Abarth 500X (2017): další ostrý Fiat by nemusel vypadat jinak, 200 koní a 4×4 je skoro jistotou
autoweb.cz > Fiat > Fiat 500 > Fiat 500X 2.0 MultiJet 4×4 AT9 (2016)
Fiat 500X 2.0 MultiJet 4×4 AT9 (2016)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7
Radosti
Design a styl; naladění převodovky; agilní podvozek…
Starosti
…který je ovšem nepatřičně tvrdý; hlučný motor
Říká se, že se každá móda jednou vrací. Ve světě automobilů už hezkých pár let znovu frčí šedesátky, tedy alespoň podle množství vozidel, která ujíždějí na retro designu. Asi nejdál to dotáhlo Mini, které nabízí také spoustu větších a ještě větších derivátů. A když to funguje u Mini, to by v tom byl čert, aby to nefungovalo také u Fiatu. Může vám to připadat ujeté, ale trh si to žádá a proto také italská automobilka přichází se svým retro crossoverem. Jestli se ale něco Fiatu skutečně povedlo, pak je to podle mého skromného názoru ono zvětšení měřítka. Fiat 500X totiž opravdu vypadá jako nafouknutější a baculatější verze Pětistovky a zachovává si elegantní a vyvážené tvary. Líbí se mi také, že třeba oproti konkurenčnímu Countrymanu, který je agresivnější, působí 500X docela vesele. Ale každý to může vidět jinak a někomu právě ona roztomilost nemusí vyhovovat.
Interiér
V duchu retro designu se samozřejmě nese také interiér. Najdete tu několik samoúčelných detailů, které mají připomenout doby dávno minulé, pracoviště řidiče je ale uhlazené a celkem přehledné. Výtku mám především k enormně tlustému volantu, na kterém máte ruce spíš položené, než abyste jej drželi, a na ovládání všech tlačítek by nestačily ani dlouhé prsty pianistky. Pozici za volantem také není úplně ideální, sedí se vysoko a nepříliš útulně. Prostoru je ovšem vpředu dost, vzadu je to o něco horší zejména na hlavu a kufr také není největší. S rezervou se do něj vejde jen 245 litrů, bez ní pak o něco lepších 350 litrů nákladu.
Pohon
Jednotka 2.0 MultiJet patří na vrchol nabídky. Výkon 140 koní a točivý moment 350 Nm patří mezi průměr a totéž mohu říct o projevu. Jednak je hlučnější, ale pružnosti má dostatek a nejvíce síly nabízí ve středních otáčkách, v dolním a horním spektru pak ztrácí dech, ale díky devíti rychlostním stupňům automatické převodovky vás tento fakt nebude příliš omezovat. Převody jsou navíc dobře odstupňované a hezky na sebe navazují, jen si musíte zvyknout, že ne všechny budete vždy využívat. Devítku elektronika zařadí až někde kolem 120 km/h. Pochvalu si zaslouží také za to, že se ve všech těch rychlostech neztrácí a řadí hladce, ačkoliv poněkud pomaleji. Potěšilo mne také vypnutí stop/startu, které se uloží do paměti i po zhasnutí motoru a zůstane tak deaktivovaný až na věky, pokud jej opět nezpnete. Proč to nejde v dalších autech?
Spotřeba
Turbodiesel je už tradiční volbou pod kapotu crossoveru a do Fiatu 500X si jej objednáte zřejmě kvůli jeho příznivé spotřebě paliva. Po městě lze jezdit mezi osmi až devíti litry, dálniční přesuny zvládnete kolem sedmi litrů, a pokud se nenecháte zlákat agilitou podvozku, pak budete po okreskách s přehledem jezdit za šest litrů.
Ovladatelnost
Iksko vás totiž bude lákat. Řízení má pěkně ostré, ale bohužel absolutně bez citu, takže vás choutky rychle přejdou. A totéž platí o podvozku. Dokáže se blýsknout spoustou přilnavosti a chutí po zatáčkách, jenže jakmile narazíte na mírnější nerovnosti, znervózní, roztřese se a nepříjemně zabouchá. Podvozek je jednoduše moc tuhý a křečovitý, takže pohodlí si moc neužijete. Přitom Fiat 500X ve verzi Cross má komfortnější ze dvou odpružení, která výrobce nabízí. Proč musí mít auto, které si ani nedělá sportovní ambice, ale po většinu svého života tráví čas ve městě na dlažebních kostkách a kanalizačních poklopech, mít tak tuhý podvozek? Tohle nastavení by bohatě stačilo i na připravovaný Abarth, natož na dieselovou verzi. Totéž si myslím o pohonu všech kol. Do terénu s těmi krásnými koly mezi kameny a větve stejně vyrazí jen málokdo a nejsilnější dieselový motor je vždy spojený se čtyřkolkou, takže si vybrat nemůžete.
Verdikt
Fiat 500X ve mně zanechal rozporuplné pocity. Docela se mi líbí, jak se designérům podařilo nenásilně implementovat styl malé Pětistovky na velký crossover. Musím pochválit také agilní jízdní vlastnosti, jedním dechem ale musím dodat, že mi u tohoto druhu automobilu připadají jakékoliv sportovní ambice nemístné. S pohodlnějším podvozkem by to dávalo mnohem větší smysl, a to přitom tahle verze patří mezi ty komfortnější. Asi také nemusím zmiňovat svoje přesvědčení o tom, že je tohle auto v jádru postavené na hlavu, jsem si však vědom toho, že názor jednoho pisálka s přehledem přehlasuje bonitní klientela. A ta si jistě nebude stěžovat, že je Fiat 500X vzhledem ke konurenci za mnohem příznivější cenu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 90,4 |
Převodovka | devítistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson |
Vzadu | Chapmanovy vzpěry |
Brzdy vpředu | kotoučové, 281 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 278 mm |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 3750 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1750 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 94 |
0-100 km/h (s) | 9,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 / 4,9 / 5,5 |
Objem nádrže (l) | 48 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4273 |
Šířka (mm) | 1796 |
Výška (mm) | 1620 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1495 |
Celková hmotnost (kg) | - |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 350 / 1000 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 347 900,- (1.6 E-torq 110 k 4x2 Pop) |
Základní cena test. verze | 579 900,- (2.0 Mjt 140 k 4x4 Cross) |
Cena testovaného vozu | 633 900,- (2.0 Mjt 140k 4x4 AT9 Cross) |