru pak ztrácí dech, ale díky devíti rychlostním stupňům automatické převodovky vás tento fakt nebude příliš omezovat. Převody jsou navíc dobře odstupňované a hezky na sebe navazují, jen si musíte zvyknout, že ne všechny budete vždy využívat. Devítku elektronika zařadí až někde kolem 120 km/h. Pochvalu si zaslouží také za to, že se ve všech těch rychlostech neztrácí a řadí hladce, ačkoliv poněkud pomaleji. Potěšilo mne také vypnutí stop/startu, které se uloží do paměti i po zhasnutí motoru a zůstane tak deaktivovaný až na věky, pokud jej opět nezpnete. Proč to nejde v dalších autech?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba

Turbodiesel je už tradiční volbou pod kapotu crossoveru a do Fiatu 500X si jej objednáte zřejmě kvůli jeho příznivé spotřebě paliva. Po městě lze jezdit mezi osmi až devíti litry, dálniční přesuny zvládnete kolem sedmi litrů, a pokud se nenecháte zlákat agilitou podvozku, pak budete po okreskách s přehledem jezdit za šest litrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Iksko vás totiž bude lákat. Řízení má pěkně ostré, ale bohužel absolutně bez citu, takže vás choutky rychle přejdou. A totéž platí o podvozku. Dokáže se blýsknout spoustou přilnavosti a chutí po zatáčkách, jenže jakmile narazíte na mírnější nerovnosti, znervózní, roztřese se a nepříjemně zabouchá. Podvozek je jednoduše moc tuhý a křečovitý, takže pohodlí si moc neužijete. Přitom Fiat 500X ve verzi Cross má komfortnější ze dvou odpružení, která výrobce nabízí. Proč musí mít auto, které si ani nedělá sportovní ambice, ale po většinu svého života tráví čas ve městě na dlažebních kostkách a kanalizačních poklopech, mít tak tuhý podvozek? Tohle nastavení by bohatě stačilo i na připravovaný Abarth, natož na dieselovou verzi. Totéž si myslím o pohonu všech kol. Do terénu s těmi krásnými koly mezi kameny a větve stejně vyrazí jen málokdo a nejsilnější dieselový motor je vždy spojený se čtyřkolkou, takže si vybrat nemůžete.

Verdikt

Fiat 500X ve mně zanechal rozporuplné pocity. Docela se mi líbí, jak se designérům podařilo nenásilně implementovat styl malé Pětistovky na velký crossover. Musím pochválit také agilní jízdní vlastnosti, jedním dechem ale musím dodat, že mi u tohoto druhu automobilu připadají jakékoliv sportovní ambice nemístné. S pohodlnějším podvozkem by to dávalo mnohem větší smysl, a to přitom tahle verze patří mezi ty komfortnější. Asi také nemusím zmiňovat svoje přesvědčení o tom, že je tohle auto v jádru postavené na hlavu, jsem si však vědom toho, že názor jednoho pisálka s přehledem přehlasuje bonitní klientela. A ta si jistě nebude stěžovat, že je Fiat 500X vzhledem ke konurenci za mnohem příznivější cenu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1956
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 90,4
Převodovkadevítistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson
VzaduChapmanovy vzpěry
Brzdy vpředukotoučové, 281 mm
Brzdy vzadukotoučové, 278 mm
Pneumatiky vpředu225/45 R18
Pneumatiky vzadu225/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 / 140 v 3750
Točivý moment (Nm)350 v 1750
Výkon/hmotnost (k/t)94
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km)6,5 / 4,9 / 5,5
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4273
Šířka (mm)1796
Výška (mm)1620
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1495
Celková hmotnost (kg)-
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)350 / 1000
Ceny
Základní cena modelu347 900,- (1.6 E-torq 110 k 4x2 Pop)
Základní cena test. verze579 900,- (2.0 Mjt 140 k 4x4 Cross)
Cena testovaného vozu633 900,- (2.0 Mjt 140k 4x4 AT9 Cross)
6.1.2016 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist