Audi RS 5 TDI (2014): Ingolstadt stahuje náskok BMW, elektrickým kompresorem

Nová technologie Audi má dát sbohem takzvané turbo-díře. Dopravní zpoždění výfukových plynů při cestě z válců k turbodmychadlům má vyřešit elektrický kompresor.
audi-rs-5-tdi-2014-ingolstadt-stahuje-naskok-bmw-elektrickym-kompresorem.jpgCelá galerie 12 Zdroj: archiv redakce

Pod kapotou konceptu navenek vypadajícího jako „běžný“ sportovní model RS 5 namontovali inženýři Audi zajímavou pohonnou jednotkou. Že jde o diesel ve voze z oddělení Quattro GmbH, není zrovna to, co máme na mysli, to jste z nápisů TDI na karoserii jistě pochopili, poněkud více pozornosti však poutají polepy „Audi electric turbo“.

Pokud bychom to měli zjednodušit, tohle auto je dárek, který si nadělila samotná automobilka k pětadvacetinám agregátů TDI, ačkoli ve skutečnosti vůz představuje cestu, po které se bude dost možná ubírat další vývoj všech (anebo tedy většiny) přeplňovaných motorů.

Navenek se zdá, že jde o klasický vidlicový šestiválec TDI o objemu 3,0 litru s dvojicí turbodmychadel a v podstatě tomu tak skutečně je, novinkou je však do systému nasávání připojený malý elektricky poháněný kompresor o hmotnosti cirka pět kilogramů.

Jeho úkolem není nic jiného, než překonávat jalové momenty mezi sešlápnutím plynového pedálu a patřičnou reakcí turbodmychadel, které k plnému roztočení a natlakování vždycky potřebují nějaký ten čas. Ten je pochopitelně nutný rovněž k „nastartování“ elektrického kompresoru, nicméně jeho reakce jsou přeci jen poněkud bezprostřednější. Síť o napětí 48 voltů jej během 200 milisekund dokáže roztočit na 72 tisíc otáček za minutu.

Podle Audi to docela funguje a přesvědčivě vypadají rovněž naměřená čísla. Motor nabízí nejvyšší výkon 385 koní a maximální točivý moment 750 newtonmetrů. Impozantní je rovněž čas akcelerace z místa na stovku – dieselové RS 5 to zvládne za rovné čtyři vteřiny, což je o půl sekundy lepší čas než v případě benzínové verze s 4,2litrovým atmosférickým osmiválcem o výkonu 450 koní.

Maximální rychlost nového dieselu rovněž není běžná. Automobilka jej odblokovala na 280 kilometrů v hodině.

V případě, že vás zajímá spotřeba nového motoru či jeho životnost nebo spolehlivost, pro vás odpověď zatím nemáme, taky nás to zajímá, Audi se však k těmto otázkám prozatím nevyjadřuje. Ze zákulisí se k nám nicméně doneslo, že k sériovému nasazení nového TDI s elektrickým kompresorem by mohlo dojít už v příští generaci Audi Q7 a A4, které dorazí už v příštím roce, a pokud ne, budoucí verze A6 v roce 2016 to prý jistí.

zdroj: Autobild.de

29.5.2014 9:17| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist