Lexus RX450h

Lexus nabízel RX s hybridním pohonem už v době, kdy se ostatní automobilky bály na spojení spalovacího agregátu a elektřiny jen pomyslet.

RADOSTI
Jízdní vlastnosti, kvalita, styl, spotřeba

STAROSTI
Na kluzkém povrchu se projevuje vyšší hmotnost

Toto je zatím poslední generace RX, RX 450h. Jak už jsem zmiňoval, nejde o novinku na trhu, na spadnutí je premiéra nové generace, ale i tak, nebo možná právě proto, si tohle auto zaslouží ještě jednu projížďku.

Lexus RX velká fotogalerie

Lexus RX fotogalerie

Já si ji zasloužím, protože tohle auto mám, přiznávám, hodně rád. Líbí se mi totiž jeho podstata v době, kdy většina velkých SUV není provozována tak, jak by se od auta s pohonem šech kol a vyšší světlou výškou dalo čekat, tedy v terénu. SUVčka jezdí do města a tam hybridní pohon funguje skvěle. Evidentně nejsem jediný, kdo byl z hybridního RX v naší redakci nadšený.RX450h má ve svých útrobách vidlicový šestiválec s objemem 3,5 litru spalující benzín a dva elektromotory. Šestiválec má výkon 249 koní a točivý moment 317 Nm. Jeden elektromotor je spojen s přední nápravou a má výkon 220 kW, druhý se připojuje v případě potřeby k zadním kolům a disponuje silou 50kW.

Celkový výkon celé hnací soustavy je 299 koní – výkony jednotlivých pohonných jednotek nelze sčítat.Veškerá hnací síla jde od předu přes bezestupňovou převodku s přednastavenými imaginárními rychlostními stupni, pohon všech kol je v Lexusu RX450h řešen aktivací zadního elektromotoru.

U Lexusu lze volit mezi několika typy podvozku, tohle auto mělo aktivní stabilizátory, a tím se dostáváme k jízdním vlastnostem. Já osobně preferuji měchy – auto se na nich sice více houpe, ale je čitelnější, nicméně aktivní stabilizátory mají tu vlastnost, že odbourají náklony v zatáčkách.


RX 450h není řidičské auto, žádné informace v prstech necítíte.

Jízda v RX pak připomíná, bez nadsázky, cestování na létajícím koberci (a teď ani nemluvím o tom, jak tiché auto je. Jen při plné akceleraci vzdáleně slyšíte klokotání benzínového motoru, kdykoli jinde panuje kolem dokola absolutní ticho). S aktivním podvozkem sice přijdete o cit a zpětnou vazbu vyjádřenou pohyby karoserie při bočním přetížení, ale to u SUV tohoto typu není problém. Tady se s řidičským nadšením nepočítá.

Volant je bez citu, tedy přesněji řečeno neobtěžuje zbytečnými vibracemi, RX 450h sází na pohodlí. A spotřebu. Samozřejmě, vyrazíte-li na dálnici a seznámíte plynový pedál s podlahou na celou dobu jízdy, spotřeba bude odpovídající velikosti a síle benzínového motoru, který převezme hlavní úkol v rámci pohonného systému.Já jsem jezdil za nějakých třináct litrů a to mi přijde vzhledem k třem a půl litrům objemu a výkonu zcela v pořádku. Ve městě apetit klesne. Dá se jezdit dlouhodobě čistě na elektřinu, pokud umíte s hybridem pracovat (a to se očekává, pokud si hybrid kupujete). Mým pohledem se nedá RX450h jízdně nic moc vytknout. Ten kdo chce diesel, ať si koupí naftové auto a do terénu vyrazí třeba s Jeepem.

Čili, pohon je pořádku, jízdní vlastnosti také, a stěžovat si nelze ani na kvalitu zpracování. Ta je výtečná, vzhledově některé detaily jasně navazují na japonský původ auta (v porovnání například s proevpropským stylem Mercedesu ML), materiály jsou špičkové.


V přední masce se ukrývá radar. Na něj spoléhá adaptivní tempomat.

Výbava obsahuje v závislosti na zvolení specifikaci vše, co si můžete přát, řadu luxusních detailů i bezpečnostních prvků. A také jsou tady chytré maličkosti typu spodních hran dveří překrývajících prahy – ocení každý, kdo se někdy při vystupování zamazal blátem nebo rozbředlým sněhem.Když je řeč o sněhu, vyrazil jsem s RX450h na hory a na klouzavém povrchu si auto vedlo celkem dobře. Vlastně mne překvapilo, že většinu jízdy si vystačil Lexus jen s pohonem předních kol (sledoval jsem distribuci sil na palubní obrazovce). Výtka tady je, RX není právě lehké a na skutečně kluzkém povrchu bylo cítit, jak s hmotností auta gumy bojují a tu a tam prokluzují.

Závěrem zmínka o prostornosti. Baterie jsou ukryty hluboko v podlaze, takže zavazadleník není omezený, právě naopak, já v RX odstěhoval postel. Místa na zadních i předních sedačkách je dost a dostatek je i úložných prostor, schránek a odkládacích míst.

Verdikt
Je jednoduchý. Pokud chcete hybridní a vysoce komfortní SUV, Lexus RX450h vás plně uspokojí. Zájemci o naftový motor s příslovečnou vlnou točivého momentu najdou své štěstí jinde, ovšem řidiči preferující benzín a apelující na pohodlí, styl a luxus nebudou nespokojeni.

Měření a technické údaje

Motor
KonstrukceLexus Hybrid Drive (V6 + elektromotory)
Palivobenzín
RozvodDOHC, proměnné časování dual VVT-i
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)220 kW / 299 koní
0-100 km/h (s)7,8 s
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2110
Ceny
Základní cena modelu1 269 000 Kč
Základní cena test. verze1 496 000 Kč
16.2.2012 1:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist