autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Polo > Volkswagen Polo GTI 1.8 TSI (2015)
Volkswagen Polo GTI 1.8 TSI (2015)
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
Šťavnatý motor; naladění podvozku; downsizing naruby; styl značky GTI
Starosti
Dlouhé převody; absence samosvoru; nevypínatelná stabilizace
Jestli mám na světě něco opravdu rád, pak to jsou auta, kterým za kanálem říkají pocket-rocket. Líbí se mi nejen myšlenka zběsilé nákupní tašky, která dokáže uspokojit jak choutky náruživého řidiče, tak praktickou stránku života, ze všeho nejvíce mám ale rád skutečnost, že to jsou právě tyto kapesní rakety, které mladým řidičům mnohdy otevírají svět řidičské zábavy. Ať si na svoje první auto vydělali dřinou na brigádě, nebo je obdaroval hodný tatínek, dost pravděpodobně začínali s něčím, jako je Volkswagen Polo GTI. To má teď po faceliftu a je zajímavější než kdy předtím. Dokáže se ale vyšplhat až na samotný vrchol?
Interiér
Interiér má určitě jeden z nejlepších ve třídě. Velký masiv tvrdého plastu, ze kterého je vyrobena palubní deska, sice nepůsobí nejlépe, ale v této kategorii to není nic neobvyklého. Hezké doplňky po vzoru většího Golfu GTI ovšem interiéru vrací lesk. Skvěle padnoucí volant nebo perfektní sedačky, jejichž károvaný vzor má nezaměnitelný styl a hlavně výborně drží tělo, přinášejí do jinak unylého, ale ergonomicky prvotřídního pracoviště jedinečnou atmosféru. Vážně se mi tady moc líbí a líbilo by se mi tu ještě víc, kdyby u Volkswagenu projevili stejný důvtip jako v případě většího sportovního modelu, kterému dali do vínku golfový míček jako hlavici šaltpáky. Proč tu také není třeba napodobenina míčku, se kterým se hraje koňské pólo?
Pohon
V dnešní době se nestává tak často, aby automobilka s faceliftem modelu zvětšila motor, spíš naopak. Jenže u Volkswagenu někdo dostal nápad zahodit původní benzínový čtyřválec 1.4 TSI přeplňovaný turbem a kompresorem a nahradit jej větším, silnějším, jednodušším a potenciálně spolehlivějším motorem 1.8 TSI pouze s turbem. A také přidat volbu manuální převodovky. Což byly kroky jednoznačně správným směrem. Motor má totiž podobný charakter a šťávu jako větší dvoulitr v Golfu GTI, ze kterého také technicky vychází. Pyšní se tedy krásně lineárním zátahem, chutí po otáčkách a příjemně zastřeným zvukem, o němž sice víte, že je uměle vygenerovaného původu, alespoň není tak intenzivní a vkusně dotváří atmosféru. Jedinou skutečnou výtku mám vůči dlouhému zpřevodování, které je identické s Golfem, ale slabší Polo citelně okrádá o dost sil. Pomalé rozhodně není, ale dvojka skoro do 110 a trojka dokonce téměř do 170 km/h jsou zbytečné, s pěkně nakrátko naskládanou převodovkou by mělo takový ten správně rošťácký drajv.
„Větší motor a manuální převodovka byly
kroky jednoznačně správným směrem.“
Spotřeba
Až si zase jednou s povzdechem položíte otázku, proč se automobilky vzdávají osmiválců, šestiválců či pětiválců a nahrazují je motory, které by neobstály ani v kuchyňském mixéru, nenechte si nakecat, že „zákazníci chtějí nižší spotřebu“. Volkswagen Polo GTI 1.8 TSI tento mýtus úspěšně boří. Větší motor totiž dosahuje s manuálem jen o 0,1 l/100 km horší spotřeby ve městě a kombinovaně, mimo město pak vykazuje stejnou spotřebu a s DSG je dokonce ve všech režimech o pár desetinek úspornější. Dobře, stále se pohybujeme v hypotetické rovině laboratorních testů, ve skutečnosti ale krmení Pola GTI není žádná tragédie. Já jsem si za celý týden vystačil s 11,2 l/100 km a to jsem si auta užíval, kde to jen šlo. Jinak lze po městě jezdit za devět až deset litrů a klidným tempem na okreskách i za sedm.
Ovladatelnost
Mohlo by se zdát, že je VW Polo GTI řidičsky nudné, jenže tak jednoduché to není. Pravdou je, že tohle auto není tím druhem, které by hrálo na city. Všechno, co dělá, dělá hlavně s rozmyslem. Vyloženě neurvalou zábavu s ním moc nezažijete, zato ale skvěle funguje. Velká přilnavost a neutrální vyvážení jsou podovzku vlastní, zároveň se ale nechá vyprovokovat i k většímu utažení stopy, když jej dostatečně důrazně pobídnete, nebo naopak brutální nedotáčivosti, když to přeženete s plynem. Hravost a řiditelnost podvozku nechybí, musíte ale stabilizaci omezit do režimu ESC Sport (zcela ji vypnout nelze). Nechte ji zapnutou a díky velmi jemný zásahům ESP a diferenciálu XDS+ budete velmi rychlí a efektivní bez větší snahy. Vlastně máte na výběr ze dvou různých povah. Co je ale Polu GTI vlastní pokaždé, to je přijatelně pohodlný adaptivní podvozek (jen za 5700 korun), a to i po přepnutí do režimu Sport. V něm se dočkáte kromě vyšší tuhosti tlumičů, ostřejší reakce na plyn a hrubšího zvuk prostřednictvím Soundaktoru také většího odporu v řízení. Více citu do volantu nepřinese, ale na pokyny reaguje ostře a přesně. Řazení je také trochu bez odporu, ale v drahách se pohybuje precizně.
Verdikt
Sečteno a podtrženo, Volkswagen Polo GTI možná nemá takovou jiskru, ale v zásadě všechno dělá dobře, a proto je po dlouhé době zase autem, se kterým je nutné počítat. Možná není tak rozverně zábavné, jako třeba Ford Fiesta ST, na druhou stranu ale nabídne komplexnější balíček. Je dostatečně rychlé, relativně pohodlné, na poměry třídy prostorné, s pětidveřovou karoserií jen za 6000 korun praktické a má nezaměnitelný styl. A hlavně není vůbec drahé. Základní cena je srovnatelná s 208 GTi nebo Fiestou ST, já jsem si rozumně vybavené GTÍčko sestavil v konfigurátoru za nějakých 520 tisíc, což je pořád dost vzdálené Cliu R.S., na které rovnou zapomeňte. Být v pubertě a mít ještě mokrý řidičák, měl bych z toho hlavu zamotanější než z volby, kterou holku vzít dřív na rande. Právě ale to, že volba mezi malými hot-hatchi je tak těžká a VW Polo GTI z ní nelze vynechat, nakonec považuji za velký úspěch.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Kompresní poměr | - |
Vrtání x zdvih (mm) | - |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | vlečná ramena s torzní příčkou |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/40 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/40 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 141 / 192 v 4200 - 6200 |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1450 - 4200 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 151 |
0-100 km/h (s) | 6,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 236 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 / 5,1 / 6,0 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3972 |
Šířka (mm) | 1682 |
Výška (mm) | 1453 |
Rozvor náprav (mm) | 2470 |
Provozní hmotnost (kg) | 1272 |
Celková hmotnost (kg) | 1710 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 204 / 882 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 301 900,- (1.0 75 k Comfortline 3 dv.) |
Základní cena test. verze | 464 900,- (1.8 TSI 192 k GTI 3 dv.) |
Cena testovaného vozu | 470 900,- (1.8 TSI 192 k GTI 5 dv.) |