Renault Clio s hybridním pohonem ukazuje, že v jednoduchosti je síla

Otestovali jsme modernizovaný Renault Clio s full-hybridním pohonem a vrcholnou, sportovně laděnou výbavou esprit Alpine.
img_6308-1100x618.jpgCelá galerie 27 Zdroj: Hugo Kottás

Francouzská automobilka nedávno zmodernizovala svůj nejmenší model Clio. Ne, že by už tak chique pátá generace Clia potřebovala zkrášlit, ale znáte to. Design auta se dnes okouká dřív, než si stihnete seřídit sedačku, a tak Renault sáhl k faceliftu.

Nečekejte žádnou revoluci, nicméně modernizované Clio od toho „starého“ poznáte bezpečně podle nové masky chladiče s novým logem značky, výraznějším světelným podpisem denního svícení a odlišným designem předního nárazníku.

Vzadu se potom změnila grafika světel, která připomíná tuningovou módu s čirou optikou z přelomu tisíciletí, s čímž poprvé přišel Lexus IS. Je to poněkud nezvyklé vidět dnes auto zezadu s bílými světly, ale proti gustu…

Výměna stráží

Navíc se díváte na nejvyšší, sportovně laděnou variantu esprit Alpine, která odráží působení stejnojmenného týmu ve Formuli 1. Renault se v královně motorsportu přejmenoval na Alpine, stejně tak v ceníku už nenajdete verzi R.S. Line, nýbrž esprit Alpine.

Tu mimo jiné zdobí parádní černá 17“ kola nebo ikonická modrá barva s názvem iron. Celkově to takhle Cliu strašně sluší a neřekli byste, že před vámi stojí ekologicky pojaté auto s hybridním pohonem, ale klidně nejostřejší sportovní verze.

Uvnitř potom tento dojem umocňují skvělé sportovní sedačky s krásným koženým čalouněním a velmi bohatým bočním vedením. Skvěle padne do ruky i volant s perforovanou kůží, který působí hodně drahým dojmem. A pěkným detailem je i látkové čalounění lišty palubní desky s logem malé francouzské trikolory.

Pocit dobře utracených peněz dodává i velký displej budíků s pěknou grafikou a rozlišením, stejně jako pro značku Renault typický vertikálně postavený displej multimédií.

Potěší i skutečnost, že ovládání klimatizace zůstalo hezky postaru pomocí tří otočných ovladačů s integrovaným displejem. Také tlačítka na ovládání dalších systému vozu zůstala fyzická.

Podívejte se na test Renaultu Clio

Za volantem se tedy pěkně uvelebíte, což navíc umocňuje i vysoký středový tunel, jenž vytváří hezký pocit útulnosti. Na druhou stranu jak se budete dobře cítit vepředu, o to horší je to s prostorem vzadu.

Zadní sedačky jsou i na poměry této třídy dosti omezené, naopak potěší poměrně rozměrný kufr o objemu 391 litrů. To je hodnota, kterou se chlubí spíš auta o třídu větší.

Součástí modernizace bylo i dost výrazné osekání nabídky motorizací. Clio přišlo nejen o základní tříválec 1.0 SCe 65 a velmi povedený čtyřválec 1.3 TCe 140, ale také oblíbený naftový agregát Blue dCi 100.

Zůstaly tak jen tři benzinové motorizace: TCe 90, TCe 100 schopná spalovat LPG a vrcholná E-Tech full hybrid 145 kombinující atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru s elektromotorem. Výběr motoru tak značně ovlivní výslednou cenu, navíc pokud toužíte po automatu, jedinou možností je právě ne zrovna laciný hybrid.

Co vydáte za pořízení, to vám vrátí ve spotřebě paliva. Mimoměstské cestování zvládne za krásných 3,7 l/100 km, dlouhodobý průměr primárně po městě se potom držel na stále pěkných 4,7 litru. A špatná není ani dynamika – 145 koní na auto téhle velikosti stačí krásně.

Unikátní převodovka

Bohužel, pohonná jednotka s převodovkou si nerozumí zrovna nejlépe. Renault sáhl v tomto případě po kuriózním řešení se dvěma převodovkami: spalovací motor je spojený se čtyřstupňovou převodovkou, elektromotor potom dostal vlastní dva stupně.

Na chlubení v hospodě před kamarády je to skvělé, vždyť co si vzpomínám, podobné řešení jsem naposledy viděl u Ferrari FF, které dvěma převodovkami řešilo pohon všech kol. Jenže v reálném světě to prostě nefunguje.

Nejen při razantní akceleraci, ale i při běžném tempu cítíte předlouhou prodlevu při změně stupňů, podobnou robotizovaným manuálům. Řídicí jednotka navíc nechává motor dlouho zbytečně vytočený, jako byste zapomněli volič převodovky ve sportovním režimu. Jenže nic takového tu nenajdete.

Typický příklad: rozjedete se vlažným tempem např. na 80 km/h na městském okruhu, zapnete tempomat a chcete jen plout, jenže převodovka se zapomene a nechá motor vytočený o kvalt níž bez zjevné příčiny. Ne na dvě krátké sekundy, ale klidně půl minuty!

A nestává se to náhodou, ale zcela běžně. Je to příšerně otravné, hlučné a neekonomické. A děje se to i v ekologickém jízdním režimu, od kterého naopak očekáváte, že převodovka nechá motor podtáčet.

Zoufale jsem nahmatával pravé pádlo pod volantem nebo manuální režim na voliči, jenže sami si prostě žádným způsobem zařadit nemůžete. Přitom spojení s dvouspojkovou převodovkou EDC, ačkoliv také rozhodně není dokonalá, by dávalo větší smysl.

Zklamání je to naprosto zbytečné i proto, že se jinak s Cliem svezete moc pěkně. Zdaleka nejsilnější stránkou je totiž jeho podvozek, který jako by nesl rukopis inženýrů z divize Renault Sport. Parádně tlumí nerovnosti, přitom předek ochotně zatáčí a zadek zase umí krásně ustřelit, pokud ho poškádlíte.

Renault Clio E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine by mělo dobře našlápnuto s předfaceliftovou motorizací TCe 140, jenže doba si dnes žádá hybridní řešení. Jenže v tomto případě je zbytečně komplikované a špatně odladěné. A navíc ještě stojí 670 tisíc! To je naprostý úlet.

Závěrem vám tak doporučím jediné: chcete-li solidní malý hatchback, zvolte raději nějakou obyčejnější verzi Clia. Třeba ten, který testovala kolegyně Sabina.

 

6.12.2023 7:05| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist