Volkswagen Polo GTI 25 Edition je zábavné štěně na steroidech, které má jen jednu jedinou chybu

Malý sportovní model dostal limitovanou edici oslavující 25. výročí. Ta přinesla unikátní design a ještě lepší podvozek.
dsc_0762-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: Robin Běhal pro Autoweb

V dnešní době je běžné, že sportovní auta mají výkon vysoko přes 400 koní, ale přitom nedokáží nabídnout takový zážitek z jízdy jako starší a výrazně slabší modely. Krom toho při aktuální hustotě provozu a stavu silnic si stejně nemůžeme početné stádo koní pod kapotou vychutnat. Já už jsem se svezl v mnoha nadupaných „sporťácích“, které jsou sice fantastické, překypují dynamikou a přilnavostí, ale aby z nich řidič dokázal vymáčknout veškerý potenciál, musí jezdit až nebezpečně rychle. Proto když se jdu projet, tak si raději sednu za volant nějakého malého hot hatche, který mě sice neomráčí zrychlením, ale na druhou stranu mi vykouzlí úsměv na tváři svou lehkostí, čiperností a ochotou zatáčet.

Recenze Volkswagenu Polo GTI a Polo 1,0 TSI

Není to pouze o barvě a samolepkách

Přesně touto filozofií se řídí i Volkswagen, který už od roku 1998 vyrábí sportovní hatchback Polo GTI. Bohužel legendární prcek bude muset brzo odjet do automobilového nebe, a aby nezmizel bez povšimnutí, připravila si značka z Wolfsburgu limitku s označením 25 Edition, která celý život sportovního derivátu oslavuje. Celkem se vyrobí 2500 kusů a k nám do Česka dorazí zhruba sto vozů. A čím se speciální edice liší od běžného modelu? Hlavní změna proběhla na podvozku, který má jiné naladění a je o 15 milimetrů blíže k zemi. Unikátní Polo GTI na první pohled poznáme díky novému šedému laku karosérie Ascot, decentním polepům na dolní části dveří a standardně dodávaným 18palcovým diskům. Změny najdeme také v interiéru, který hostí štítky limitované série a titanově černou palubku.

Pod kapotou je pak vše při starém. Polo GTI pohání přeplňovaný benzinový motor 2,0 TSI s výkonem 207 koní a vysokým točivým momentem 320 Nm, který je dostupný v širokém pásmu otáček (od 1500 do 4500 ot./min). Síla se pak na přední kola přenáší za pomoci 7stupňové dvouspojkové automatické převodovky DSG. Dříve se dvoulitr dal spárovat i s manuálem, ale to už je bohužel minulost. Nicméně díky samočinnému řazení dokáže Polo na steroidech zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a může pokračovat do maximální rychlosti 240 kilometrů za hodinu.

Konkurence je levnější, ale není na denní používání

Volkswagen Polo GTI 25 Edition má ale jeden problém, a tím je vysoká pořizovací cena. Stojí totiž 846 tisíc korun (v základu 800 tisíc), což je hodně i v porovnání s úhlavní konkurencí. Hyundai i20 N se stejným výkonem stojí od 640 tisíc a v lepší výbavě N Premium 719 990 Kč – to už není malý rozdíl. Na druhou stranu když jsem se v limitovaném Volkswagenu Polo GTI zase po letech svezl, mi došlo, že v mnoha klíčových aspektech je malý hot hatch s německými kořeny zkrátka nepřekonatelný.

Na rozdíl od ryze sportovního Hyundaie, se Polo GTI prezentuje jako vůz na každodenní používání. Když chce, tak se při běžném provozu či ve městě umí chovat jako běžný model s litrovým motorem. Jízda s ním je oproti „eNku“ komfortnější, ale zároveň stále sportovní, a to díky tuhé karosérii postavené na měkčeji nastavených tlumičích.

Právě precizní vyladění podvozku mě na limitce doslova okouzlilo. A o to víc, když se do hry ještě zapojila přední elektronická uzávěrka diferenciálu XDS. Jde o systém, který Volkswagen používá místo mechanického samosvoru. Funguje tak, že v zatáčce přibržďuje vnitřní kolo a tím vůz donutí ochotněji vykružovat oblouk. Díky tomu Polo GTI statečně bojuje s nedotáčivostí a je neuvěřitelně ovladatelné. Malý sportovní Volkswagen mě také už tradičně potěšil svým přesným řízením a dobře dávkovatelnými a výkonnými brzdami.

Navíc oproti jiným ostrým hatchbackům se v kabině „GTIčka“ cítím jako doma. Vyhovuje mi posed za volantem, tvarování sedaček, tloušťka volantu i čistý design přístrojové desky. A to všechno se promítá i do mé důvěry v auto. Někdy se ve sportovních modelech necítím na místě řidiče komfortně, z čehož mohou pramenit jezdecké chyby. Ale s německým nabušeným kompaktem to mám přesně naopak. Jsem na něj dokonale napojený a cítím, že mám auto pevně pod kontrolou, což mi dodává odvahu s ním řezat zatáčky a tlačit ho na limity.

Převodovku bych na místě vyměnil

K celkovému charakteru auta mi skvěle sedí i použitý motor pod kapotou. Přeplňovaný dvoulitr, který je mimo jiné v segmentu malých hot hatchů naprostou výjimkou (zbylá konkurence se vejde do 1,6 litrů), má obrovské množství točivého momentu (320 Nm). Výkon 207 koní je také důležitý, ale právě přebytek „krouťáku“ má na chování vozu ten největší vliv. Pohonná jednotka se pyšní neuvěřitelně silným středním pásmem otáček, díky čemuž je úžasně pružná. V praxi to znamená, že kdykoli řidič šlápne na plyn, velký čtyřválec okamžitě ožije a poskytne potřebnou dynamiku. Výhodou velkoobjemového motoru také je, že nepotřebuje vysoké otáčky k tomu, aby zapřáhl všech 207 koňských sil. Ty už se totiž projevují okolo 5 až 6 tisíc ot./min. a není tedy potřeba agregát zbytečně namáhat a hnát ho až do omezovače.

Zatímco doposud jsem Polo GTI 25 Edition jenom chválil, teď je čas na kritiku, kterou ode mě hatchback schytává hlavně kvůli 7stupňové dvouspojkové automatické převodovce DSG. Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou přiznám, že ta se opravdu nepovedla. Cuká, zmatkuje, pomalu řadí a ještě šoférovi neumožňuje zvolit plně manuální režim. Při běžném provozu se s automatem jezdit dá, ale při ostřejším tempu na okreskách je to otrava. Zachraňovala mě tak pouze pádla pod volantem, která mi dala aspoň nějakou možnost ovlivňovat volbu kvaltů. Nicméně i když jsem měl řadící páku v „M“, tedy v manuálu, převodovka mi do toho stejně promlouvala. A bohužel manuál, který bych u takového auta přivítal víc, se už nenabízí.

Shrnutí a závěr

Podtrženo, sečteno. Polo GTI v limitované edici 25 možná není tím nejlepším malým hot hatchem na planetě, ale rozhodně od něj nemá daleko. Ideální poměr výkonu a hmotnosti, božsky nastavený podvozek, tuhá karoserie a přesné řízení mají na svědomí to, že odchod sportovního modelu Polo se neobejde bez mokrých očí mnoha automobilových nadšenců. Jenže jak to ve světě bývá, nic není dokonalé a i mrštný prcek z Wolfsburgu má svou Achillovu patu. Ať už je to ona zmiňovaná převodovka nebo lehce přehlédnutelný design, který se v podstatě neliší od běžné verze R-Line. Ona pořizovací cena též není úplně ideální a v porovnání s konkurencí až příliš vysoká. A pro koho malý sporťák vlastně je? Já osobně bych Volkswagen Polo GTI doporučil mladším řidičům, kteří hledají své první sportovní auto a nechtějí ho mít pouze jako „víkendovku“.

5.3.2024 7:32| autor: Robin Běhal

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist