Audi A1 e-tron: v tichosti inovován hybrid s Wankelem

Ingolstadtská automobilka oživuje vývojový projekt městského hybridu kombinujícího elektromotor s rotační pohonnou jednotkou.

Také německá značka Audi patří k těm automobilkám, které se pokusily naskočit na veřejnými prostředky dotovanou vlnu elektromobilismu, na rozdíl třeba od Francie či Kalifornie však u našich západních sousedů dotace na úkor jiných motoristů při nákupu baterkami poháněných vozů prakticky neexistují a tomu odpovídá také zájem tamních zákazníků. Jinak řečeno, o elektromobily není v Německu prakticky zájem.

Ingolstadtu otevřel oči až nový šéf výzkumného a vývojového oddělení Wolfgang Dürheimerzrušil projekt modelu R8 e-tron jako prozatím neperspektivní z důvodu jednak vysokých cen akumulátorů, ale také kvůli jejich principiálním nedostatkům, kterými jsou především pomalé nabíjení a zvláště nízká měrná hustota energie v poměru k hmotnosti baterií, což kromě jiného zase omezuje dojezd.

Audi A1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A1 fotogalerie

Vzhledem k restriktivním pravidlům nastaveným v rámci EU pokutujícími nadlimitní flotilové emise oxidu uhličitého však Audi alternativní pohony opustilo nemohlo, pokud tedy nechtělo dobrovolně dotovat bruselskou pokladnu. A tak není divu, že výrobce oprášil předchozí myšlenku elektromobilu využívajícího spalovací motor k prodloužení dojezdu.Testovací platformou pro tuto technologii se v roce 2010 stalo městské mini A1 s přídomkem e-tron, přičemž konstruktéři použili elektromotor s výkonem 102 koní a role generátoru se zhostil pod zavazadlovým prostorem umístěný miniaturní rotační motor Felixe Wankela o objemu pouhých 254 cm3 a výkonu 20 koní.

Loni Audi změnilo výhybku a z A1 e-tron udělalo něco na způsob Opelu Ampera. Místo wankelu na zádi se pod přední kapotou objevil kromě dvou elektromotorů také konvenční přeplňovaný benzínový tříválec 1.5 TFSI s výkonem 128 koní, který kromě nabíjení akumulátorů o kapacitě 12 kWh mohl navíc pracovat i s poháněnými předními koly. Celkový výkon hybridní soustavy činil 177 koní a zdálo se, že rotační motor by zapomenut.

Čerstvá tisková zpráva nicméně dokazuje, že Audi se wankelu nevzdalo a původní koncept kompletně přepracovalo. Automobilka především posunula výkon elektromotoru ze 102 na 115 koní a zvýšil se také jeho maximální točivý moment z 240 na rovných 300 newtonmetrů. Vůz je nyní schopen podle měření výrobce akcelerovat z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlost 130 km/h.Elektromotor je poháněný sadou dobíjecích baterek o kapacitě 13,3 kWh, což je ekvivalent přibližně 5,1 litru benzínu, Audi ale tvrdí, že to stačí pouze na 50 km jízdy. Hodně svižnou jízdou se takové zásoby elektrické energie jistě dají vybít i dříve, tohle je snad ale asi poprvé, kdy nějaká automobilka nefabuluje a nevymýšlí z prstu vycucaný akční rádius odhadovaný anebo měřený při nereálných podmínkách v ustálené rychlosti 50 nebo 80 km/h. Kdyby Audi uvedlo dojezd 100 km, ještě pořád bychom tomu věřili, padesát kilometrů je ale uvěřitelných i kdyby vůz všechny absolvoval poskakováním v zácpě a s puštěnou klimatizací.

Nejmenší Audi e-tron však svou posádku s prázdnými baterkami na silnici nenechá. V případě jejich vybití je v záloze zmiňovaná rotační jednotka o objemu 354 cm3, jejíž výkon poskočil na 34 koní a s předními poháněnými koly opět není v žádném mechanickém spojení. Objem nádrže neznáme, podle Audi se však díky její přítomnosti prodlouží dojezd na 250 kilometrů.

Ingolstadt o výrobě dosud neřekl ani slovo, až osmdesát testovacích prototypů však má absolvovat komplexní zkoušky, při kterých dohromady najezdí minimálně dva miliony kilometrů. Pokud by za tu dobu spadly ceny za uskladnění 1 kWh, je hodně pravděpodobné, že nemusí zůstat jen u konceptu, ačkoli použití rotačního motoru je v této rovnici pořád velkou neznámou.

12.6.2013 9:50| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist