Audi RS 5 TDI (2014): Ingolstadt stahuje náskok BMW, elektrickým kompresorem

Nová technologie Audi má dát sbohem takzvané turbo-díře. Dopravní zpoždění výfukových plynů při cestě z válců k turbodmychadlům má vyřešit elektrický kompresor.

Pod kapotou konceptu navenek vypadajícího jako „běžný“ sportovní model RS 5 namontovali inženýři Audi zajímavou pohonnou jednotkou. Že jde o diesel ve voze z oddělení Quattro GmbH, není zrovna to, co máme na mysli, to jste z nápisů TDI na karoserii jistě pochopili, poněkud více pozornosti však poutají polepy „Audi electric turbo“.

Pokud bychom to měli zjednodušit, tohle auto je dárek, který si nadělila samotná automobilka k pětadvacetinám agregátů TDI, ačkoli ve skutečnosti vůz představuje cestu, po které se bude dost možná ubírat další vývoj všech (anebo tedy většiny) přeplňovaných motorů.

Navenek se zdá, že jde o klasický vidlicový šestiválec TDI o objemu 3,0 litru s dvojicí turbodmychadel a v podstatě tomu tak skutečně je, novinkou je však do systému nasávání připojený malý elektricky poháněný kompresor o hmotnosti cirka pět kilogramů.

Jeho úkolem není nic jiného, než překonávat jalové momenty mezi sešlápnutím plynového pedálu a patřičnou reakcí turbodmychadel, které k plnému roztočení a natlakování vždycky potřebují nějaký ten čas. Ten je pochopitelně nutný rovněž k „nastartování“ elektrického kompresoru, nicméně jeho reakce jsou přeci jen poněkud bezprostřednější. Síť o napětí 48 voltů jej během 200 milisekund dokáže roztočit na 72 tisíc otáček za minutu.

Podle Audi to docela funguje a přesvědčivě vypadají rovněž naměřená čísla. Motor nabízí nejvyšší výkon 385 koní a maximální točivý moment 750 newtonmetrů. Impozantní je rovněž čas akcelerace z místa na stovku – dieselové RS 5 to zvládne za rovné čtyři vteřiny, což je o půl sekundy lepší čas než v případě benzínové verze s 4,2litrovým atmosférickým osmiválcem o výkonu 450 koní.

Maximální rychlost nového dieselu rovněž není běžná. Automobilka jej odblokovala na 280 kilometrů v hodině.

V případě, že vás zajímá spotřeba nového motoru či jeho životnost nebo spolehlivost, pro vás odpověď zatím nemáme, taky nás to zajímá, Audi se však k těmto otázkám prozatím nevyjadřuje. Ze zákulisí se k nám nicméně doneslo, že k sériovému nasazení nového TDI s elektrickým kompresorem by mohlo dojít už v příští generaci Audi Q7 a A4, které dorazí už v příštím roce, a pokud ne, budoucí verze A6 v roce 2016 to prý jistí.

zdroj: Autobild.de

29.5.2014 9:17| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist