Audi 1 Sportback 1.4 TFSI

Nejsilnější a nejrychlejší hatchback v základní modelové řadě Audi. Je to stylový doplněk a nebo díky výkonu také řidičské auto?
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Kvalita, motor, dynamika, styl

STAROSTI
Vzhledem k ceně to není auto pro každého (ale je to negativum?), tvrdší podvozek

Tak, jak ho máme v redakci, může zarytému fanouškovi českého automobilky Škoda v lecčems připomenout model Fabia. Rozhodně to nebude vzhledem, potažmo cenou, o tom až později, ale pokud se podíváme pod kapotu, příbuznost bude víc než evidentní.

Podobně jako Fabia RS, tak i A1 v této specifikaci disponuje přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,4 litru, zde dokonce naladěným na 185 koní. Přesná parametrová definice je 185 koní v 6200 otáčkách a točivý moment 250 Nm v 2000 – 4500 otáčkách.S tímto motorem A-jednička zrychlí na stokilometrovou rychlost za sedm sekund a maximální rychlost je 227 km/h. Tady začínají jasné rozdíly proti tuzemskému eresu, protože Škoda je o pár desetin pomalejší, přesto tady máme ještě nějaké další podobnosti, a tím myslím pohon předních kol.
Jakkoli by se nabízelo quattro jako optimální sytém přenosu síly na kola, tak ne, A1 je předokolka. Evidentně z čistě technických důvodů, protože do tak malého auta vměstnat čtyřkolku by byl problém. A pak, nelze říct, že by A1 jako předokolka nefungovala.

O optimální přenos síly na přední kola se stará sedmistupňový automat, hnací síla pak jde ke kolům ne přes mechanický samosvor (je to nejsilnější model v řadě, tak proč o něm nepřemýšlet), ale za pomoci elektronických systémů. A vše funguje celkem dobře.

Audi A1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A1 fotogalerie

Je důležité říct, že toto není žádné malé quattro v tom smyslu, že by mělo jít o návaznost na nějaký někdejší model s přeplňovaným motorem a pohonem všech kola, jak je známe z historie automobilky, tohle je „jen“ špičková motorizace a špičková specifikace stylového městského auta. Alespoň tak to vidím já. Pokud je to tak, na můj vkus městského auta by mohla být A1 naladěna na měkčí notu. Retardéry, prahy a díry na silnicích metropole mne v tom utvrdily.Zpátky ale k motoru, protože ten je výtečný. Má silný zátah ve všech otáčkách, odpovídající zvuk a v kombinaci s automatem a elektronikou netahá za přední kola. Tedy samozřejmě, pokud vytočím volant do maximálního rejdu a položím pedál až na zem, jen tak, v rámci pokusu, nebude se to autu líbit, a zasáhne elektronický dohled. Ale, proč by tohle někdo dělal.

DOPORUČUJEME: Škoda Fabia 1.4 TSI DSG

Průjezdy zatáček v pod plynem v rozumné míře jsou v pořádku, auto drží stopu, i když na nerovnostech má tendence k mírnému odskoku, ale to je předvídatelné. Nicméně tím asi lehce odbíhám od směru, kterého bych se měl držet, tohle auto evidentně není řidičské (nulové informace ve volantu a minimální přenos informací ke konečkům prstů, určitá izolovanost řidiče od vnějšího dění), ale jako městské „šídlo“ mi slouží A1 dokonale. Rozjezdy na semaforech – pokud bych se chtěl věnovat této nejapné a zapovězené zábavě – fantastické, parkování – vzhledem ke kompaktním rozměrům výtečné, tady si umí představit, že všechny ženy světa budou spokojené – a to nic proti opačnému pohlaví, ale prostě vím, že mnoho žen má s parkováním potíže.

A1 má patery dveře, a na rozdíl od třídvířka, se kterým Audi na trh vstupovalo, je tak praktičtější. Mluvit o praktičnosti u malé stylovky? Ale jistě. Přístup na zadní sedačky je příjemnější, ať už tam chcete položit tašky s nákupem od Gucciho, ratlíka nebo třeba třetí kamarádku, jedete-li na na dámskou jízdu. U třídveřové verze se mi dlouhé dveře často opíraly na parkovištích o sousední auta, znáte to.


Ano, je to pětidvéřový vůz. Malý vůz, neočekávejte nemožné.

Pět lidí bych nikdy nechtěl v A1 Sportback vozit, ale čtyři? Ale jo, to na krátkou vzdálenost to projde. Zavazadelník má kapacitu 270 litrů, a to, co do něj budete v rámci relevantní jízdy dát, tam dáte. Na golf pojedete jiným autem nebo složíte zadní sedačky, a jako majitel A1 Sportback nevozíte na zahradu pytle s rašelinou, ale zavoláte si zahradníka. Takže ke kufu nemám výhrady.

Má cenu mluvit o spotřebě? Myslím že ne a řeknu vám hned proč. Pobavíme se totiž o ceně, ta je mým pohledem ambiciozní. Ještě jinak, je to prémiový hatchback, s nejsilnějším motorem a s výbavou napěchovanou jak košík rodiny při čtrnáctidenním nákupu v supermarketu a tomu odpovídá cena, ta základní je 627 800 Kč, a s příplatky typu luxusního audiosystému Bose či multimediálního systému se dostanete na 839 203 Kč.


Klasické Audi… Luxusní, vybavené, kvalitní, vonící komfortem.

Má cenu mluvit o kvalitě? Ne, protože je špičková. Nejsem hnidopich, abych s mikrometrem procházel všechny švy a spoje, ale mne přišlo slícování takové, jaké od Audi očekávám. Materiály, to je stejná písnička, a pokud zajdu dál za čistě subjektivními dojmy, tak „atmosféra“ na palubě vynikající, vůně, nálada, výhled, a tak dále, vše ok.

Takže ta spotřeba. Máme tady A1 za více než osm set tisíc… Kdybych si já koupil auto v této cenové relaci, neřešil bych, zda si říká o 5,9 litru benzínu – což je tabulková hodnota, a nebo o deset, za kterých jsem jezdil já. Prostě neřešil. Pojďme tedy k závěru.

Verdikt
Pohledem na stejně velké hatchbacky je Audi A1 Sportback 1,4 TFSI drahé, opulentně vybavené, možná až přílišně výkonné, A já si myslím, že je to v pořádku. Cena, výbava, dynamika. Tohle auto není pro každého, a já osobně si nemyslím, že půjde v prodejích značky a širokou masovku. Myslím si, že jde o vyložen stylový doplněk k jinému auto, představuji si ho jako třetí vůz k Audi Q7 a A6 Avant 3.0 TDI, nebo dárek dceři, milence, ženě.
Za svou cenu nabízí v rámci výbavy snad vše, co můžete v dané třídě do auta dostat. Vypadá dobře – v šedivé metalíze vážně elegantně. A jede jak z praku. Já bych mu snad vytkl jen tvrdě nastavený podvozek.
Jestli bych si ho koupil? Ne, nikdy. Ale já nejsem cílová skupina. Pokud vy mezi cílové zákazníky patříte a koupíte si tohle auto, myslím, že nebudete nespokojeni.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem a kompresorem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 75,6
Převodovkasedmistupňová automatická, dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/45 R17
Pneumatiky vzadu215/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)136 / 185 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 v 2000 - 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)143,4
0-100 km/h (s)7,0
Nejvyšší rychlost (km/h)227
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5 / 5,1 / 5,9
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3954
Šířka (mm)1746
Výška (mm)1422
Rozvor náprav (mm)2469
Provozní hmotnost (kg)1290
Celková hmotnost (kg)1685
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)640
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)270 - 920
Ceny
Základní cena test. verze628 400 Kč
Cena testovaného vozu839 203 Kč
29.5.2012 8:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist