U hybridního Renaultu Espace vás potěší spotřeba a prostornost. Práce motorů vás nechá lehce na pochybách

Nový Espace je tuze dobré auto. Velmi dobře se řídí a překvapí svou přesností. Jen ona full hybridní jednotka bude chtít ještě trochu ladění.
uvodni-1-1100x618.jpgCelá galerie 50 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Nedávno jsem jednoho z kolegů slyšela říkat, že ho postupná transformace Renaultu přiměla, jakýmsi lehce nenápadným způsobem, absolutně změnit pohled na tuto značku v pozitivním smyslu. A já si troufám říct, že se k jeho názoru přikláním. Renault začal dělat hezká auta, která dávají smysl a ke všemu dokáže i přetvářet své původní modely do moderních linií a smysluplných vizuálů. A model Espace je jedním z nich.

Jasně, řeknete si, že zmiňovaný model „ztratil“ šmrnc ve chvíli, kdy se dobrovolně vzdal segmentu MPV a vrhl se střemhlav do segmentu SUV, kde je například škodovácký Kodiaq. Ale ve finále, proč ne. Stejně jako byste mohli mít pochybnosti o jeho vizuálu, který je vlastně 1:1 k modelu Austral, akorát je prodloužený, ale to není předmětem dnešního testu. Dnes jsme tady od toho, abych vám řekla, jak se mi Espace líbí, protože se jedná o automobil, který má smysl a jehož funkčnost je nepopiratelná.

Dali mu nový smysl

Vizuální proměna modelu je asi celkem jasná. Nese se v duchu tzv. Renaulution (vážně je to reálné slovo). Díky platformě CMF-CD, kterou sdílí s Australem, je tenhle SUV o 32 mm nižší a o 215 kg lehčí než jeho předchůdce. Více než polovina udávaného snížení hmotnosti je i přes zachovanou prostornost dosažena menšími rozměry, zbytek je především zásluhou plně hybridního pohonu. Celkově to znamená, že se s ním jednodušeji manipuluje, což mohu potvrdit – řízení a váha jsou tak lehké, že se vám z něj nebude chtít vystoupit. Zároveň francouzi vylepšili aerodynamiku díky novému tvaru zrcátek, poslali do sklonu i střechu a dali do zadního nárazníku průduchy. Všechny tyto atributy, ač vám, jako normálním uživatelům, nebudou k ničemu, vylepšují celkové vlastnosti auta. Líbí se mi nově tvarovaná maska, stejně jako přední i zadní světlomety, které sahají až doprostřed k nápisu Espace. Prostě to auto dostalo do vínku fakt milý vzhled – nenápadně nápadný, řekla bych.

Posuvná druhá lavice

O co tady ale jde, je prostornost. Tohle auto je jeho synonymem. Máte 5 nebo 7 členů rodiny, není problém. Vejdete se i s kuframa, a nikoho nic při sezení bolet nebude. Proč? No protože, můžete šoupat s zadní lavicií až o 22 cm! Tím pádem vám vznikne prostor pro nohy až 321 mm, pokud vám tam sedí čahoun. Naopak, pokud potřebujete mít víc místa v kufru, posunete sedačky dopředu a v kufru vám vznikne 777 litrů prostoru. Jinak u 7místné verze se sedačky sklápí   do podlahy, čímž vám vznikne naprosto rovný prostor.

Já jsem si na zadních sedadlech připadala jak křeček v nějakém obřím zábavním parku, jak jsem malá, tak jsem měla prostor všude – před nohama, nad hlavou, vedle těla. A to je, si myslím hlavní benefit tohoto auta. V tandemu pro prostor cestujících pak nechybí ani odkládací prostory – uprostřed je hlavně oceníte na středové konzoli, kde nemáte žádné ovládací prvky a jsou tu tedy 2 odkládací schránky. Do dveří pak pohodlně strčíte i větší petku s vodou.

Interiéru vládne čistota

Uvnitř pak snad neexistuje nic, co by mě nebavilo. Dva na sebe navazující displeje, hlavní před řidičem posazený horizontálně, a na to uprostřed dotykový, usazený vertikálně. Oba mají grafické zpracování a překvapila mě i jejich rychlost odezvy, která se velmi zlepšila. Nechybí ani head-up displej, který sice funguje dobře, ale pro mě by zde být nemusel.

Ovládání klimatizace zůstává na fyzických spínačích, které dáváte dolů nebo nahoru v případě změny teploty nebo regulace foukání větráků. Dotykově ale ovládáte například zapnutí vyhřívání sedaček nebo volantu. Obojí je příjemné, nikterak mi nevadilo a vlastně mě to i svým způsobem těšilo. Co prošlo velkou modernizací je 360stupňová kamera, která opravdu pěkně vykresluje hlavně v módu panoramatickém.

Čas na to si zvykat na nové věci

Pokud nejste zarytý Renaultista, tak si budete ale muset zvyknout na dvě věci. A to páčku pod volantem, která nahrazuje volič automatické převodovky uprostřed tunelu a pod ní na páčku ovládání audia. Tyhle dvě věci jsou sice super, když si na ně zvyknete, ale věřte mi, že nějakou dobu budete mít pořád tendenci rukou zašátrat vpravo od vás a radio tady budete chtít přepínat někde pod středovým displejem.

Jinak volant jako takový hezky padne do ruky, je tedy docela velký, ale zase přeposilovaný, takže otáčet s ním budete jedna báseň. Tlačítka na něm sice nejsou fyzicky úplně dokonale ohraničena, ale přeci jen nějaké přechody tu najdete, a jejich mačkání je tak pohodlné.  U prostřední části volantu je k nalezení tlačítko s názvem „multi-sense“, díky kterému můžete měnit jízdní režimy, které se nabízí 4 – Eco, Sport, Comfort a Perso.  Každý má své individuální nastavení posilovače řízení, odezvy spalováku  anebo podvozku. Pro fajnšmekry nechybí set-up ambientního osvětlení a displeje na přístrojové desce.

Naše testovaná verze byla ve verzi esprit Alpine, takže měla sportovnější nádech v podobě loga Alpine na opěrkách hlavy, nechyběl Alcantara na palubní desce s modrým prošívání a Alcantara na sedadlech.

K dispozici pouze jako full hybrid

Chtěli byste si vybrat z nabídky motorizací? Tady vás možná Espace zklame, protože přijíždí pouze jako full hybrid. Na druhou stranu, zase nebudete mít dlouhá rozhodování. Auto disponuje plně hybridním benzinovým motorem E-Tech full hybrid o výkonu 200 koní – ten se skládá z přeplňovaného benzinového motoru o objemu 1,2 litru s výkonem 130 koní a elektromotorů. První elektromotor je poháněn lithium-iontovou baterií a druhý vysokonapěťovým startér-generátorem, který slouží pro start a řazení rychlostí. To vše v kombinaci s automatickou multimódovou převodovkou, která kombinuje dva převodové stupně u elektromotoru a čtyři u spalovacího motoru… a přesně tady v tom momentu nastává lehčí kámen úraze. Stejně jako při prvotním setkáním s tímto modelem, i zde docházelo k jakémusi „nadechnutí“ při prudkém sešlápnutí plynového pedálu – auto mělo tendenci se nejdříve nadechnout – tedy vyhodnotit, co má dělat – a pak teprve vystřelilo. Ze začátku mě to vždycky překvapilo, když jsem po autě chtěla víc akčnosti, jako by se zastavilo.

Nespěchejte na něj

Základem je tedy spíš plynulejší jízdy bez strmějšího a divočejšího chování. A to platí i pro systém 4Control, který vám dá pocit stoprocentní ovladatelnosti – ostatně víceprvková zadní natáčení náprava – k tomu není co dodat.

Upřímně? Nejlépe se novému Espace daří, když na něj nespěcháte. Není to vůz určený k vylomeninám, ale na přepravu rodiny. V zatáčkách postrádá absenci náklonu, a to i napříč tomu, pokud vezete velký náklad. Dynamika je slušná, až na zmiňovaný nádech. Skvělá je přesnost řízení a jeho lehkost, která při jízdě na okresce povoluje i svižnější jízdu. Bravurně je tu zpracované odhlučnění interiéru, kdy se opravdu slyšíte i při šeptání. Nádrž na 55 litrů a spotřeba kolem 6 litrů slibuje zastavení po nějakých cca 850 kilometrech – to je skoro nekonečno.

A cenovka? Začíná na 999 000 Kč, takže jde zákazníkovi velmi naproti. Jasně, s příplatky se dostanete mnohem výš, ale záleží na tom, jak náročný jste zákazník. Troufám si tvrdit, že Espace splňuje nároky rodinného auta, i když přestoupilo v rámci segmentů. Uchovává si pořád svůj specifický jazyk a vyrostl s dobou. Jen by to chtělo ještě trošku vyladit tu práci motorů, pak to bude dokonalý vůz…

 

23.1.2024 7:09| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist