Legendy minulosti: Volkswagen Brouk, pravým názvem Type 1, se vyráběl až do roku 2003

Když konstruktér Ferdinand Porsche ve třicátých letech postavil na objednávku Adolfa Hitlera první prototyp "lidového vozu", těžko mohl někdo předvídat, že jeho návrh vydrží ve výrobě až do roku 2003 – tedy po dlouhých 65 let
car-1283947_1920-1100x618.jpg Zdroj: Pixabay

Volkswagen Type 1, jak se tento vůz jmenuje správně (populární označení Beetle se objevilo později), se ale začal sériově vyrábět až před válkou v roce 1938.

Pokud ale chceme jít dále do historie, zastavíme se dokonce v kopřivnické Tatře a u stolu konstruktéra Hanse Ledwinky. Ten totiž již v roce 1923 zkonstruoval model Tatra 11 s plochým motorem vpředu, čímž ušetřil mnoho místa a zlepšil ovladatelnost. V roce 1931 pak Hans Ledwinka sestrojil prototyp Tatra V570, který byl o dva roky později následován prototypem V570 s proudnicovým designem. Ten se podobal prototypu Porsche Type 12, který v roce 1931 sestrojil Ferdinand Porsche spolu s továrnou Zündapp. Ledwinka jako první použil plochý vzduchem chlazený čtyřválec, stejnou koncepci pak v roce 1933 okopíroval Ferdinand Porsche v prototypu Porsche Type 32 sestrojeném spolu s automobilkou NSU. Prototypy NSU a Zündapp ale nikdy nepokročily dále než ze stádia vývoje a navíc byly v průběhu války zničeny.

Myšlenka lidového vozu

Hans Ledwinka už v roce 1933 testoval automobil Tatra 77, který používal k pohonu vzduchem chlazený osmiválec vzadu a díky aerodynamickému proudnicovému designu dosahoval slušných rychlostí. Největším problémem ale bylo uchladit výkonný motor, s čímž si právě Hans Ledwinka poradil a což si nechal patentovat. Hitlera automobil Tatra 77 uchvátil a přikázal Porschemu podobný automobil v menším měřítku sestavit. A tak se zrodila myšlenka „lidového vozu“. A vlastně tím vznikla i automobilka Volkswagen, protože legendární „brouk“ byl vůbec první sériový automobil, který její brány opustil. Stalo se tak v roce 1938, ještě před vypuknutím války. Tatra ihned odhalila více než nápadnou podobnost s vlastní konstrukcí a podala na Volkswagen žalobu. Spor se podařilo dořešit až po válce v roce 1961, kdy Volkswagen v mimosoudním narovnání vyplatit Tatře tři miliony německých marek.

Těžko lze ale označit Ferdinanda Porsche za „sprostého plagiátora“. Byl svazován omezenými prostředky a vlastně jen použil nápad, který se sám snažil zdokonalit. Vzduchem chlazený motor vzadu prosazoval Porsche od počátku 30. let už do prvního prototypu Porsche Type 12, ale nakonec Zündapp rozhodl o montáži vodou chlazeného pětiválce. Tehdy se totiž jednalo o příliš revoluční design, kterého se konstruktéři báli. Podobně novátorský pak byl Alec Issigonis s vozem Austin-Mini, jehož koncepce s motorem a převodovkou vpředu v jednom kompaktním bloku se okamžitě rozšířila.

Testovalo se miliony kilometrů

Před zahájením výroby urazily zkušební prototypy 2 900 000 km během testování, takže je vidět, jaký byl už tehdy kladen důraz na spolehlivost, odolnost a výkony. Ačkoli se z dnešního pohledu mohou zdát jízdní výkony Volkswagenu Beetle spíše úsměvné, tehdy se jednalo o velmi svižné a prakticky bezkonkurenční auto. Plochý vzduchem chlazený čtyřválec 1,1 litru měl slušný výkon 34 koní, na stovku dotlačil brouka za 27,5 sekundy a maximální rychlost byla 115 km/h. Spotřeba paliva se přesto udržela na 6,7 l/100 km.

Kvůli válečnému konfliktu se ale brouk mezi prosté obyvatelstvo příliš nerozšířil. Během války však továrna Kdf vyráběla na podvozku brouka vojenské vozy Type 82 tzv. Kübelwagen. Říká se, že výrobu brouků pak po válce zachránil důstojník bristké armády major Ivan Hirst, který se zasadil o znovupostavení zničené továrny a rozběhnutí výroby, když o zabavená výrobní zařízení žádná britská automobilka nejevila zájem. Největší boom zažil Volkswagen Beetle v šedesátých letech. Volkswagen zvolil jasnou marketingovou kampaň, která brouka prezentovala jako levný, spolehlivý a nenáročný automobil. Nejvíce mu ale pomohla pověst skutečně spolehlivého a nerozbitného vozu mezi zákazníky a široká síť servisů. Ve Spojených státech si zas brouka oblíbili spořiví zákazníci. Volkswagenu pomohlo i plno kladných filmových rolí a brzy se stal celosvětovým miláčkem.

Ačkoli Volkswagen Beetle vypadal po celou dobu prakticky stejně, prodělal přibližně 78 000 konstrukčních změn. V padesátých letech zmizela dělící příčka okna a postupně se zvětšoval objem motoru a rostl kompresní poměr, což umožňoval dostupnější kvalitní benzín. Rostl tak i výkon Brouka. Velké změny přišly v roce 1967, kdy VW Beetle dostal silnější motor 1,5 l, nejprve o výkonu 50 a o nedlouho později ještě 54 koní v 4200 ot./min. a točivém momentu 106 Nm v 2600 ot./min. Dosahoval tak rychlosti 126 km/h.

V roce 1971 se představila upravená verze Volkswagenu Type 1, která se vyráběla souběžně s původním modelem. Dostala prodlouženou přední část, ve které se usadily vzpěry MacPherson, což vozu zaručilo lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Volkswagen Brouk se v Německu vyráběl až do roku 1978, kdy už z montážních linek sjížděl moderní nástupce Volkswagen Golf. Právě Golf přinesl moderní design a koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol, čemuž dávali zákazníci kvůli bezpečnosti přednost. Ačkoli byl Volkswagen Beetle poměrně bezpečným autem, vrozená charakteristika s motorem vzadu vyžadovala zkušenějšího řidiče.

Brouk umřel s poptávkou po modernosti

Poptávka v Evropě ale prudce klesla, zákazníci začali chtít modernější vozy. Výroba brouka byla přesunuta do Brazílie a Mexika (auto se ale vyrábělo ještě na jiných místech), kde se auto prodávalo stále velmi dobře. Ve výrobě Volkswagen Type 1 (Beetle) vydržel až do roku 2003, kdy po poklesu poptávky i na ostatních trzích Volkswagen rozhodl o zastavení výroby. Poslední auto s pořadovým číslem 21 529 464 sjelo z výrobní linky v mexické Pueble 30. července 2003. Poslední Beetle byl později převezen do muzea automobilky ve Wolfsburgu. Brouk se dostal i do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle vyráběné auto světa a také jako auto, kterého se vyrobilo nejvíce.Volkswagen Beetle se vyráběl i v karoserii kabriolet a testoval se i dieselový motor. Ten ale auto rozhýbal na stovku za šedesát sekund a nakonec se do brouka nedostal. Vzniklo i plno bláznivých úprav.

Technické údaje: Volkswagen Beetle 1500 (1970)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý vzduchem chlazený čtyřválec
Palivobenzín
RozvodOHV
Plněníatmosférické sání
Uloženívzadu podélně
Zdvihový objem (cm3)1493
Kompresní poměr7,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 69,0
Převodovkačtyřstupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadububnové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)40 / 54 v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)106 v 2600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)65,8
Nejvyšší rychlost (km/h)126 km/h
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4026
Šířka (mm)1550
Výška (mm)1500
Rozvor náprav (mm)2400
Provozní hmotnost (kg)820
29.9.2023 7:00| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Dalibor Žák, https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Brouk, IconiCars Volkswagen Beetle

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist