autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Polo > Volkswagen Polo 1.4 TSI BlueGT ACT
Volkswagen Polo 1.4 TSI BlueGT ACT
Dynamika 9
Chování na silnici 10
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.8
RADOSTI
Skvěle postavené auto s pravděpodobně nejefektivnějším malým benzínovým motorem na trhu.
STAROSTI
Odhadujeme, že bude velmi drahé.Volkswagen Polo je sám o sobě skvělé auto. Není to žádný supersport nebo charakterní sporťák, ale takové být nemá. Je to velmi úplné auto, které znamenitě funguje na silnici, ve městě, na dálnici… Je dobře postavené, kultivované, prostorné… Prostě by se dalo neustále chválit. Snad jen mu chybí duše a trocha toho řidičského nadšení, ale to se teď možná změní.
Pod kapotu Volkswagenu Polo se nastěhovala nová přeplňovaná čtrnáctistovka TSI, která prošla zásadní modernizací. Zhubla 22 kg a naučila se vypínat dva prostřední válce. Mechanismus, který váží 3 kg, odpojí vačky ventilů, takže se uzavřou a válce běží naprázdno. Z motoru se tak stane dvouválec a technicky je to velmi jednoduché.
Volkswagen Polo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Když jsem na představení systému koukal během prezentace, celé mi to přijde velice německé a působí to dojmem, že se to nikdy nerozbije a bude to fungovat pořád. Na vačce najdete něco jako drážku do závitu, do které elektromotor vsune trh a ten pohne vačkou do strany, čímž odpojí z činnosti ventily. Následně zase druhý trh posune stejným principem vačku zpět a ventily začnou znovu pracovat. Pusťte si ale raději přiložené video, kde je to názorně ukázáno.Asi vás zajímají i čísla, že? Motor 1.4 TSI má nyní výkon 140 koní v 5600 ot./min. a točivý moment dosahuje velmi pěkných 250 Nm, které jsou k dispozici v rozmezí 1500 a 3500 ot./min. Ačkoli teď Volkswagen Polo (označený jako BlueGT) umí stovku za 7,9 sekundy a rozjede se na 210 km/h, spotřebuje 4,6 litru na 100 km s manuálem a 4,5 l/100 km s automatem DSG.
Pojďme ale zjistit, jak systém funguje v reálném provozu. Jsme totiž na letišti Schiphol v Amsterdamu a čeká nás tu celodenní okružní jízda po blízkém okolí. Přebíráme si stříbrné Polo, modré s manuálem už nebylo k dispozici. Ale to je jedno, protože nám jde hlavně o to, jak auto jezdí. I když Volkswagen Polo BlueGT také dobře vypadá. Volkswagen tvrdí, že je to kombinace technologií Bluemotion se sportovním Polem GTI. Nejprve jsem se tomu smál (říkal jsem si, že už to rovnou mohli pojmenovat jako Ford – EcoSport), ale po celém dni ježdění musím říci, že na tom něco bude.
Systém vypínání válců funguje jen mezi 1400 a 4000 ot./min. a při zatížení dosahující 25 až 100 Nm, takže při volnoběhu běží motor na všechny válce. Jakmile ale vyjíždíme od letiště, motor prakticky hned po rozjezdu přešel do dvouválcového režimu. Dobře, je cítit malinké cuknutí, ale to je srovnatelné s tím, jako byste najeli na víčko od jogurtu. Malinko se změní také zvuk. Z čtyřválcového ševelení se stane takové velmi tlumené poprdlávání připomínající starého Brouka.Pokud udržujete rychlost a akcelerujete jen velmi mírně, Volkswagen jede pořád na dva válce, ale stačí pořádně přidat a systém se prakticky bez prodlevy zapne. Volkswagen tvrdí, že přepnutí režimů trvá 13 až 36 milisekund. Je to tedy mnohem kratší doba než prodleva turbodmychadla. Nový motor 1.4 TSI má sice úplně nové lehčí turbo, ale pořád poznáte, že je to foukaný motor, kterému necelou půlsekundu trvá, než začne pracovat naplno.
Na dálnici je hustý provoz a především chci zkoušet spotřebu. Nasazuji proto na tempomatu 105 km/h, abych příliš nezlobil na stokilometrovém limitu a jedeme s davem. Je až s podivem, jak dokáží Holanďané v provozu dvakrát silnějším než je ten na Jižní spojce ve špičce udržet konstantní rychlost kolem stovky. Nemusím proto neustále brzdit a akcelerovat a spotřeba velmi rychle padá dolů.
DOPORUČUJEME: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět
Když jsme odjeli od letiště, vynulovaný počítač ukázoval přes deset litrů na 100 km, ale teď začala čísla velmi rychle padat. Jedeme na šestku, motor se jen převaluje u 2000 ot./min. a okamžitá spotřeba dosahuje asi 4,5 litru na 100 km. Prakticky celou dobu jedeme na dva válce. Jen ve větším stoupání (moc jich tu není) nebo spíše při potřebě rychleji akcelerovat na pětku a šestku už motor zapíná válce všechny. Přechod je ve větší rychlosti trošku cítit, ale není to obtěžující. Jen to o sobě dává vědět, ale mě to nevadí.
Navíc je Volkswagen Polo BlueGT velmi kultivované auto i na trošku nižším podvozku a širších pneumatikách. Nehučí a nebouchá, takže dokonce i v rychlostech přes 100 km/h neslyšíte silný svist větru a pořád je při dvouválcovém režimu slyšet charakterní vzdálené drnčení. Pak končí omezení, tak zrychluji na dovolených 120 km/h. Prozatimní hodnota průměrné spotřeby 4,7 litru na 100 km ale začíná růst. I potom ale při ustálené rychlosti auto pořád jede na dva válce. Nakonec dojíždíme do cíle s průměrem 5,0 litru na 100 km, který jsem si z 4,9 l/100 km zkazil až na posledních dvou semaforech…Po velmi vydatném obědu sedáme na další okružní cestu a tentokrát si vybíráme místní okresky, ze kterých se nakonec stanou cesty od mlýna ke mlýnu na velmi uzoučkých cestách. Připomíná to nějakou etapu rally a ani tu neni moc cyklistů, ale všude jsou příčné prahy a především omezení na šedesát… I tak se ale dá místy auto protáhnout a VW Polo BlueGT ukazuje, že funguje velmi dobře. Motor se mnohem ochotněji vytáčí (to odlehčení o 22 kg je skutečně znát), dobře reaguje na plyn v otáčkách a celé auto působí velmi svižně. Ostatně, výkon 140 koní a točivý moment 250 Nm by stačil i na většího Passata.
Po focení a zabloudění je čas vyrazit na letiště. Volím zkratku, která se nakonec ukázala jako delší a horší cesta. Místy tak musíme jet docela rychle a na dálnici se už nedá držet stovka, abychom stihli sraz na letišti. Avšak i v rychlostech přes 140 km/h Polo pořád zapíná dva válce a na udržení tempa na rovince to bohatě stačí. Po docela rychlém přesunu a dovádění na místních silničkách se spotřeba Pola BlueGT ustálila na 7,5 litrech na 100 km. A to my přijde jako vynikající výsledek na auto, které má 140 koní a jezdí opravdu rychle, když chcete. Podle mě nebude problém udržet reálnou dlouhodobou spotřebu pod sedmi litry na 100 km.
Českou cenu ještě neznáme, ale když koukám do německého ceníku, kde je napsáno 19 650 eur, předpokládám, že ani u nás se nebude tento model prodávat v akci za čtrnáct korun padesát.
Verdikt
Nový Volkswagen Polo BlueGT dostal vynikající pohonné ústrojí, které dokáže šetřit palivo v momentě, kdy chcete, a dá vám výkon, když ho potřebujete. Funguje skutečně dobře a jezdí se s ním velmi příjemně – snad ještě lépe než s uskákaným a uhučeným Polem GTI. Otázkou zůstává, jaká bude jeho česká cena (bojím se, že to bude přes 400 000 korun), ale pokud mám hodnotit celek a jen na dálku ho srovnat s konkurencí, díváte se na asi nejlepší auto s poměrem kvalita-výkon-náklady-ovladatelnost. Že vám tohle všechno dá silný diesel? Ano, ale silný diesel není tak kultivovaný a příjemný.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec se systémem vypíná dvou válců |
Palivo | benzín, 95 RON |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1395 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 74,5 x 80,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/40 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/40 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 5600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500-3500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 115,5 |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,6 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4064 |
Šířka (mm) | 1682 |
Výška (mm) | 1462 |
Rozvor náprav (mm) | 2470 |
Provozní hmotnost (kg) | 1212 |
Zavazadlový prostor (l) | 204 - 882 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 19 650 eur (Německo) |