Jak být lepším řidičem – kapitola 11: Tuning, který funguje

Na autě lze provést i takové "úpravy", které vedou ke zlepšení jízdních vlastností a zvýšení bezpečnosti. A ani to nestojí moc peněz.

Postupem času mnoho řidičů dospěje do stádia, kdy už jim pocitově jejich auto nejede tak, jak by si představovali. Lze ale provést několik relativně cenově dostupných úprav, které zlepší jak jízdní vlastnosti a ovladatelnost, tak přispějí i k bezpečnosti – pomohou například zkrátit brzdbnou dráhu nebo zvýšit přilnavost v zatáčce.

O jaké úpravy se ale jedná? Předně je třeba si uvědomit, že to nejsou úpravy týkající se aerodynamiky. Tím, že si na Octavii nalepíte univerzální hliníkové křídlo, akorát docílíte toho, že zvýšíte odpor vzduchu, tím vám stoupne spotřeba a ještě budete za šaška. Ani montáží „sportovního“ filtru nebo výfuku nedocílíte toho, že vám auto pojede lépe. To si raději kupte sportovní samolepku Extreme, která vás bude stát mnohem méně a také ničemu neprospěje.

Uvědomte si, co se s autem děje

Během používání auta dochází k jeho opotřebování. To je u každé věci naprosto normální. U některých aut dochází k opotřebování rychleji, u jiných méně, ale pro všechna platí, že spotřební materiál v podobě brzdového obložení, pneumatik a podvozku má omezenou životnost. S najetými kilometry tak logicky klesá i schopnost fungovat správně – pneumatika, kterou jste si koupili před týdnem, bude logicky lépe fungovat než pneumatika, kterou máte na autě třetí sezónu. Opotřebovaná pneumatika většinou bývá i nerovnoměrně sjetá, takže zvyšuje vibrace, prodlužuje brzdnou dráhu a snižuje přilnavost v zatáčkách, takže nemůžete jet tak rychle.​To samé se dá říci o podvozku, který na našich silnicích „odchází“ poměrně rychle. Unavený podvozek nestačí tak rychle kopírovat profil silnice, pneumatika více odskakuje (není tedy v kontaktu s vozovkou) a často bývá i narušena geometrie, čož se projeví na vyvážení a stabilitě auta.

Životnost brzd závisí hodně na stylu jízdy, ale obvykle s najetými kilometry narůstá jejich citlivost na přehřívání, mají pomalejší nástup a brzdové kotouče se mohou kroutit, takže destičky na ně nedokáží přitlačit celou plochou a auto pak při brzdění vibruje.

Tohle si uvědomte hlavně v momentě, když si kupujete ojeté auto. Jste překvapeni, že dříve vychvalované jízdní vlastnosti Fordu Focus jsou nějaké divné, nebo že se váš Volkswagen Golf podivně při brzdění klepe? Musíte pochopit, že se jedná o ojeté auto a předchozí majitel těžko kupoval nové díly, když věděl, že auto stejně brzy prodá. Bude to tedy vaše starost…

Typická reakce
Bohužel až příliš mnoho lidí označí své auto za „pomalý a nedotáčivý střep, který nebrzdí“ a začnou „tunit“. Unavený sériový podvozek tak letí ven a na jeho místo se stěhuje „sportovní“ tuningová sníženina za pár korun. Pak většina lidí nechá načipovat motor (hlavně u dieselů) a „brzdy a gumy ještě řešit nebudeme, protože to vydrží“. Výsledkem je tedy auto, které pocitově jede trochu lépe rovně, po silnici poskakuje (tvrdá uskákaná jízda je pro mnoho lidí synonymem jízdy sportovní) a už tak dost unavené brzdy a pneumatiky mají na starosti ještě více práce.​Jak auto „vytunit“ aby jelo lépe?
Nejprve zjistěte, co je potřeba udělat akutně a pak teprve zlepšujte a vyměňujte. Začnete u brzd. Pokud jsou kotouče s rýhami, při intenzivním brzdění se auto rozvibruje a po druhém třetím zastavení citelně vadne brzdný účinek, je čas na výměnu. Originální brzdová sada čtyř kotoučů včetně destiček je investicí, která se vyplatí.

Pokračujte s podvozkem. Nechte si zkontrolovat a popřípadě seřídit geometrii, ale jestli má auto najeto kolem 100 000 km, nebylo by od věci vyměnit tlumiče za nové originální. Na ty je automobil nastaven nejlépe a také na nich nejlépe funguje. Koupí sníženého „sportovního“ podvozku narušíte vyvážení a auto nebude fungovat. Nastavení podvozku zabere tisíce hodin usilovné práce techniků na zkušebních okruzích, simulátorech a měřících stolicích, takže si nemyslete, že vy to s univerzální tuningovou sadou svedete lépe.

Nejvýrazněji se do chování auta promítnou pneumatiky. Obecně lze říci, že s cenou roste i kvalita. Nemusíte nutně kupovat širší nízkoprofilové pneumatiky, aby auto lépe „sedělo“ v zatáčkách. Držte se doporučení výrobce a raději si kupte značkové gumy než nějaký levný neznámý čínský ausšus za třetinovou cenu. Značkové pneumatiky vykazují mnohem konzistentnější vlastnosti na suchu, mokru i při změnách teplot. Nekvalitní gumy se často přehřívají a mnohem rychleji opotřebovávají.Zkontrolujte motor a vyměňte olej, tankujte kvalitní palivo. Časem se výkon každého motoru ztrácí, ale previdelným servisem a pečlivostí ztratíte méně výkonu, než když se na motor vašeho auta vykašlete. Předepsané servisní intervaly jsou dobrá věc, ale i tak byste měli olej měnit aspoň jednou do roka, u hodně namáhaných aut, se kterými jezdíte třeba na okruhy, klidně i dvakrát. Nebojte se utrácet za dražší benzín a naftu s aditivy. Je prokázáno, že všechny ty „carrery“ a „v-powery“ sice nezvýší výkon, ale zamezí tvorbě usazenin v motoru.

Co když to stále nestačí?
Bavíme se o autech na každodenní ježdění. Nemá tak smysl utrácet desetitisíce za úpravy motoru, rádobysportovní podvozky a okruhové brzdové sady. Uvědomte si, jaká je přibližná zůstatková hodnota vašeho sériového auta a jaká bude, když mu dáte ostrou vačku, snížený podvozek, uřvanou koncovku výfuku a parodii na spoiler. Podle situací v bazaru naopak ještě nižší. Takový „tuning“ je zpravidla nevratný a na autě se krutě poznamená, na což doplatily spousty ikonických modelů od Fiatu Coupé přes BMW M3 E30 po třeba Peugeot 205 GTI nebo Hondu CRX.Pokud máte pocit, že je vaše současné auto moc pomalé a nestačí, prodejte ho v sériové podobě a kupte si rychlejší a silnější model. Nemusí se přitom jednat rovnou o mnohem vyšší investici. Současnou Octavii 2.0 TDI dobře prodáte, pokud je udržovaná a v sériovém stavu, a můžete si pořídit jakékoli auto, které má dokonalejší podvozek, brzdy i motor. Výmluvy, že silnější motory „víc žerou“ jsou liché, protože každé auto „žere“ podle toho, jak s ním jezdíte. Tříválcová Fabia 1.2 HTP dokáže jet za pět litrů, ale také za dvanáct. Šestiválcové BMW 330i umí jezdit za 9 l/100 km a pořád jste rychlejší než ta „dvanáctilitrová“ Fabia.

Závěr
Větší a silnější motor bude mít trochu větší spotřebu, nové pneumatiky něco stojí a podvozek a brzdy také nejsou zadarmo k balení žvýkaček. Rozhodně má ale smysl investovat do originálních a továrnou odzkoušených dílů, než utrácet za neověřené experimenty a pak zoufat, že auto poskakuje po silnici, klepe se, nejede rychleji a nikdo ho v bazaru nechce. Vaše auto funguje nejlépe v takovém stavu, v jakém opustilo brány továrny, takže utrácejte jen za takové díly, které ho originálnímu stavu přiblíží nejvíce. A jestli chcete více rychlosti, prostě si kupte skutečné sportovní auto.

autoweb.cz

23.11.2010 12:35

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist