autoweb.cz > Lexus > Lexus RX > Lexus RX 350 Premium
Lexus RX 350 Premium
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Změn si na Lexusu RX všimnete hned. Akorát si nejsem jist, jestli se jedná o změny k lepšímu. Asijská designová škola se nezapře a jestli mohu mluvit za sebe, divnější je snad už jen Samsung Koleos. Ale tohle je čistě věc osobního vkusu, každému se líbí něco jiného. A Lexus dokáže zaujmout mnohem důležitějšími věcmi, než jen vzhledem.
Od Lexusu totiž očekáváte maximální možné pohodlí a bezpečnost a to také dostanete v míře přímo vrchovaté. Za volantem si snadno najdete příjemnou a pohodlnou pozici a ani ostatní se ve voze nebudou cítit stísněně a nepohodlně. Vyhřívané a ventilované sedačky jsou samozřejmostí. Všechny pak může oblažovat dobře znějící audio systém Mark-Levinson.
Lexus RX velká fotogalerie
Co se bezpečnosti týče, Lexus neponechal nic náhodě a vůz vybavil přednárazovým bezpečnostním systémem, boční kamerou, parkovacími senzory a kamerou, adaptivními světlomety, head-up displejem a adaptivním tempomatem. Ten bohužel nefunguje tak, aby bylo příjemné ho používat a vždycky prudce přibrzdí v tom nejméně vhodném okamžiku.
Chytrým nápadem jsou protažené dveře, které překrývají i prahy. Jakou to má výhodu? Prahy se přeci špiní a Lexus myslí na vaše kalhoty – jak by to vypadalo, kdybyste přijeli na jednání a na každé z nohavic byste si nesli bláto… Má to jen nevýhodu v tom, že když chcete otevřít dveře například vedle vysokého obrubníku, musíte na to myslet, abyste je neodřeli.
Motor a pohon
Lexus RX 350 se spoléhá na klasický zážehový šestiválec o objemu 3,5 l, výkonu 277 koní a točivém momentu 346 Nm. Tomu sekunduje velmi plynule a měkce řadící šestistupňová automatická převodovka. Lexus sice udává, že lze řadit i sekvenčně, ale to je něco, co snad nebudete nikdy potřebovat. Zaprvé proto, že v automatickém režimu se převodovka chová intuitivně a zadruhé už kvůli zaměření takovéhoto auta.
Motor je silný tak akorát a neobtěžuje posádku nepříjemným hučením. S udržením cestovní rychlosti nemá žádné problémy a když je potřeba, udělí Lexusu požadované zrychlení.
Spotřeba se dá při defenzivním způsobu jízdy udržet kolem 11 litrů, ale časté využívání plné akcelerace vás budou stát nějakých 14 až 16 litrů na každých 100 km jízdy.
Ovladatelnost
Podvozek s pneumatickým odpružením nezapře, že je stavěn zejména pro klidné překonávání dlouhých tras s minimem zatáček. Tomu odpovídá i řízení, které působí dojmem, že vůbec nesouvisí s předními koly. Prostě otočíte tou kulatou věcí a něco jiného pak otočí předními koly. Nevzbuzuje to důvěru, ale brzy vám to bude jedno – stejně s Lexusem RX nikdo vymetat apexy nechce.
Nicméně větší ochota k zatáčení by neuškodila. V zatáčkách se i v relativně nízkých rychlostech začnou pneumatiky ozývat skučením. Následuje předvídatelná a očekávaná nedotáčivost, se kterou si sice poradí stabilizační systém, ale vy se pak ptáte, proč tuhle zatáčku projel Citroën C1 1.0 na pneumatikách 155/70 R13 asi dvojnásobnou rychlostí bez protestů…
Kultivovanost
Klíček k úspěchu Lexusu RX 350 je tak kultivovanost. Jen v málo autech je při jízdě takové ticho jako právě v Lexusu. Určitě víte, jak dokáží nepříjemné pazvuky a nadměrný hluk člověka při dlouhé cestě unavit. Zde se ale ničeho takového nedočkáte – i při přejezdu dilatačních spár či při jízdě po nekvalitním povrchu se dovnitř nepřenáší tlučení podvozku či hučení pneumatik. Aerodynamický hluk je také velmi dobře utlumen.
Kolik za to všechno?
Lexus si za model RX 350 Premium nechá zaplatit 1 834 000 korun včetně daně, a pokud se podíváte na výše uvedenou výbavu, kterou již bez příplatků dostanete, zdá se to být jako velmi racionální koupě. Za podobně vybavenou německou konkurenci byste připláceli ještě pěkných pár set tisíc.
Verdikt
Kdo si tedy Lexus RX 350 koupí? Někdo, kdo má peníze, ale nerozumí autům? Dá se to tak říci, ale v tom nemůžete hledat nic špatného. Jsou prostě lidé, kteří nenachází své uspokojení v zatáčkovité pasáži na zapadlé okresce.
Lexusu RX 350 nezle vyčítat, že to není auto pro řidiče. Od toho tu přeci máme Lexus IS-F. Pohodlí a kultivovanost určitě ocení všichni, a pochybuji, že by o tomto voze uvažovali potenciální zákazníci BMW X6. A tak se většina zájemců bude rozmýšlet nad tím, zda se jim Lexus RX 350 líbí (lepší by bylo říci, zda jim nevadí, jak vypadá) nebo zda není lepší připlatit si za hybridní Lexus RX 450h a nosit ve společnosti nálepku zachránce planety. A to bude pro potenciální zájemce zřejmě mnohem lákavější, protože peníze v tomto případě nehrají až takovou roli.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Lexus RX 350 |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,0 s |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | bezolovnatý benzín, o.č. 95 |
Rozvod | DOHC, proměnné časování dual VVT-i |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 3456 |
Kompresní poměr | 12,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 94,0 x 83,0 |
Převodovka | automatická šestistupňová |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 204 kW / 277 koní při 6200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 346 Nm při 4700 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 140 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,3 / 8,4 / 10,6 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 72 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4770 |
Šířka (mm) | 1885 |
Výška (mm) | 1685 |
Rozvor náprav (mm) | 2740 |
Provozní hmotnost (kg) | 1975 - 2085 |
Celková hmotnost (kg) | 2545 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 496 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 349 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 864 000 Kč |