BMW M3 E30

První emtrojka vznikla s jediným cílem – vyhrávat okruhové závody, což se jí dařilo velmi dobře. Není divu, že její silniční verze měla takový úspěch a dodnes je proslulá svými jízdními vlastnostmi, díky kterým se může počítat mezi nejlepší sportovní auta

Trojkové řady E30 vychrlilo BMW do světa přes 2,2 milionů kusů, což nejlépe odpovídá o jejích dobových kvalitách, které byly srovnatelné s tím, co na trhu dodnes znamená BMW 3. řady. Z těch několika milionů kusů jich však bylo v letech 1987-1991 vyrobeno pouze kolem patnácti tisíc s emkovým znakem a z tohoto počtu byla upravena minimálně stovka aut na okruhové závody a rallye. První M3 dala základ legendární řadě aut, která bez přerušení pokračuje dodnes a představuje to nejlepší, co kdy u BMW vzniklo. Vedlé klasického tvaru se ke konci výrobního cyklu první emtrojky objevil i kabriolet, ale pro většinu příznivců je jedinou správnou volbou stylově čistší kupé s pevnou střechou.

Samotný původ E30 M3 se váže k záměru sportovní divize BMW účastnit se okruhových závodů cestovních vozů, do kterých však mohli výrobci podle pravidel FIA nasadit pouze auto založené na sérii čítající minimálně pět tisíc kusů. Vzhledem k pravidlům musela karosérie zůstat téměř bez zásahů, což v praxi znamenalo, že M3 dostala výrazně rozšířené blatníky pro pojmutí desetipalcových závodních kol, přední a zadní spoiler, jiný úhel zadního okna a zvýšené víko kufru. Právě podle něj můžete i letmým pohledem určit, zda jde o opravdový originál, nebo jen umně roztažené řadové auto.

Interiér se od klasických modelů odlišuje anatomickými sedačkami, které jsou buď celokožené, nebo kombinované s latkovými středy. Zadní sedadla jsou také prohloubená, ale narozdíl od těch předních jim chybí opěrky hlavy. Na volantu, sedačkách i řadicí páce jsou umístěny znaky divize M a na přístrojovce je pod tachometrem místo klasického ukazatele okamžité spotřeby výseč s teplotou oleje.

Přímou spojnicí se závody představuje řadový čtyřválcový motor, který se nejvíce podobá soutěžnímu motoru v M1, ale má o dva válce míň. Kdyby se i dnes objevil ve výrobě, způsobil by stejný poprask jako v osmdesátých letech. Celý byl stavěný ručně a s šestnáctiventilovou hlavou, dvěma vačkami a rozvodovými řetězy a výrazně větším vrtáním než zdvihem si liboval ve vysokých otáčkách, což dokazuje i výkon 200 koní při 6750 ot/min a 241 Nm při 4750 ot/min. S hmotností 1300 kg to stačilo na zrychlení na stokilometrovou rychlost za 7,5 s a maximálku 225 km/h.

Finální verze Sport Evolution z roku 1990 však přišla s motorem 2,5 l a k výkonu přidala dalších čtyřicet koní navrch. K tomu však přidala i stavitelný přední a zadní spoiler, které v maximálních polohách účinně snižovaly vztlak. Do rozšířených podběhů se vešla až osmnáctipalcová kola a k předním brzdám vedly speciální chladicí kanály.

Stejně jako u hlavního konkurenta emtrojky, Mercedesu 190E 2,3-16 Cosworth, však platí, že výkony motoru nejsou to jediné, co určuje u těchto vzácných aut charakter. Tím je především vzorný soulad všeho, co k chování opravdového sportovního auta patří. Podvozek a převodovka vznikaly se stejnou péči, kterou M3 dostala i ve vývoji a výrobě motoru. Pětistupňová převodovka Getrag má řazení jedničky směrem doleva a dolů a vyniká krátkými převodovými stupni, které se dobře doplňují s výborně rozloženými pedály spojky, brzd a plynu.

Samotné brzdy jsou převzaté z větší pětkové řady a u menší trojky jsou dimenzované na emkový výkon a rychlost. Přední i zadní závěsy mají pevnější ukotvení a tlumiče i pružiny jsou snížené a tvrdší. Na zadní nápravě je diferenciál s omezenou svorností pro maximální přenesení výkonu v rychlých a ostrých zatáčkách.

Právě na točité silnici nejvíce vyniká dravost motoru, citlivost řízení a pohotovost podvozku s ideálním rozložením hmotnosti. Ve volantu a sedačce cítíte všechno, co se pod vámi odehrává, a na limitu možností patnáctipalcových pneumatik o rozměru 205/50 přesně víte, co máte dělat, abyste si mohli hrát s mírným smykem, do kterého vás diferenciál pustí.

Prvním exemplářům dnes už pomalu táhne na dvacátý rok a při hledání slušného auta proto není neobvyklé, že většina z nich má najeto i několik stovek tisíc kilometrů. Na druhou stranu to však slouží jako vynikající důkaz celkové odolnosti emtrojky a za předpokladu pravidelné údržby nepředstavují vysoké počty kilometrů problém. Všechny emkové motory jsou velmi citlivé na výměnu oleje a pravidelné seřizování ventilů, ale pokud to před vámi někdo nezaspal, díky předimenzovaným dílům, původně určeným na závodní tratě, byste neměli mít s ničím potíže.

Původní M3 je dnes velmi hledanou klasikou, která má nejen mezi příznivci BMW věhlas nekompromisního auta s jasným zacílením. Vedle klasické verze a evolucí Evo I a Evo II se na trhu vyskytuje i speciální edice Europa Meister a Johnny Ceccoto/Ravaglia a jejich vyšší ceny odpovídají dnes již sběratelské hodnotě, která nikdy neklesá.

redakce autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 2302 cm3, dohc
Zdvihový objem (cm3)2302
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 koní při 6750 ot/min
Točivý moment (Nm)241 Nm při 4750 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)225
Spotřeba paliva (l/100 km)cca. 14 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu250 000 - 700 000 Kč
18.8.2005 7:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist