Audi A1 dostane nový tříválec 1.4 TDI s výkonem 90 koní z Volkswagenu Polo

(+ video) Městské mini A1 si až dosud užívalo výsadu v možnosti mít pod kapotou relativně velké dieselové motory 1.6 a 2.0 TDI, downsizing však už brzy dolehne i na něj.

Malý naftový tříválec o objemu 1,4 litru pod kapotou městského Audi není novinka ani rarita. V první polovině minulé dekády byla právě tato kombinace k mání zabalená do hliníkové karoserie svým způsobem revolučního modelu A2, aby se o deset let vrátila v podobě chystaného Audi A1 1.4 TDI.

Až dosud zajišťovaly poptávku po dieselových motorech v typové řadě A1 poměrně velké čtyřválce o objemu 1,6 a 2,0 litru s výkonovým rozpětím od 90 do 143 koní, což byla výsada, o které si technicky spřízněné modely Ibiza, Fabia i Polo můžou nechat jen zdát.

Také Audi však musí respektovat snahu koncernu VW platit do bruselské pokladny co nejmenší pokuty za CO2 skrze downsizing a nižší papírovou spotřebu, takže právě nejmenší šestnáctistovku už brzy nahradí malá modulární čtrnáctistovka s hliníkovou klikovou skříní vážící pouze 17 kg (o 12 kg méně lež litinová u předchůdce), přičemž celý motor přitom váží 132 kg.

Objem tříválce s vrtáním 79,5 mm, zdvihem 95,5 mm a mezerami mezi válci 88 mm činí 1422 centimetrů krychlových a svými parametry minimálně podle tabulek 1.6 TDI plně nahradí. Novinka produkuje 90 koní při 2750 až 3500 ot./min. a 230 Nm, což jsou naprosto identické výkony nahrazovaného agregátu, a dokonce i rozpětí vrcholu točivého momentu ohraničeného 1500 až 2500 otáčkami mají stejné.

Co prozatím neznáme, je naměřená spotřeba podle normovaného testu NEDC, nicméně Volkswagen Polo (aktuálně po faceliftu) již tento motor pohání, a Němci pro něj udávají průměr ve spojení s pětistupňovým manuálem jen 3,4 l/100 km a v případě dvouspojkového sedmistupňového automatu pořád velmi nízkých 3,5 litru.

V Audi A1 asi nebude jezdit za víc a to by ve srovnání s čtyřválcem 1.6 TDI znamenalo snížení nároků na naftu o 0,4 litru na sto kilometrů. Polo každopádně naznačuje i příští dynamiku nejslabšího dieselového Audi – VW to na 100 km/h zvládne za 10,9 sekundy a rozjede se na 184 km/h bez ohledu na použitou převodovku, a to jsou o 2 km/h a 0,5 vteřiny lepší čísla než vykazuje současné Audi A1 1.6 TDI.

Značnou diskusi asi můžou vyvolávat obavy o kulturu chodu tříválce a to nikoli nezbytně předpojatě. Vibrace a hlučnost původního motoru 1.4 TDI byly skutečně tristní, Audi nicméně slibuje, že právě tyto problémy řeší vyvažovací hřídel s opačnou rotací (oproti klikové hřídeli), jejíž pohon byl integrován do jednoho celku obsahujícího olejové čerpadlo i vakuovou vývěvu.

Abychom už měli výčet detailů kompletní, dodáváme, že olejové čerpadlo pracuje v jednom ze tří automaticky volených tlakových režimů podle potřeby motoru, vstřikování využívá systém common-rail s tlakem 2000 barů a samotné vstřikovače se solenoidovými ventily rozprašují palivo do válců skrze sedm mikro-dírek. Turbodmychadlo pracuje s pneumatickým ovládáním rozváděcích lopatek a chybět nemůže ani mezichladič stlačeného vzduchu.

Cena Audi A1 1.4 TDI momentálně známá není, v ČR však nejlevnější pětidveřový Sportback 1.6 TDI (90 k) pořídíte od 483 tisíc a nepředpokládáme, že by dovozce prodával nástupce nějak  zvlášť výhodněji.

1.8.2014 12:18| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist