Legendy minulosti: BMW M3 E30

Pokud byste hledali historicky nejúspěšnější auto v závodech cestovních vozů, došli byste k BMW M3 E30.

Tohle auto bylo postaveno jako odpověď na Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 a mělo závodit především na okruzích. Nakonec se mu ale dařilo i v rallye.BMW M3 modelové řady E30 byla vůbec první M3, která začala legendární řadu extraordinérních trojkových BMW. M3 E30 se od běžných trojek lišila řadou věcí, i když na první pohled to tak dramaticky nevypadalo. Měla zesílenou karoserii, rozšířené blatníky, aby se tam vešla větší kola a širší pneumatiky (v případě verze pro DTM až 18″). Kvůli lepší aerodynamice byl změněn sklon zadního okna a zvýšeno víko zavazadlového prostoru. Jediným karosářským dílem stejným jako měli ostatní BMW řady 3 té doby byly kapota, střecha a střešní okno.


Také technika byla jiná. Unašeče a ložiska kol pocházeli z větší pětkové řady, tedy s roztečí 5×120, přední zavěšení mělo zvětšený úhel závleku, ramena byla hliníková a uložena v tvrdých silentblocích a řešení stabilizátorů bylo také více podobné těm na pětkové řadě. Speciálně pro BMW M3 E30 byly vyvinuty jiné brzdové kotouče, brzdové třmeny a hlavní brzdový válec. Převodovka Getrag měla závodně uspořádané rychlostní stupně s 1 řazenou k sobě dozadu a vzadu byl diferenciál s 25% svorností a stálým převodem 4,10:1.​K pohonu sloužil řadový čtyřválec označovaný jako S14B23 nebo zkráceně pouze S14. Ten používal blok motoru M10, který byste našli v legendárním modelu BMW 2002, ale nesl i prvky většího šestiválce M88 a například hlava válců a rozvody pocházely z motoru používaném v supersportu M1. Tehdejší homologační předpisy pro skupinu A nařizovaly u závodního auta zachovat systém sání ze sériového provedení. BMW tohle elegantně vyřešilo tím, že už sériová M3 E30 měla čtyři klapky, pro kažný válec zvlášť. Ani čtyřventilová technika nebyla v té době zcela běžným jevem. Výsledkem tak byly na tu dobu vynikající výkonnostní parametry. BMW sáhlo po čtyřválci, i když by nebyl problém dát pod kapotu i velký šestiválec (nakonec v klasických BMW řady E30 se běžně objevoval), ale důvodem proč čtyřválec bylo co nejlepší vyvážení auta. Kvůli tomu se například dozadu stěhoval i akumulátor atd.

Když M3 v roce 1986 vyjela, měl motor objem 2,3 litru a výkon 195 koní. Následná evoluce přinesla změněné časování výfukových ventilů, vyšší kompresní poměr a výkon šel nahoru na 215 koní. Posledním evolučním stupněm byla M3 Sport Evolution, kterých vzniklo jen 600 kusů a ve kterých už byl motor převrtán na 2,5 litru a dával výkon 238 koní. Pokořit 100 netrvalo žádné z variant déle než 7,5 s a maximální rychlost přesahovala 230 km/h.Půvab BMW M3 E30 spočíval a stále spočívá v jeho mrštnosti a vynikající ovladatelnosti. A právě tohle byly vlastnosti, o které se BMW M3 E30 opíralo i v závodním provedení. Hned od svého vstupu na závodní tratě byla M3 úspěšná a sbírala jedno vítězství za druhým. V roce 1987 dovezla Roberta Ravagliu k historicky prvnímu titulu mistra světa v cestovních vozech. Do dneška je BMW M3 E30 nejúspěšnější závodní cestovní auto. Má na svém kontě jeden titul mistra světa, dva evropské tituly, dva tituly z Velké Británie, čtyři tituly z italského šampionátu, dva tituly z DTM a jeden titul z australského mistrovství cestovních vozů. Kromě toho BMW M3 E30 čtyřikrát vyhrálo 24h na Nurburgringu, čtyřikrát 24h ve Spa, pětkrát bylo vítězem prestižního závodu v Macau a má na svém kontě i jedno vítězství v soutěži mistrovství světa. V roce 1987 s ní Bernard Beguin vyhrál na Korsice a porazil všechny velké favority s vozy s pohonem všech kol, včetně Lancií Delta. V posledním roce působení v DTM dosahoval 2,5litrový čtyřválec maximálního výkonu 340 koní a točil přes 10 000 min-1…Sehnat dnes BMW M3 E30 ale není úplně jednoduché. BMW původně zamýšlelo vyrobit pouze počet nutný k homologaci, ale nebývale vřelé přijetí veřejností nakonec dalo vznikonout 17 920 exemplářům, z toho 787 kabrioletům. Za zmínku stojí takové rarity jako například BMW M3 Sport Evolution v karoserii kabrio, existuje totiž jedno jediné auto. Zajímavá je i edice 148 kusů Europameister, kde jsou všechny vozy podepsané Robertem Ravagliou. Velice známou edicí je i Cecotto, kterých bylo vyrobeno 505 kusů. Na internetu je jen velmi málo BMW M3 E30 v orignálním stavu a s málo najetými kilometry. Hodně jich je po nějakém tuningu, což už není úplně ono. A spousta jich padla za obět závodnímu použití. Ceny se pohybují od nějakých 11 000 do 35 000 EUR a rok od roku rychle stoupají. Jestli vás tohle auto oslovuje, pak doporučuji koupit co nejdříve. Velmi brzy jich k prodeji bude jich málo a za nesmyslné peníze.

Petr Horák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)2302
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)93,4 x 84,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvor
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 / 200 v 6750 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 4750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)171,6
0-100 km/h (s)6,7
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 7,5 / 11,6 l/100km (90 km/h / 120 km/h / město)
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4346
Šířka (mm)1680
Výška (mm)1370
Rozvor náprav (mm)2562
Provozní hmotnost (kg)1165
12.1.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist