Volkswagen Polo ukazuje, že na pohodové svezení není třeba ani 100 koní. Z pultu mizí jako nic

Základní benzinový tříválec s manuální převodovkou nezklame ve městě ani mimo něj. Své klienty si stále najde.
dsc_0779jpg-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Bart Běhal

Už mi lásko není dvacet let, už mi není ani dvacet pět… Volkswagen Polo je součástí automobilového světa už výrazně déle než hlásá populární český song. Je dokonce i starší než tahle oblíbená osmdesátková klasika. Polo bude v roce 2025 slavit padesát let na trhu a ačkoliv je jeho budoucnost díky měnícím se poměrům v automobilovém světě nejistá, svou roli si ještě drží docela pevně.

Osobně mám k Polu vřelý vztah, asi je to i díky tomu, že jsem se v jednom světle zeleném jako malý na zadním sedadle něco najezdil. A jaký to býval fešák! V něčem se změnil, je větší a podstatně vybavenější, ale v něčem si nechává to svoje. Je obratný, nenáročný, se slušnou cenovkou a ve městě patří mezi nejlepší.

I když cenovka samozřejmě závisí na tom, jak si auto nakonfigurujete. I Polo může pořádně zamávat s rodinným rozpočtem, to testované, hodně slušně vybavené, vyšlo na 605 700 Kč, ale když zabrousíte okem do ceníku značky, zjistíte, že v základu se dá sehnat za opticky pohledných 399 900 Kč.

Dalších 11 tisíc můžete přihodit třeba v případě, že stojíte o bílou barvu Pure, osm tisíc za šestnáctipalcová kola z lehké slitiny s názvem Palermo, necelých devět tisíc za bezklíčové odemykání a startování či 23 tisíc za sportovně komfortní sedadla a jejich vyhřívání. Takže ono to s těmi šesti sty tisíci nemusí být tak horké, stačí si rozumně vybírat, po čem tak sáhnout.

Ještě nestihlo zestárnout

Tři roky zpět prošlo Polo faceliftem a zatím nestihlo zestárnout, mezi ostatní modely značky vzhledově velmi dobře zapadá a na silnici jeho design působí svěže a celkem neokoukaně.

Podobné je to uvnitř, plasty se schovají za elegantně střiženou a střídmou palubní desku a multifunkční moderní volant čalouněný kůží, na kterém zůstávají obyčejná tlačítka. To je přece na spolupráci s volantem ta nejlepší možná volba.

Digitalizace se týká přístrojové desky a infotainmentu, k obojímu Polo využívá osmipalcovou obrazovku. U infotainmentu pomáhají k mentálnímu komfortu dva otočné ovladače, jinak je výhradně dotykový. Naštěstí není žádným automatem na problémy a manipulace s ním je snadná. Co hledáme, najdeme většinou rychle. Dotykové je také ovládání klimatizace, teplota se přidává či ubírá tahem prstu, což může být občas nepřesné. Naopak start-stop systém je na tlačítku vedle řadicí páky, za to pochvala.

Protože Polo s každou generací pomaličku, ale celkem sebejistě roste, není si třeba zoufat nad tím, jestli se všichni a všechno do malého drobečka vejdou. Ono 4074 milimetrů délky vážně není tak zlé. Vzadu se bez potíží i díky dobrému sklonu sedadel usadí dospělý člověk a nijak výrazně se nemusí trápit s koleny ani s hlavou.

Dostatek prostoru potvrzuje také velikost toho zavazadlového. Celkem 351 litrů? Taková Škoda Fabia první generace, která je vlastně vozem zařazeným o třídu výše, měla o celých 90 méně. Víko kufru je lehké, což je dobře. Automaticky se dolů nestahuje.

Manuál šestku nepostrádá

Není už zase tak běžné pořizovat si nový vůz, který nemá ani sto koňských sil, ale přesně takové je přeplňované tříválcové TSIčko. Jeho 70 kW dává pouze 95 koňských sil a k tomu 175 Nm. Jenže díky 1187 kilogramům z Pola dělá hbitou lasičku, která se lehce protáhne každou uličkou a k práci ji nemusíte vůbec pobízet.

Podobně se mi na motoru líbil jeho tichý chod, ve vyšších otáčkách byl samozřejmě trochu hrubší, ale to neplatilo třeba pro dálniční ježdění. To spíš, když bychom motor vytočili třeba na dvojku, tam zní opravdu hodně koncernově. Ale jinak byl oddaný, nevymýšlel žádnou kulišárnu a byl na něj zkrátka spoleh.

Nejvíc zvědavý jsem tak byl na pětirychlostní manuální převodovku, protože světu dávno vládnou automaty. Jednu otázku už jsem zodpověděl, nebude na dálnicích Polo přece jen postrádat šestku? Nebude. Motor zrychluje, kam je třeba a neruší žádným neočekáváným hlukem ani okolo povolené stotřicítky.

Kde jsem si ale zvykal bylo rozpětí otáček během ježdění ve městě. Navyklý na šestistupňový manuál jsem najednou zíral, když mi motor během přeřazení na čtyřku okolo 50 km/h netáhl a při sešlápnutí plynu měl spíš tendenci se dusit. Rychle jsem se musel přeškolit a podstatně víc si zvykat na třetí rychlostní stupeň. Nic z toho se naštěstí nijak nepodepisovalo na spotřebě paliva.

Jezdit s Polem pod pět litrů se dá úplně v pohodě, takže tady se omlouvám eko-generaci, ale po takovém autě bych klidně sáhl raději než po elektrickém.

Navíc má komfortní podvozek, v zatáčkách je přátelský i k těm, kteří nejsou zvyklí za volantem trávit tisíce kilometrů měsíčně a pomůže tak například svátečnějším řidičským typům. Nemůžu si pomoct, ale v Polu jsem se mnohdy vlastně cítil jako ve větším Golfu.

A hlavně zákazníci se nemýlí, ještě na konci roku 2023 nabízel Volkswagen v Česku verzi Limited, ale bleskově se po ní zaprášilo. Zhruba 400 kusů zmizelo jako nic. Teď je nicméně k dispozici akční verze Polo People, ve které je sériová výbava rozšířena o atraktivní prvky té příplatkové. A ta je zahrnuta již v základní ceně…

28.1.2024 7:05| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist