Kia EV6 GT má 585 koní a drift mód. Jezdí jako utržená ze řetězu a stojí „jen“ 1,8 milionu korun

Vyzkoušeli jsme nejvýkonnější vůz se značkou Kia na kapotě. Zrychluje jako Porsche 911 GT3 nebo Ferrari Roma, přitom stojí jen zlomek ceny.
dsc_0396-1100x618.jpgCelá galerie 23 Zdroj: archiv redakce

Ještě před deseti lety byla automobilka Kia považovaná za konzervativní rozpočtovku, po které by motoristický nadšenec ani pohledem nezavadil. Jenže uběhlo pár let a z „ošklivého káčátka“ se vyklubala „labuť“ vyrábějící technologicky pokročilé a vzhledově atraktivní elektromobily sbírající jedno prestižní ocenění za druhým. Korejská značka se dostala na výsluní zejména díky nové podvozkové platformě E-GMP, jenž vznikla ve spolupráci s Hyundaiem. Na této 800V základně Kia představila model EV6, který naprosto převrátil pravidla hry. Z automobilky vyrábějící cenově dostupná auta v podobě Ceedu či Stonicu se rázem stal silný konkurent pro celý elektrický prémiový segment. Nejprve přišla základní verze Earth s pohonem zadních kol a po ní následovala varianta GT-Line s dvěma elektromotory o celkovém výkonu 300 koní. Že se jedná o vrcholný model? Ani zdaleka. Kia zčistajasna odhalila EV6 v provedení GT s 585 koňmi pod kapotou a technikou, kterou by ji mohl závidět kdejaký německý výrobce. A já jsem si korejské elektrické žihadlo vyzkoušel na vlastní kůži.

Recenze elektromobilu Kia EV6 GT-Line

Kia se podílí na elektrické revoluci

V dnešním světě elektromobilů se Kia EV6 vnímá jako skvost, který oslnil nejen širokou veřejnost, ale i kritické oči motoristických novinářů. Futuristický crossover od Kia se pyšní titulem Evropské auto roku 2022, oceněním za nejlepší sportovní vůz roku 2023 a spolu s Teslou, Porsche, Mercedesem, BMW a Hyundaiem stojí v čele elektrické revoluce.

Přestože byste na první pohled možná nerozeznali sportovní verzi GT od GT-Line, pod karosérií se skrývá naprosto odlišná bestie. Oba modely sice sdílejí inovativní podvozkovou platformu E-GMP s 800V systémem, ale u plnokrevného „GTčka“ jsou přepracovány prakticky veškeré komponenty hnacího ústrojí – od elektromotorů přes odpružení až po zavěšení kol.

Srdce korejského sporťáku tvoří dva elektromotory schopné točit až 21 000 otáček za minutu, díky čemuž Kia získala o 40 % více výkonu oproti civilní variantě GT-Line. Konečná hodnota výkonu se tak ustálila na hodnotě 585 koní a 740 Nm točivého momentu. To z EV6 GT dělá vůbec nejrychlejší model značky Kia v historii – z 0 na 100 kilometrů za hodinu zrychlí během 3,5 sekundy a jede až 260 km/h.

Nicméně vylepšená technika nepřinesla pouze více koňských sil pod kapotou, ale i efektivnější rekuperaci kinetické energie, výkonnější brzdy, dokonalejší řídící software a schopnější podvozek. Se sportovními adaptivními tlumiči, tužšími pružinami vzadu, pětiprvkovou zadní nápravou a velkými brzdovými třmeny je tak EV6 GT vyzbrojena k tomu udržet veškerý výkon pod kontrolou.

Sporťák s kabinou velkého SUV

Nicméně otázkou zůstává, jak nadupaná Kia EV6 jezdí a jak se těch 585 elektrických koní chová na českých silnicích. Než se ale vrhneme na samotné jízdní dojmy, chtěl bych se pověnovat exteriéru a interiéru. Zatímco na fotkách vypadá korejský elektromobil poměrně kompaktně, v reálu je to obrovský kus auta. Na délku měří 4,7 metru a na šířku 188 centimetrů.

To znamená, že kromě obrovského výkonu a futuristického designu nabízí i praktickou kabinu, kterou si zejména pochvalují cestující vzadu. Díky dlouhému rozvoru kol a speciálně navržené platformě nabídne korejský crossover doslova královský prostor v druhé řadě sedadel. Dokonce i zavazadlový prostor patří mezi větší ve své třídě – nabízí objeme 520 litrů.

Za zmínku stojí i samotný vzhled interiéru, který jako kdyby sci-fi vesmírnému plavidlu z oka vypadl. Minimalistické přístrojové desce vévodí zakřivený panel s dvěma 12,3palcovými obrazovkami. Displej na ovládání infotainmentu funguje bez problému, rychle reaguje na dotyk a chlubí se přehlednou grafikou. To už se bohužel nedá tvrdit o virtuálním kokpitu. Digitální štít sice dokázal zobrazovat veškeré potřebné informace, nicméně jeho nevýhodou bylo, že při ideálním nastavení volantu jsem na zobrazovači nedokázal přečíst rychloměr a ukazatel zbývajícího dojezdu.

Trošku jsem bojoval i se sportovními skořepinovými sedadly. Ta sice skvěle drží tělo v zatáčkách, ale aspoň z mého pohledu nejsou vhodné pro dálkové cestování. Možná je to pouze mou nízkou postavou (měřím 173 centimetrů), ale ve výrazně tvarovaných sedačkách jsem se necítil zrovna komfortně – tlačily mě v oblasti ramen. Nic dalšího už ale interiéru „EVšestky“ vytknout nemohu. Celá kabina je obehnaná příjemnými a reprezentativními materiály a dílenské zpracování bych ohodnotil jako nadprůměrné.

Na komfort zapomeňte

Je potřeba zmínit, že korejský elektromobil s označením GT nevznikl proto, aby svého majitele hýčkal komfortem, ale aby světu dokázal, že i sportovní auta na baterky dokáží ohýbat zákony fyziky. Kia EV6 GT si neklade za cíl být vaším pohodlným křeslem na kolech. S tuhým sportovním podvozkem se spíše každá jízda ve městě stává dobrodružstvím, kde se každý výmol a nerovnost na silnici promítá přímo do sedadla. To znamená, že při proplétání městskou džunglí cítíte každý detail cesty, což je na zvlněných a rozbitých cestách docela oříšek.

Ale jakmile opustíte betonový svět a zamíříte na hladké okresní silnice, tuhý sportovní podvozek se promění v vašeho nejlepšího spojence. Auto se chová, jako by bylo spojeno s asfaltem. Při ideálních podmínkách je mechanická přilnavost elektromobilu výjimečná a každá zatáčka se stává pozvánkou k tanci na hraně možností. Nabušený elektrický pohon rozdělující sílu mezi všechna čtyři kola přidává do tohoto tance špetku magie. Okamžitý točivý moment, který je k dispozici na špičkách vašich prstů, znamená, že z každé zákruty vyjíždíte s úsměvem na tváři.

Tohle není náčiní pro začátečníky

Avšak, nezapomeňte, že s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost. Kombinace preferované zadní nápravy a výbušného výkonu může být v některých momentech zrádná. Při neopatrném zacházení, zejména na méně předvídatelném povrchu, může auto nečekaně ztratit grip a vyzkoušet vaše řidičské dovednosti. Je to jako jízda na rychlé motorce – vzrušující, ale vyžaduje velkou porci zručnosti a respektu.

Tento elektromobil tedy není pro každého. Je pro ty, kteří milují rychlost, pro ty, kteří si chtějí užívat každý okamžik za volantem s neomezenou porcí výkonu pod pravou nohou a jsou ochotni obětovat trochu komfortu za nezapomenutelné zážitky na silnici. Nicméně když opomeneme tužší nastavení podvozku, tak se Kia v jízdním režimu Eco nebo Normal chová jako zcela civilizovaný dopravní prostředek, ze kterého vám nenaskáče husí kůže.

Dobije se do dvaceti minut a má drift mód

Ovšem za fascinující dynamiku řidič zaplatí poměrně tvrdou daň. „GTčko“ je oproti svému slabšímu sourozenci energeticky výrazně náročnější a i se stejně velkou baterií o kapacitě 77 kWh ujede na jedno nabití o zhruba 100 kilometrů méně – pouze 424 km podle WLTP a v reálném provozu je to klidně ještě o další stovku méně. Naštěstí verze GT má už ve standardu superrychlé DC dobíjení, které rozměrný akumulátor krmí rychlostí 100 km dojezdu za 4,5 minuty (tedy z 10 na 80 % za 18 minut).

Na druhou stranu Kia EV6 GT přináší něco, co nenajdete u žádného jiného modelu s logem Kia, a to drift mód. Tento speciální režim, který vypne kontrolu stability a přesune většinu výkonu na zadní kola, umožňuje vozidlu prohánět se „bokem“. Jeho aktivace sice vyžaduje několik kroků, ale výsledek stojí za to. Jen musíte počítat s tím, že obrovské množství točivého momentu rychle ohobluje pneumatiky.

Nejdostupnějších 600 koní na trhu

No a co cena za takto unikátní stroj? Kia EV6 GT se dá koupit za poměrně rozumných 1 780 980 korun, což zahrnuje téměř veškerou možnou výbavu. Za příplatek je už jen metalický lak nebo střešní okno. To znamená, že korejský elektromobil je nejlevnější sportovní auto s výkonem bezmála šest set koní. Jen pro představu, Škoda Enyaq Coupé RS s polovičním výkonem stojí  v základu pouze o 75 tisíc korun méně.

Když to shrneme, tak Kia EV6 ve sportovní verzi GT dokáže nabídnout dechberoucí zrychlení, obrovskou porci zábavy za volantem a k tomu futuristický vzhled a prostorný interiér. Z mého pohledu se tak jedná o jedno z nejlepších aut v poměru cena/výkon na českém trhu.

Další novinky ze světa elektrických supersportů

Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem

Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem

Koncept Mission X je předurčením toho, jak má vypadat budoucí nejrychlejší vůz planety. Plánuje porazit Mercedes-AMG One i Rimac Nevera

27.2.2024 7:15| autor: Robin Běhal

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist