BMW M3

Jak moc si jsou podobné em trojky, které od sebe dělí 20 let? To byla otázka, kterou jsme si položili, a tak jsme postavili M3 E30 a E92 vedle sebe.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Není pochyb o tom, že automobilka BMW svým vrcholným modelem M3 vytvořila kult, který oslovil několik generací řidičů. To nejnovější má motor uložený vpředu a výkon posílá na zadní kola. Tedy koncepčně vychází z původního originálu. No a my jsme se chtěli přesvědčit, jak moc jsou si právě tahle dvě auta podobná. Vzali jsme proto M3 z roku 1986 a o více než 20 let mladší auto, tedy M3 modelového roku 2009. A šli se s nimi svézt.

M3 modelové řady E30 byla vůbec první em trojkou. Od běžných trojek se lišila řadou věcí. Měla zesílenou karoserii a rozšířené blatníky, to aby se tam vešla větší kola a širší pneumatiky. Kvůli lepší aerodynamice byl změněn sklon zadního okna a zvýšeno víko zavazadlového prostoru. Jediným karosářským dílem stejným jako měly ostatní trojky té doby, byla střecha a kapota.
Také technika byla jiná. Ložiska kol a přední brzdiče pocházeli z větší pětkové řady, převodovka Getrag měla závodně uspořádané rychlostní stupně s jedničkou řazenou k sobě dozadu a vzadu byl diferenciál s 25% svorností. K pohonu sloužil řadový čtyřválec, který měl základ v motoru z legendárního modelu 2002, ale nesl i prvky většího šestiválce ze supersportu M1. A výsledkem tak byly na tu dobu vynikající výkonnostní parametry.

Když totiž M3 v roce 1986 vyjela, měla motor o objemu 2,3 litru a výkon 195 koní. Následná evoluce přinesla změněné časování výfukových ventilů, vyšší kompresní poměr a výkon šel nahoru na 215 koní. Posledním stupněm byla M3 Sport Evolution, kterých vzniklo jen 600 kusů a v těch už byl motor převrtán na 2,5 litru a dával 238 koní. Pokořit stovku netrvalo žádné z variant déle než 7,5 s a maximální rychlost přesahovala 230 km/h.

Z vlastní zkušenosti musíme říct, že původní M3 funguje na jedničku i dnes. Byť se vyrábělo v letech 1986 – 1992, je M3 auto, které se ani dnes nemá za co stydět. Zejména pak, pokud se pohybujete na pořádně klikaté silnici, kde využijete mrštnost a vynikající ovladatelnost.
A právě to byly i vlastnosti, o které se BMW M3 E30 opíralo na závodních tratích. Do dneška je to ostatně nejúspěšnější závodní cestovní auto. Sehnat dnes BMW M3 E30 ale není úplně jednoduché. Bylo jich sice vyrobeno 17 920 kusů a z toho 786 kabrioletů, ale na internetu jich je jen velmi málo v orignálním stavu a s málo najetými kilometry. Samozřejmě velké množství z nich už umřelo na závodní trati nebo prošlo drsným tuningem. Ceny se pohybují od nějakých 11 000 do 35 000 EUR a rok od roku rychle stoupají.

Vedle původní M3 E30 působí její poslední generace M3 E92 jako mastodont. Proti původnímu autu je jednoduše obrovská a bílý lak karoserie jí ještě přidává na velikosti. Zásadním odlišením je samozřejmě i hmotnost. Zatímco originál váží zhruba 1200 kg, její poslední generace v provedení kupé váží skoro o půl tuny více. Což se vzhledem k rozměrům karoserie a vlastně skoro dvakrát většímu motoru pod kapotou není co divit. Jak asi víte, novou M3 pohání čtyřlitrový osmiválec. No a vzhledem k dvojnásobnému objemu motoru tady máme k dispozici i dvojnásobný výkon, konkrétně tedy 420 koní. Proti původní M3 ta novodobá samozřejmě naprosto změnila svůj charakter. Osmiválec o své síle dává vědět už od volnoběhu.

Ta původní se neprojevuje nijak jinak, než jako běžný čtyřválec. Maximální otáčky osmiválce leží nad hranicí osmi tisíc, zatímco původní M3 je mírně skoupější a řidiči nabízí maximum u 7200. Ale uvědomte si, v jaké době vznikla. Nad pěti tisíci ale změní svůj charakter, najednou se probírá a i zvuk získává na intenzitě. Vedle toho velký osmiválec vehementně zatáhne už od nejnižších otáček a fantasticky ječí u svého maxima. Dostává se k němu takovým způsobem, na který původní M3 nemůže ani pomyslet. Posun v dynamice aut za dvě dekády je jednoduše nesrovnatelný.

Nemá smysl řešit, které z těchhle aut se lépe řídí nebo které je rychlejší. Samozřejmě, že propastných dvacet let mezi oběma auty je znát ve všech směrech. Vedle muskulaturní osmiválcové M3 působí projev dvousetkoňového originálu velmi obyčejně. To ale rozhodně neznamená, že bychom říkali, že to je obyčejné auto. Ve své době to bylo nádherně rychlé auto a to nejlepší ze sebe dostávalo především na klikatých silničkách, kde i dnes bude do jeho karet hrát nízká hmotnost. V přímém srovnání tu ve všech směrech působí nová M3 jako těžkotonážní kladivo dopované velkou dávkou testosteronu, zatímco původní model umí být rychlý nenápadným způsobem.

O tom, že označení M3 navždy zůstane kultem, není pochyb. A i když BMW poslední dobou trochu překvapuje tvorbou aut jako X5M nebo X6M, snad vedení automobilky do budoucna neztratí ze zřetele, jakým způsobem a kvůli čemu, vzniklo původní označení M. Tedy Motorsport.

Roman Trojna, Petr Horák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW M3 (E90) vs. BMW M3 (E30)
0-100 km/h (s)4,9 s
Motor
Konstrukceosmiválec do V
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)3999
Kompresní poměr12:1
Vrtání x zdvih (mm)92 x 75,2
Převodovkašestistupňová man
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)420 koní v 8300 ot/min
Točivý moment (Nm)400 Nm v 3900 ot/min
Výkon/hmotnost (k/t)253,8 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Objem nádrže (l)63 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4615
Šířka (mm)1817
Výška (mm)1418
Rozvor náprav (mm)2761
Provozní hmotnost (kg)1655
3.8.2009 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist