5 důvodů, proč se raději nepouštět do tuningu

My ten pocit známe. Chcete auto, které bude lépe vypadat a hlavně pojede rychleji. Zjistěte ale, proč je lepší si koupit jiné auto, než to stávající tunit.

Kultura úprav automobilů má mnoho příznivců a také samozřejmě odpůrců. Skutečnost, že má někdo potřebu upravit své auto pro každodenní použití, je věc pochopitelná a především je to jeho vlastní svobodné rozhodnutí, dokud tím samozřejmě není ohrožována bezpečnost a zdraví ostatních… Pojďme se ale podívat na možná negativa spojená s úpravou obyčejných silničních aut – ať už odbornou, nebo amatérskou. Neberte to jako jasné stanovisko „Zákaz tuningu!“, ale chceme poukázat na věci, na které někteří tuneři zapomínají nebo jim nevěří.

1. Snížíte spolehlivost
Když už se chcete pouštět do úpravy sériového auta, musíte si uvědomit, že ho automobilka postavila za nějakým účelem. Něco jiného je Focus RS nebo Toyota GT86, což jsou svým založením sportovní auta pro občasné okruhové použití, a třeba dieselová Škoda Octavia nebo Citroen C4.

Automobil je velmi složitý mechanismus a technický zásah provedený na jednom dílu se zpravidla negativně projeví na funkci dílu jiného. Tady máme na mysli především poškození motoru a převodovky neodborným a neopatrným zásahem – třeba jen oblíbeným (a levným) čiptuningem. Motor a převodovka jsou postaveny na určitou životnost a zatížení. Zvýšením výkonu a točivého momentu tuto životnost logicky zkracujete.

Čtěte také: Jak být lepším řidičem – Tuning, který funguje
„Na autě lze provést i takové „úpravy“, které vedou ke zlepšení jízdních vlastností a zvýšení bezpečnosti. A ani to nestojí moc peněz.“

Názory, že je motor postaven na mnohem větší výkon, jsou zavádějící. Jistě, vy můžete dostat z dvoulitrového tédéíčka, které má v sérii 140 koní a nějakých 300 Nm, třeba dvojnásobné hodnoty, ale za jakou cenu? Životnost takového motoru se počítá na hodiny. Pokud chcete zvyšovat výkon motoru, neobejde se to bez drahých komponent a kompletní přestavby – budete potřebovat novou klikovou hřídel, ojnice, písty… A to jsme ještě nezmínili, že je potřeba vyměnit spojku, převodovku a diferenciály, aby vše odolalo většímu zatížení.2. Narušíte vyvážení a zhoršíte provozní vlastnosti
Automobilky tráví nastavením vlastností auta stovky a tisíce hodin na testovacích okruzích a v simulátorech, pracují na tom odborníci spolu s testovacími jezdci (kteří se často rekrutují z bývalých vrcholných závodníků) a utrácí ohromné sumy, aby auto splňovalo nejpřísnější požadavky na ovladatelnost, bezpečnost a spolehlivost. A vy myslíte, že to doma na koleni svedete lépe?

Už jsme si napsali, že každý zásah do konstrukce jednoho dílu ovlivní chování dílu jiného. To se samozřejmě týká i brzd, podvozku a samozřejmě i aerodynamiky. Ono dá docela dost práce navrhnout přední část vozu tak, aby měla nízký aerodynamický odpor a zároveň aby se dostal vzduch k chladiči, k brzdám a do sání motoru. Tuningový nárazník tohle může výrazně ovlivnit. Stejně tak třeba zadní křídlo, když už bude skutečně generovat přítlak, ovlivní vyváženost. Tím, že si přidáte přítlak na zadní nápravu (u předokolek je to dost neefektivní), můžete přijít o část trakce na předních kolech ve vyšší rychlosti. Až pak budete potřebovat zabrzdit z velké rychlosti třeba na dálnici, nemusíte mít vpředu dostatek přilnavosti a prodloužíte si brzdnou dráhu.

DOPORUČUJEME: Kam se ubírá vývoj automobilky Škoda – rozhovor
„Při zvýšení výkonu motoru zároveň není zvýšena dimenze brzd a neřeší se chlazení paliva, vody, brzd, či stlačeného vzduchu. Často pak dochází k typickým závadám jako je poškození turbodmychadla, propálení pístu, poškození převodovky kvůli zvýšení kroutícího momentu, apod.“

Podvozek je také kapitola sama o sobě. Kolo, které po silnici poskakuje, je k ničemu. Zajistit přijatelný komfort a zároveň velmi dobrou přilnavost vyžaduje skutečně detailní práci. Pokud máte pocit, že vaše auto nesedí a že by to chtělo snížit a přitvrdit, raději si nejprve nechte staré tlumiče i pružiny vyměnit za originální nové a kupte si pořádné kvalitní pneumatiky. Ihned uvidíte ten zázračný rozdíl. Tuning podvozku je magie a té rozumí jen mistři oboru – dokonce i některé automobilky to raději nechávají na někom jiném.​3. Přijdete o záruku a neprojdete technickou
Je celkem snadné pochopit, proč automobilky neuznávají záruku na upravená auta. Zasáhnete do původní konstrukce a i hloupost v podobě neoriginálních kol či podvozku může změnit chování auta a tím ovlivnit třeba opotřebení brzd či jejich chlazení a funkci. Jiné úpravy mají zase problém na stanici technické kontroly. Úpravy motoru totiž mohou ovlivnit emise a kouřivost a některé úpravy karoserie mohou také zle narazit – především kvůli ostrým hranám. Hodně pak záleží na benevolenci technika (nebo na tloušťce vaší peněženky?). Pokud plánujete výměnu dílů, ujistěte se, že mají homologaci pro silniční provoz.

4. Zvýšíte si spotřebu paliva

Široká kola, spoilery, křídla, úpravy motoru… To jsou všechno záležitosti, které mění jízdní odpory a zpravidla k horšímu – zvyšují tedy spotřebu paliva. Aerodynamický prvek, pokud má mít přítlak, vytváří také větší odpor vzduchu, a tak musí motor pro dosažení rychlosti vynaložit více práce. Širší pneumatiky zase mají větší valivý odpor. Také to ale neznamená, že širší guma má automaticky lepší jízdní vlastnosti. Tady je potřeba vybírat hlavně podle výsledků testů jednotlivých rozměrů a ne podle ceny…

Klikněte: Časté chyby řidičů, kterými si zvyšují spotřebu paliva
„Pokud si koupíte dvanáctistovku a bude jezdit pravidelně ve čtyřech lidech s plným kufrem po dálnici v levém pruhu, nemůžete počítat s tím, že ušetříte na palivu.“

Někdy je přehnaná šířka gum dost kontraproduktivní, protože to může změnit geometrii nápravy a ta se začne chovat jinak. Odnesou to pak zpravidla silentbloky, které je potřeba vyměnit za tvrdší. Když si tedy dáte na obyčejné auto moc přilnavé pneumatiky (třeba semislicky), brzy si podvozek „vytaháte“.

A k úpravám motoru… Chcete více výkonu? Budete muset do motoru dostat více paliva. Reklamní řeči, že si třeba čiptuningem zvýšíte výkon a zároveň snížíte spotřebu, jsou blábol. Buď máte vyšší výkon, nebo nižší spotřebu. Zároveň to nejde, pokud máte v autě stále ten samý motor bez dalších úprav. Spotřebu paliva spíše snížíte stylem jízdy a snížením jízdních odporů (valivého a aerodynamického).5. Znehodnotíte své auto
Autobazary nemají vytuněná auta rádi. A ani kupující ojetin. Auto, na kterém byly provedeny úpravy, má zpravidla nižší cenu než srovnatelný sériový exemplář. Nejčastěji zákazníky odrazuje řvoucí výfuk, načipovaný motor a přehnané aerodynamické úpravy.

Více zde: Speciál o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto
„Nákup ojetého auta s sebou logicky nese více rizika, ale když dobře vybíráte, můžete ušetřit spoustu peněz. Zjistěte, jak správně postupovat při koupi ojetiny!“

Jistě, existují výjimky, třeba BMW M5 od G-Power si asi cenu bude držet docela dobře, stejně tak Nissan GT-R upravený věhlasnou společností. Ale pokud se podíváte na nabídku obyčejných aut, vytuněné kousky jsou s cenou skutečně mnohem níž.

​Bonusový tip: Kupte si něco rychlejšího!
Co tedy dělat, když chcete, aby vaše auto jelo rychleji? To je jednoduché, kupte si stejný model, ale se silnějším motorem. Výsledek bude finančně mnohem únosnější, než kdybyste chtěli ze stávajícího auta dostat stejný výkon. Když máte třeba Fabii 1.2 a chcete, aby to jelo rychleji, kupte si Fabii RS. Majitelé čtyřválcových bavoráků a mercedesů, nechť přesednou na šesti nebo osmiválcové modely. Tady nemá cenu bát se spotřeby, protože jestli chcete rychlejší auto, bude chtít prostě víc benzínu (nebo nafty). To je zákon přírody. A ve výsledku bude spotřeba (a finanční náklady obecně) ještě nižší, než kdybyste šíleně vytunili menší motor, o spolehlivosti a komfortu ani nemluvě.

Dalibor Žák

Druhý pohled na věc
Přiznávám, že už po pár řádcích jsem se v článku našel. Prostě se mi po letech v branži (a tím nemyslím novinářskou, ale „autíčkářskou“) potvrdilo, že tuning je v podstatě pro lidi, co nemají v době nákupu na lepší auto. Sám jsem toho důkazem. A řada lidí v mém okolí také. Oni si, tak jako já, pořídili poměrně slušná sportovní auta, obvykle Subaru STI či Lancer Evo, s výkonem kolem 300 koní. A začali s úpravami.

Dnes už leckdy stroje s pořizovací cenou kolem pět set tisíc spolkly další milion v tuningu, z původně „univerzálních“ aut se staly závodní speciály nepoužitelné jindy než na erzetě nebo závodním okruhu. Tvrdost, nepoddajné podvozky, rámy, kované motory s častou nutností repase… A tihle lidé museli udělat jedinou věc… koupit si nová, lepší, rychlejší a výkonnější auta – už od výrobce.

Filip Rakovan

Jaký je váš názor na tuning a úpravy aut? Napište nám do diskuse pod tímto článkem!

7.11.2012 2:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist