Lexus RX 450h

To, že je nový Lexus RX pohodlné auto, už víme. Ale dokáže nějakým způsobem zaujmout řidiče jeho nejsilnější varianta, která používá hybridní pohon?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Hybridy a jiné rádoby ekologické vozy nepatří zrovna mezi moje oblíbené. Povětšinou se totiž jedná o krabice, které jsou líné, pomalé a odpudivé, až vás přimějí jezdit do práce raději městskou hromadnou dopravou.

Proto jsem k testu Lexusu RX 450h přistupoval velmi opatrně. Nedávno jsem totiž jezdil s klasickou verzí Lexus RX 350, která, ač velmi tichá, pohodlná, kvalitní a uvolněná, byla po řidičské stránce podobně atraktivní, jako zdechlý lachtan.

I tak jsem se ale za volant hybridního Lexusu RX 450h těšil, neboť jsem byl zvědavý na to, kam až se dá spotřeba tohoto dvou a půl tunového kolosu stlačit. Nebudu teď dopodrobna vysvětlovat, jak hybridní systém Lexusu přesně funguje, zkusím to vzít velmi stručně.

Lexus RX velká fotogalerie

Lexus RX fotogalerie

Bez spalovacího motoru to stále nejde, takže tu máme šestiválec 3,5 l, který má výkon 249 koní. Je ale doplněn hned třemi elektromotory (motor-generátory), dvěma vpředu a jedním vzadu. Hybridní systém je velmi pokročilý a zapíná ten agregát, který je právě potřeba. Můžete tak jet buď na elektřinu, na benzín nebo na obojí. Správný hybrid by nebyl hybridem bez možnosti dobíjení baterií při zpomalování a brždění. Lexus RX 450h má systém rekuperace tak vyspělý, že stačí jet chvíli z kopce bez plynu a vaše baterie jsou rázem na plné kapacitě. Všechny toky energie od motoru, elektromotorů či baterií můžete sledovat na centrálním displeji. Připravte se ale na to, že vaše snaha o co nejekonomičtější jízdu se nesetká s pochopením okolních účastníků provozu…

 

Podivný design, ale nepopiratelná kvalita

Ale hezky popořadě. Design Lexusu RX je věcí osobního vkusu. Abych se přiznal, mě se moc nelíbí, ale v téhle tmavé barvě vypadá přeci jen o poznání decentněji, narozdíl třeba od bílé. V interiéru už je to lepší. Sice nezapře svůj asijský původ, ale jak je u Lexusu zvykem, všechny materiály jsou poměrně hodnotné a hlavně perfektně slícované. Vůbec máte uvnitř pocit, že tenhle interiér bude vypadat pořád stejně i za dvacet let a že bude všechno fungovat. Dojem kvality je opravdu vysoký. Možná bych měl výtku k chodu některých ovladačů rádia, klimatizace či páček pod volantem, ale to jen proto, že se mi líbí těžký a jasně definovaný chod ovladačů, který dostaneme ve většině německých prémiových produktů. Proto to nemůžeme mít Lexusu tolik za zlé.

Centrální ovladač, který pracuje podobně jako počítačová myš a kterým ovládáte funkce palubního počítače, vyžaduje cvik a musíte si na něj zvyknout, ale stačí pár hodin za volantem a hned vám to přijde přirozené a intuitivní.

Nastartování Lexusu RX 450h vlastně není klasickým nastartováním. Stiskněte knoflík a místo typického vzdáleného naskočení motoru se jen rozsvítí přístrojová deska. Zasuňte volič převodovky do polohy D a můžete vyrazit. Stisknutí akcelerátoru (plynový pedál je trochu zavádějící termín) má za následek okamžité uvedení vozidla do pohybu bez jakékoli prodlevy. Vždyť elektromotory odevzdávají nejvyšší točivý moment okamžitě. Místo otáčkoměru se nachází budík informující o spotřebě energie. Držte se v zeleném poli a Lexus pojede jen na elektřinu. Stlačte pedál více, až se ručička přehoupne do pole POWER a pak teprve naskočí i benzínový motor.

 

Neslyšný pohyb bez emisí

Pokud chcete jezdit jen na elektřinu, což se hodí například při krátké cestě pro rohlíky, přepněte tlačítkem na volantu Lexus do plně elektrického režimu. Motor pak nenaskočí, dokud nepřekročíte rychlost 45 km/h nebo nestlačíte pedál akcelerátoru více. Plně nabité baterie vám vystačí na přibližně 4 km jízdy po městě.

Tichý dopředný pohyb nízkou rychlostí doprovázený vzdáleným bzučením elektromotorů je pro mnoho okolních nezávislých pozorovatelů velmi nezvyklý, někdy až děsivý. To samé platí pro dojezdy ke křižovatkám, kdy se motor vypíná a auto brzdí elektromotory. Zvuk vydávaný brzdícími motory pak připomíná dobře odhlučněnou tramvaj. Rekuperace při brždění je velmi efektivní. Lexus umí dokonce brzdit jen elektromotory bez asistence brzd, pouze při ostřejším sešlápnutí pedálu se do práce zapojí i konvenční brzdy.

Ačkoli se jedná o hybrid a „ekoauto“, není Lexus RX 450h vůbec pomalý. Ba naopak je jeho rychlost velmi uspokojivá. Dohromady totiž umí hybridní systém vyprodukovat 299 koní výkonu. Těžký hybrid se tak dostane na stovku za slušných 7,9 sekundy a nebýt omezovače ve 200 km/h, uháněl by určitě mnohem víc.

Hybridní pohon nejvíce oceníte v městském provozu nebo tam, kde je potřeba akcelerovat či brzdit. Na dálnici je jeho výhoda velmi malá nebo skoro vůbec žádná, protože ve vyšších rychlostech už auto pracuje prakticky jen na benzín. Pouze při konstantní rychlosti na tempomat lze spotřebu udržet v rozumných mezích, neboť planetová převodovka s nekonečně měnitelným převodem nechá motor točit jen tolik, kolik je potřeba.

 

Kolik to tedy „žere“?

Na dálnici při konstantních 140 km/h se spotřeba ustálí kolem 11 litrů, ale sjeďte na okresní silnici a vaše oči nestačí na hodnotu na palubním počítači zírat… Cesta ze severních Čech do Prahy převážně po okresních silnicích předpisovými rychlostmi a s předvídatelným zacházením s pedálem „plynu“ měla za následek číslo, kterému mnoho z vás ani neuvěří. Před nájezdem na pražský městský okruh totiž spotřeba tohoto SUV o výkonu skoro 300 koní činila směšných 5,3 l/100 km, aspoň tedy podle údajů palubního počítače. Na zpáteční cestě převážně po dálnici se ustálil celodenní průměr na 7,2 l/100 km.

Lexus RX 450h vážně nejlépe funguje v příměstském provozu s častým zastavováním a rozjezdy, kdy pracují hlavně elektromotory. Na dálnici si samozřejmě užijete především ticho a pohodlí, jen nebýt toho otravně nastaveného aktivního tempomatu, který auto okamžitě zpomalí, jakmile se v dáli na horizontu objeví nějaký předmět. A to jsem ho měl nastaven v nejméně citlivém režimu. Nechci radši vědět, co dělá, když je nastavena největší citlivost. To pak auto zastaví pokaždé, když z garáže v Ostravě vyjede důchodce se svoji hundrtkou?

Na Lexusu RX 450h mě překvapilo i jeho mnohem příjemnější řízení, které není vybaveno tak účinným posilovačem, jaký má model RX 350. Zpětnou vazbu sice žádnou nečekejte, ale líbilo se mi, že měl volant mnohem přirozenější odpor a řízení tak bylo lépe vyvážené.

Najednou začíná Lexus RX 450h dávat mnohem více smyslu, než bych kdykoli čekal. Není to v žádném případě nástroj pro někoho, koho baví řízení. Na to ale dělá japonská automobilka Lexus IS-F. Ale i když patříte mezi blázny, kteří jezdí vymetat okresky a navštěvují volné okruhové dny, stejně vás bude Lexus RX 450h svým způsobem bavit.

 

Verdikt

Jeho schopnost uklidnit a uvolnit posádku je fascinující. Stejně tak schopnost projet městem bez toho, aniž by naskočil spalovací motor. A jestli vás baví řídit, udělejte jednu věc – na dojíždění do práce si kupte Lexus RX 450h a na zábavu třeba Caterham. Dva extrémní příklady, jejichž vlastnictví vás bude těšit.

Takže čtyřhvězdičkové hodnocení pro Lexus RX 450h? Ano, čtyři hvězdičky totiž dáváme autu, které nejen, že dobře funguje, ale zároveň nás i baví. A to přesně tenhle Lexus umí. Je to pozoruhodný příklad toho, že i auto, které není po čistě řidičské stránce atraktivní, může být vlastně dokonalé. Nebo téměř dokonalé.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyLexus RX 450h
0-100 km/h (s)7,8 s 
Motor
KonstrukceLexus Hybrid Drive (V6 + 3 elektromotory)
Palivobezolovnatý benzín, o.č. 95
RozvodDOHC, proměnné časování dual VVT-i
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)3456
Kompresní poměr12,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)94,0 x 83,0
Převodovkahybridní dělič výkonu
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)220 kW / 299 koní
Výkon/hmotnost (k/t)141 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,6/6,0/6,3 l/100 km
Objem nádrže (l)65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4770
Šířka (mm)1885
Výška (mm)1685
Rozvor náprav (mm)2740
Provozní hmotnost (kg)2115 až 2205
Celková hmotnost (kg)2770
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)496
Ceny
Základní cena modelu1 549 000 Kč
26.8.2009 11:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist