Renault Espace 1.6 Energy dCi 160 EDC (2015)

Zakladatel kategorie velkoprostorových vozů přijíždí ve své páté generaci. Je to ale ještě pořád MPV?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.4

Radosti

Pohodlný podvozek; příjemná atmosféra a ticho na palubě

Starosti

Úložné prostory; nedotažené detaily; stísněný prostor vpředu


Renault Espace stál v roce 1984 na počátku zrodu kategorie velkoprostorových rodinných vozů v Evropě. Za ta léta se změnil, ale jedno poskytoval vždy – spoustu protoru, praktickou variabilitu a něco francouzské výstřednosti. Automobilka se současnou pátou generací snažila přiblížit tolik populárnímu segmentu SUV, takže se nový Espace snížil a prodloužil. Na první pohled trochu klame tělem a nevypadá úplně jako rodinná dodávka, spíše jako prodloužené SUVčko. Jak ale bude fungovat v praxi?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

Vnitřek vozu působí na pohled hezkým dojmem a pokud se podíváte blíže a využijete také své dotykové vjemy, zjistíte, že interiér je vyrobený z kvalitních materiálů. Prémiovější pocit dodávají také displeje s přístrojů a multimédií s líbivou grafikou, moderní otočný ovladač zábavního systému a spousta volitelného ambientního osvětlení včetně „lucerniček“ na sloupcích karoserie. Mám ovšem dojem, že forma opět tak trochu předčila funkci. Třeba středový tunel je zbytečně široký, takže tlačí do kolen, přitom ale nenabízí moc odkládacích prostor. Přístup do velké schránky pod ním je omezený a do držáku na pití třeba standardní půllitrouvou lahev nevložíte. Velký šuplík s dotykovým otevíráním před spolujezdcem je malou, ale opět spíše jen stylovou útěchou, stejně jako ovládání klimatizace napůl schované v displeji, přitom se jen stačilo (ne)inspirovat u Peugeotu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zbytečně úzký je také otvor zavazadlového prostoru, kterým budete třeba ledničku prostrkávat obtížně a prostor na zadní řadě sedadel je již tradičně vyhrazený pouze dětem. Elektrické sklápění sedadel je působivé a samotné sedačky můžete je posunovat v podélném směru, přičemž nejpohodlněji se budete cítit právě v prostřední řadě, kde je spousta prostoru ve všech třech směrech. Zato vpředu se budete tísnit jako ve výtahu stopatrové kancelářské budovy. Unavený jsem byl jenom z poskakování po městě, natož z dlouhé cesty, přitom přední sedadla jsou velká, hluboká a velmi pohodlná, jen místa na kolena není nazbyt.

Pohon

Turbodiesel 1.6 Energy dCi nabízí výkon 160 koní a točivý moment 380 Nm, díky čemuž zrychlí na stovku za 9,9 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 202 km/h. To jen tak pro pořádek, závodů ve sprintu se účastnit stejně nebude. Autu ovšem udává příjemnou a dostačující dynamiku a především je na poměry čtyřválcových turbodieselů neskonale tichý, nebo alespoň dobře odhlučněný.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Šestistupňová dvojspojková převodovka EDC je jedinou možností volby v případě silnějšího turbodieselu a také tou správnou, která se k tomuto druhu auta hodí, protože přináší pohodu za volantem. V běžném režimu řadí rychle a jemně, pokud na ni trochu zatlačíte, příliš se nezaškobrtne, jen při dynamičtější jízdě řadí pomaleji. Horší je to ale popojížděním, zejména, pokud se snažíte zaparkovat třeba ve svahu. Pokaždé nadávkovat přesné množství plynu tak, aby auto neposkakovalo, je téměř nemožné.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba

Oficiální hodnoty spotřeby 5,0 l/100 km ve městě, 4,4 l/100 km mimo a 4,6 l/100 km kombinovaně jsou uvěřitelné tak možná v Cliu, velký Espace si samozřejmě řekne o víc. Městský režim lze zvládat pohodlně do osmi litrů nafty, při klidné jízdě po okreskách pak ale spotřebu srazíte k šesti litrům.

Ovladatelnost

Hlavní devizou nového Renaultu Espace je především pohodlí, čemuž napomáhá také nastavení podvozku. Houpe se a naklání poněkud více, než je obvyklé, mořskou nemoc z toho ale nedostanete. Korunu všemu nasazjí vysokoprofilové 18″ pneumatiky, které pohltí téměř všechny nerovnosti, ačkoliv ostré vibrace zcela odfiltrovat nedokáží.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Výše řečené by mohlo působit dojmem, že byste se měli zatáčkám raději vyhýbat, Espace se ale nezalekne ani zakrouceného asfaltu. Přestože je přirozeně nedotáčivě naladěný, nedostatkem přilnavosti netrpí a překvapí stabilitou. Řidičský zážitek podobný velkým Fordům ale nečekejte, na to jsou všechny ovládací prvky příliš odtažité, nicméně na takové to pohodové poježdění ideálně nastavené.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Renault Espace je přesně takový, jaký asi očekáváte – jezdí pohodlně a nerušeně tiše, turbodiesel tvoří s dvouspojkovou převodovkou dobrý pár a vypadá moderně jak zvenku, tak uvnitř. Pokud jsou tohle kvality, které hledáte, bude se vám nový Espace určitě líbit, nemohu se ale ubránit dojmu, že u Renaultu trochu zapomněli na to, čím by velké MPV mělo být především. A nebo už možná empévéčkem ani být nemá…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr15,4 : 1
Převodovkašestistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/60 R18
Pneumatiky vzadu235/60 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118 / 160 v 4000
Točivý moment (Nm)380 v 1750
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)202
Spotřeba paliva (l/100 km)5,0 / 4,4 / 4,6
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4857
Šířka (mm)1888
Výška (mm)1677
Rozvor náprav (mm)2884
Provozní hmotnost (kg)1734
Celková hmotnost (kg)2471
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)680 - 785 / 2101
Ceny
Základní cena modelu769 000,- (1.6 dCi 130 k Life)
Základní cena test. verze919 900,- (1.6 dCi 160 k EDC Zen)
12.10.2015 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist