autoweb.cz > Audi > Audi A1 a A3 už také jezdí jen na dva válce
Audi A1 a A3 už také jezdí jen na dva válce
S novým přeplňovaným čtyřválcem 1,4 l koncernu Volkswagen, který umí při částečném zatížení vypnout dva vnitřní válce, jsme už jezdili. Vyzkoušeli jsme ho pod kapotou vozu Volkswagen Polo BluGT a systém funguje skutečně dobře a skoro až neznatelně. Vznikl tak benzínový motor s reálnou spotřebou dieselu.
Audi teď zavádí tuto jednotku pod kapotu modelů Audi A1 a Audi A3. U menšího modelu je čtyřválec 1.4 TFSI ACT, který má výkon 140 koní v 5000 ot./min. a točivý moment 250 Nm v 1500 – 3500 ot./min., spojen se sedmistupňovým automatem S-Tronic. Ve větším A3 pak dostanete šestistupňový manuál.
Systém vypínání válců se aktivuje, pokud motor točí mezi 1400 a 4000 ot./min. a pokud je jeho zatížení mezi 25 a 75 Nm. Detailní funkce je vysvětlena na přiloženém videu, jedná se o skutečně důmyslný mechanismus. To víte, Němci… Dovedete si představit jít na večeři s někým, kdo tohle vymyslel?
DOPORUČUJEME: Audi A3 1.4 TFSI (122 k) – redakční test
Audi A1 1.4 TFSI ACT zvládne stovku za 7,9 sekundy (pětidveřový model za osm sekund) a spotřebuje 4,7 – 4,9 litru na 100 km. Maximální rychlost je pak 212 km/h. Větší Audi A3 s tímto motorem umí zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s, respektive za 8,4 s pro pětidveřový model Sportback. Spotřeba modelu A3 je pak 4,7 – 4,8 litru na 100 km a maximální rychlost stejná jako u A1, tedy 212 km/h.