Test Hondy SH125i, nejlepšího způsobu, jak jezdit po městě

Existuje jenom málo lepších způsobu, jak se pohybovat po městě, než nová Honda SH125i. A přitom stačí jenom řidičák na auto.
img_4476-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 9.4

Lidstvo se stále častěji potýká s problémem přeplněnosti metropolí. Auta jsou dostupnější širokým masám a přibývá registrací, zatímco města nejsou nafukovací do nekonečna. Nejen hustší provoz, ale i regulace, zákazy a omezení dělají z ježdění autem po městě čím dál větší otravu. Mě už to také moc nebaví, ale zkrátka občas musím.

Recept na bezproblémovou osobní mobilitu je tu přitom už hezkých pár dekád a je dokonale jednoduchý. Správně, je to skútr. Jistě, celou rodinu i s nákupem ve švédském nábytku na něm neodvezete, ačkoliv v Bangkoku na to budou mít jiný názor, pokud ovšem vozíte jenom sami sebe a trochu drobností, existuje jenom málo lepších způsobů.

A Honda SH125i je tím zdaleka nejlepším. Prodává se už téměř 20 let a za tu dobu se stala jedním z nejžádanějších skútrů nejen v Evropě. Aktuálně přichází v modernizované verzi pro rok 2020, která přináší vychytávky, které znáte i ze světa aut. Ale hezky postupně.

O pohon vpřed se stará vodou chlazený jednoválec o objemu 125 kubíků, výkonu 9,6 kW, tedy 13 koní, a točivém momentu 12 Nm, který je spřažený s variátorem, takže legislativní omezení pro řidičák skupiny B využívá téměř na maximum.

Oproti dřívější verzi je výkon i krouťák dostupný níž (8 250, resp. 6 500 otáček), přičemž motor točí až 10 000 ot./min. To je u motorek naprosto běžná cifra, ale stejně, kdy jste naposled řídili něco, co točilo deset tisíc? Já Hondu S2000, která točila devět. To byl hukot!

Motor nicméně podává výkon velmi jemně a nenásilně, takže se ani nováček za řídítky nemusí bát za to vzít. Pohled na tachometr ovšem ukáže, že SH125i upaluje pěkně svižně. Padesátka je tam hned, v pohodě se dostanete přes stovku a i do velkého kopce, řekněme Barranďáku, není problém s osmdesátkou. Takže ucpanému provozu udáváte tempo vy.

Potěší i spotřeba paliva, která se dlouhodobě drží na 2,3 l/100 km, tedy jednom půldeci pod oficiální hodnotou. Při troše snahy se můžete dostat pohodlně i pod dva litry, jenže mě prostě bavilo proplétat se svižně provozem. Je to návykové. Skvěle funguje stop/start, díky startér generátoru je opětovné nahození motoru bleskurychlé a jemné.

Pocitu bezpečí za řídítky napomáhá i ABS, které dnes už není u motorek výjimkou, a také kontrola trakce. Ne že by zprvu vláčný přenos síly přes variátor umožňoval nějaké burnouty, ale třeba na prašné cestě už si hrábnout můžete. Honda SH125i vás ochrání.

Se skútry nemám velkou zkušenost, prakticky jenom s vlastním ojetým čínským šmejdem, takže nejsem schopný srovnat chování podvozku s konkurencí, nicméně podvozek Hondy je naprosto jiný svět. Dokonalost sama.

Velká 16palcová kola zapadají do propadlých kanálů a jiných nerovností s naprostou lehkostí a skútr se celkově velmi snadno ovládá, navzdory nemalé hmotnosti 138 kg. Je úžasně komfortní, přesný na ovládání a bytelný, pokud zahučíte do nějaké díry, a rozbitou okresku zvládá s přehledem.

Skvělou novinkou pro modelový rok 2020 je objemnější schránka pod sedlem. Do většího 18litrového prostoru tradičně uložíte integrálku, vedle máte potom navíc 10 litrů na drobnosti a nechybí ani USB zásuvka. Jak sedlo, tak víčko nádrž se otevírá kolébkovým tlačítkem, které se odblokuje po otočení startovacího ovladače.

Honda SH125i totiž nemá klasický klíček, ale bezklíčový vstup stejně jako auta. Na to jsem chvíli zíral. Je to úžasně pohodlné. Bezklíčová je i přídavná schránka na zádi, kterou po přiblížení ke skútru otevřete tlačítkem vespod. Geniální.

Jedinou vráskou na kráse Hondy SH125i je pořizovací cena, která není zrovna nejnižší. Za 95 tisíc korun můžete mít lecjaké ojeté auto nebo dvě tři čínské motorky. Jenže u Hondy za svoje peníze dostanete jeden z nejlepších skútrů na světě, na kterém je opravdu radost jezdit. Mít potřebu se na něm dopravovat každý den, už ho mám doma.

29.9.2020 8:02| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist