Utajovaný trumf Honda ZR-V přišel v naprosté tichosti a má něco, co může závidět i Toyota

ZR-V plní mezeru mezi zaběhlými modely značky, pod kapotou má pouze dvoulitrový hybrid. Funguje ale výtečně.
dsc_0446jpg-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Bart Běhal

Znáte populární anglický termín „flying under the radar“? Značí to, že se někomu či něčemu daří dobře fungovat takřka bez povšimnutí. V mých očích něco podobného poslední dobou zvládá právě Honda. V únoru získal tradiční hatchback Civic titul Auto roku, a to tak, že téměř rozdrtil konkurenci. Přesto na člověka nezírá z každého billboardu nebo tramvajového polepu.


Zmiňovaný vítěz ankety Auto roku: Honza Civic


Podobné je to s nejnovějším modelem ZR-V, na českém trhu se v létě objevil vlastně v naprosté tichosti a má vyplnit mezeru mezi modely HR-V a CR-V. Do prodeje vstupuje se třemi výbavovými stupni, základním s názvem „Elegance“, luxusním zvaným „Advance“ a zlatou střední cestou „Sport“. Ta se také objevila v redakčním testu. A zbystřit by měla především Toyota Corolla Cross, tedy přímý konkurent.

Žádné slepé koncovky výfuku

Nenápadně a elegantně vyhlížející SUV nižší střední třídy s délkou 4568 mm zaujme celkem dominantní mřížkou chladiče a úzkými štíhlými světlomety. Svažující se záď zase končí výrazným nárazníkem a chromovanými koncovkami výfuku. Ty si přímo říkaly o to, abych se k nim sehnul kvůli ověření pravosti a následně zakroutil hlavou, odfrkl si a zamrmlal něco o slepých koncovkách u koncernových vozidel. Jenže v obou se skrýval výfuk, za to má Honda palec nahoru.

Testované auto se vydařilo i barevně, bílá metalíza s názvem Platinum White Pearl se kombinovala s černou (včetně osmnáctipalcových hliníkových kol) a rodinnému vozu dodala pohlednou dynamiku.

Interiér ve znamení snadného ovládání

Uvnitř je k vidění mnoho podobných prvků, které můžeme vidět v civicu, primárně tedy mřížka s výdechy ventilace – snadný způsob jak udělat interiér zajímavý a přitom nezavánějící obyčejností. Obecně se podařilo jít cestou jednoduchosti, ale zároveň nepůsobit vyloženě zastarale.

ZR-V jasně ukazuje, že moderní a funkční auto nutně nemusí mít zahnutou dotykovou obrazovku, ambientní osvětlení a spoustu zbytečných blikátek, aby působilo jako příjemný vůz z jednadvacátého století. Sedmipalcový digitální přístrojový štít u verze Sport nabízí analogový rychloměr a všechny základní informace. Dva „budíky“ vedle sebe jsou příjemným osvěžením.

Na devítipalcovou obrazovku infotainmentu se dá nahlížet dvěma pohledy. Chca-nechca na první pohled prostě působí zastarale. Už tím, že trčí do prostoru. Ale fakt je ten, že sytémově si svoji práci odvede, v navigaci se neztratíte, hudbu si navolíte a netrápíte se hloupostmi, které má množství moderních vozů. Však třeba Audi také nemá v kokpitu displej velikosti domácího kina a pracuje moderně. Navíc důležité věci se stejně ovládají tlačítky a každý ví, že to je vždycky velké plus. Klíčové je, že se v ničem neztratíte.
A ještě posez. Je docela vysoký a na pocitu bezpečí dodávají také menší boční okna. Osazenstvo totiž příjemně uzavřou uvnitř vozu. Cením sympatické odkladové plochy (například jednu specifickou mezi řidičem a spolujezdcem) a hodně prostoru.
Zadní dveře mají menší nástupní prostor, ale tím omezení končí. Sedí se dobře a opticky prostor zvětšuje absence středového tunelu na podlaze. Zavazadlový prostor nabízí 370 litrů, tady mají například Corolla Cross či Škoda Karoq náskok. Podařené bylo tlačítko, které spustí zavírání kufru až ve chvíli, kdy senzor zjistí, že jste se vzdálili.

K dispozici jediný pohon

ZR-V pohání jediná možná jednotka, atmosférický dvoulitrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem, přímým vstřikováním a hybridní technologií e:HEV. Maximální výkon je 184 koňských sil, točivý moment 315 Nm, stovku vytáhne za 7,8 sekundy a nejvyšší rychlost dosahuje podle technického průkazu 173 km/h.

Tohle číslo není oslnivé, ale u rodinného vozu bohatě stačí. Navíc – nechci nikoho nabádat – ale když si zkusíte ZR-V na dálnici, rozhodně nebudete mít pocit, že tohle je limit…

Ale o tom hybridní pohony nejsou. Mají být tiché, kultivované a šetrné, což ZR-V díky dvěma elektromotorům zvládá výtečně. Plynulost jízdy a neslyšné přepínání už se u kvalitního pohonu musí brát jako samozřejmost. A Honda připravila opravdu velmi dobrý hybrid.

Ale popořadě. Pokud venku není chladněji, vydá se auto na cestu pouze za pomoci baterie. Jede hezky a čistě, spalovací motor se zapojí do hry až ve chvíli, kdy noha silněji sešlápne plynový pedál. Naopak při jízdě konstantní rychlostí, klidně okolo 90 km/h se může do práce opět pustit baterie. Pravděpodobně to ale nezaznamenáte. Vše probíhá v naprosté tichosti. Stejné to je s automatickou převodovkou eCVT, za kterou bych rád ZR-V vychválil. Je prostě báječná.

I Toyota by mohla závidět

Toyota je aktuální machr přes hybridní pohony, to zpochybní asi málokdo. Oproti konkurenci má také letitý náskok. Jenže její bezestupňová převodovka má opravdu nehezký zvuk a při jakémkoli silnějším sešlápnutí pedálu zní jako vytočený motor. A umí být celkem dost hlučná. Tohle u Hondy odpadá.

Pádla pod volantem slouží k nastavení rekuperace, pro milovníky podřazování místo brždění jde o ideální produkt. Sebejistý a čitelný jízdní projev odpovídá tomu, že řídíme SUV, od kterého se bude většinu času očekávat klidnější, ale ne nutně nudná jízda. Podvozek mi tedy přišel spíš měkčí, ale bylo by zbytečné mu něco vytýkat. Není ani třeba mít strach, že by na nerovnostech nebo v zatáčkách zbytečně houpal.

Spotřeba se během testu ustanovila na 5,5 litrech, ve městě to Honda svedla klidně pod 2,5 litru, to když jsem si chtěl užít hru na šetrnost. Dálnice pak znamenala přibližně 8 litrů.

Honda ZR-V je v segmentu té aktuálně možná vůbec nejtvrdší konkurence. Její schopnosti jí dávají velkou možnost uspět. Stejně jako cena 989 tisíc korun pro testovanou verzi, které toho moc k maximu nechybělo.

4.10.2023 7:00| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist