Chcete investovat? Víme, na jakém autě neproděláte

Téma, které bude stále zajímavější, rostoucí cena vybraných ojetin. Jak bylo řečeno už několikrát - a my se opět k tématu vracíme - ceny klasických aut rostly dvakrát rychleji než ceny zlata.

Je to tak, investice do konkrétního ojetého vozu je rozhodně mnohem zábavnější než žlutá cihla, a možná i výhodnější. Už jsme to řešili před pěti lety, pak jsme se vrátili k tématu asi tři roky nazpět a téma je to stále žhavé a aktuální i dnes… Peníze si můžete uložit jakkoli – do banky, do polštáře, do nemovitosti, do zlata… Nebo také do auta. Ne všechna auta totiž musí být nutně ztrátovým podnikem a hýřením, na některých je možné i vydělat. Například za poslední rok vzrostly ceny klasických aut o 20 %, ceny zlata jen o asi 10 %.

Pojďme se tak podívat na některá auta, která mohou být velmi vhodnými kandidáty na investování. Jedná se zpravidla o youngtimery, které teď koupíte ještě pořád za rozumné peníze, ale už jejich hodnota většinou jen poroste. Možná, protože předpovídat chování trhu nedovede ani bůh.

Aby si ale klasické auto udrželo cenu, musí splňovat některá kritéria. Především musí vypadat velmi zachovale, každý náznak neodborné a laciné opravy cenu ovlivní. S tím také souvisí stav – auto musí být pokud možno originální bez tuzingu a jiných ohavných nesmyslů. Vytuněné exempláře nikdo nechce. A samozřejmě je tu také problém s korozí, protože auta jsou ze železa a reznou, ta stará rychlostí blesku.


Alfa Romeo Spider
Italská auta oplývají charismatem a i když mají své konstrukční mouchy, jejich vlastnictví naplní nadšence zvláštním pocitem. Původní Spider se vyráběl v letech 1966 až 1993. Největším problémem Spiderů je koroze, zejména na místech po špatně opravených nehodách.

Vedle občasných problémů s elektroinstalací ale může nepříjemně překvapit i celohliníkový dvouvačkový motor, který potřebuje pravidelný servis, výměny oleje a po zhruba 150 – 200 000 km kompletní generálku. Vyhněte se autům z USA a pátrejte po voze s jasnou servisní historií – bude dražší, ale také v budoucnu velmi žádoucí. Na ucházející auto by vám mělo dnes stačit zhruba 150 000 korun.

BMW M3 E30
Tohle je nejen investice, ale především zábavná investice. Ikonické BMW M3 generace E30 už atakuje milionovou hranici za hezká udržovaná auta a nevypadá to, že by měly ceny klesat. Klíčový je ale celkový stav auta, originalita a žádný tuning.


Ani moc nezáleží na tom, o jakou verzi se jedná. Pozornost věnujte hlavně motoru, protože jeho servis může být velmi drahý. Jinak E30 platí za skoro neprůstřelné auto a výhodou je i dostupnost originálních dílů. Ceny originálních aut bez tuningu se nyní pohybují od nějakých 650 000 až 900 000 korun.

Porsche 911
Klasické Porsche vždycky bylo velmi lákavé, protože nejen dobře vypadá, ale také dobře jezdí. Už je to ale staré auto a na každý den to není, i když třeba první moderní generace 964 vypadá na zajímavou a hlavně použitelnou investici.


Vyžaduje hodně pozornosti – hlavně v oblasti motoru a převodovky, ale když seženete dobrého mechanika, který těmto vozům rozumí, dokáže ho celkem snadno uvést do původního stavu. Připravte si minimálně půl milionu korun. Špatně ale neuděláte ani se staršími modely.

Škoda 1000 MB
I klasické škodovky už nebudou moc ztrácet na ceně a třeba udržovaná „tisícovka“ by mohla slibovat velmi dobrou investici. Dneska vás na pohled hezké auto vyjde na asi 50 000 korun, ale největší potíž spočívá v tom, že má plno vozů nějakou neoriginální úpravu a doplněk, reálně se bavíme o ceně kolem 100 000 Kč.


Sehnat původní díl bude poměrně těžké, ale s trochou píle by se mělo zadařit. U staré tisícovky se budete muset především obrnit trpělivostí, ale vyplatí se to, protože tohle auto je nedílnou součástí historie.

Volkswagen „Brouk“
Najít dnes původního brouka v originálním stavu dá docela dost práce, ale když už se podaří, mohla by to být slušná „zásobárna peněz“. Aut je v provozu málo, přesto je servis poměrně jednoduchý a je jen potřeba bránit brouka před korozí.


Vyniká vysokou spolehlivostí, snadnými opravami a především je to stylové auto, se kterým se dá nadělat dost parády. Na slušně vypadající originální auto by vám mělo nyní stačit zhruba 100 000 korun, ale bude potřebovat hodně péče.

Mercedes-Benz W124
Tohle je auto, které pověst předchází. Z něj se možná nestane ceněný veterán proto, že psalo historii nebo že je krásné, ale proto, že všechno vydrží. Patří mezi nejspolehlivější auta na světě vůbec a i na dnešní poměry velmi dobře jezdí.


Dnes ho koupíte za méně než 100 000 korun, což je skutečně směšné. Bude ale potřebovat hodně péče, protože v původním a originálním stavu jich už skutečně moc nebude. Zajímavostí je rychlý model E500, na kterém pracovalo Porsche.

Ford Capri
Naprostá klasika 80. let už na ceně ztrácet prakticky nebude a pokud to chcete risknout, kupujte teď. Už nyní vás slušné auto vyjde i na čtvrt milionu nebo víc a protože se očekává, že Ford jméno Capri v blízké budoucnosti oživí, mohla by se po starých klasických modelech zvednout poptávka.


Musíte jen hledat a vemte si s sebou odborníka, protože hodně aut je doslova „zpatlaných“ z jiných dohromady, nemají původní motory a některá mají pod hezkým lakem prorezlé díry.

Peugeot 205 GTI
Starý Peugeot jezdí báječně a patří mezi zakladatele hot-hatchů. Na hezké auto budete potřebovat aspoň sto tisíc korun a i tehdy vás čeká práce a budete se muset obrnit trpělivostí, než seženete potřebné díly.


Rozhodně lze ale i u tohoto vozu očekávat, že jeho cena už klesat nebude, pokud bude originální bez tuzingu a bude mu věnována náležitá péče. Necitlivě nevytuněných a nezbořených aut je totiž na trhu velmi málo.

Renault Clio V6
Tohle auto by mohla čekat zajímavá budoucnost především proto, že se jich vyrobilo málo. Šestiválcové Clio je divočina, která vyžaduje opravdu zkušeného řidiče, i když se nedá předpokládat, že by jeho cena měla nyní raketově stoupat (přeci jen je to ještě docela moderní auto).


Udržovaný exemplář by si měl cenu minimálně velmi dobře držet. Pozor dejte jenom na auta po bouračce a důkladně prohlédněte stav chlazení a pátrejte po stopách oleje. Motor je sice obecně spolehlivý, ale necitlivé zacházení mu nedělá dobře.

Určitě najdete spoustu dalších aut, jejichž cena by už mohla jenom růst a se kterými je i radost jezdit, ne se na ně jenom dívat. Napište nám své tipy do komentářů pod článek.

3.2.2017 5:51| autor: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist