Lexus RX 500h F Sport si na atleta jenom hraje. Vyzkoušeli jsme netradiční hybridní SUV

Někdy je lepší nemít velké oči a zůstat nohama na zemi. Pro „sporotvní“ SUV to platí dvojnásob.
img_7251-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Hugo Kottás

Ačkoliv se to nemusí pohledem z maličké zemičky uprostřed Evropy zdát, Lexus RX je pro japonskou automobilku stěžejní model. Stejně jako samotná značka vznikla hlavně pro americkou klientelu, tak i model RX ztělesňuje typické americké SUV.

Není sice dlouhé jako parník, ani hranaté jako panelák a na masku chladiče se nespotřebovala polovina státních rezerv cenných kovů, nicméně tohle auto definuje poněkud odlišnou kastu amerického korábu. Tohle auto totiž v podstatě definovalo trh luxusních SUV.

Navíc představuje jistý status ekologického vozidla, takže v takové Kalifornii mu rebelující levičácká mládež přes noc pneumatiky nevypustí. Tedy snad…

Nejvýkonnější varianta 500h se sportovním paketem F Sport minimálně vizuálně dost provokuje. Jako vůbec první hybridní Lexus s přeplňovaným motorem a klasickou měničkovou automatickou převodovkou také slibuje i nevšední řidičské zážitky.

Papír snese všechno

Papírově to nezní vůbec špatně: 371 koní výkonu a 645 Nm točivého momentu stačí na zrychlení na stovku za slušných 6,1 sekudy, pohon všech kol DIRECT4 se zase stará o trakci, natáčení zadní nápravy o agilitu a masivní přední šestipístkové brzdy o průměru 400 mm schované za 21“ palcovými ráfky zase o adekvátní zpomalení.

Ačkoliv všechny tyto kompomenty dohromady slibují řidičské zážitky, ve skutečnosti to příliš nefunguje. Dynamika působí dost letargicky, zejména kvůli vysoké hmotnosti, ze stejného důvodu nemáte příliš velkou důvěru v podvozek, natáčení zadku vůbec nepotalčuje nedotáčivost a nestíhají ani slibně silné brzdy.

Tomuhle autu se ostrá jízda prostě ani trochu nelíbí a dává to jasně najevo. Působí těžkopádně, podovzek na nerovnostech odskakuje a celkově z něho vyzařuje gumovost, odtažitost, netečnost. Není na to stavěné.

Konec konců je to velký hybridní Lexus, takže se nabízí uvolnit tempo a naladit se na pohodovou vlnu. Jenže ani potom není Lexus RX 500h dostatečně přesvědčivý. Podvozek neumí poskytnout adekvátní komfort a na velkých kolech podupává.

Úspory v nedohlednu

Takže není ani sportovní, ani komfortní. Rychlosti také příliš nepobral, takže bude alespoň úsporný? No, ani tady nemám dobré zprávy. Jakkoliv je hybridní systém Toyoty většinou etalonem efektivity, s přeplňováním to už neplatí.

Podívejte se na videotest Lexusu RX 500h

Uživatel přede mnou nastřádal průměrnou spotřebu 11,3 l/100 km, já jezdil horko těžko za 10,5 litru, a to jsem musel předvést hodně velkou dávku sebezapření. Za to dnes umí jezdit kdejaký ostrý šestiválec, natož čtyřválec s hybridní technikou, která platí za nejlepší na světě.

Alespoň je nový Lexus RX hezké auto na pohled, i když na můj vkus je poněkud umírněné. Na Lexusech mě vždycky bavila právě jistá odvaha a okázalost, ale stále v rámci dobrého vkusu. S novým designovým jazykem trochu zapadne.

Uvnitř je to ale krásné auto, hlavně dvoubarevné černo-červené kožené čalounění evokuje sportovní šmrnc, i když, jak už bylo řečeno, poněkud zbytečně. Ale moc pěkně to tu vypadá a také voní, což je důležitá složka vnímaní luxusu.

Infotainment se také po letech podivných experimentů s napodobeniou počítačové myši nebo touchpadu zase konečně ovládá normálně. A co do velikosti vnitřního prostoru si stěžovat určitě nebudete.

Někdy stačí míň

Jenže sloučení obou světů, tedy sportovně emotivního a komfortně racionálního v případě Lexusu RX 500h selhává. Osobně bych volil nějakou slabší verzi modelu RX s osvědčenou hybridní technikou kombinující atmosférický motor a komfortnější podovzek, který si nehraje na atleta, když je to pořád docela tlouštík.

A pokud už hledáte rodinné auto v kombinaci se sportovní hračkou, pak si u Toyoty za podobné peníze můžete opravdu vybírat. Za 2,5 milionu jistě sami přijdete na to, jak nejlépe nakombinovat Supru, GR86 nebo Yaris s nějakým úsporným rodinným kočárem.

22.5.2024 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist