Zimní pneu v létě: V cizině klidně dostanete pokutu!

Jezdit na zimních pneumatikách v létě není zrovna dobrý nápad, přestože to není zakázané. Alespoň u nás. Pozor ale v cizině, kde za to ale klidně dostanete pokutu!
titulka-27-1100x618.jpg

Po českých silnicích jezdí 5,592 milionu osobních automobilů, takže pokud bychom předpokládali, že všichni se během dubna pustí do přezouvání zimních plášťů a jejich výměny za letní, bude jich potřeba 22,368 milionu. To je nepředstavitelné číslo. Zhruba 20 až 25 % řidičů vůbec pneumatiky nepřezouvá. Je to dobrý krok?

Začněme vysvětlením, proč se tak děje. Pomineme lenost a začneme penězi. Průměrný věk osobního automobilu v ČR na konci roku 2017 činil 14,62 let. Pokud vezmeme jen průměr, bude cena takto staré například Škody Octavie činit asi 25 000 Kč. Za nové pneu, včetně práce v servisu může majitel dát asi 4000 Kč, tedy šestinu ceny samotného vozu. Takovéto počty vedou mnoho motoristů, zvláště mimo velká města k tomu, že dojíždějí staré zimní pneumatiky, nebo si pořizují tak zvané celoroční pláště.

Co dovoluje „dojíždět“ zimní pneu? Fakt, že vzorek, který musí být u plášťů pro letní provoz v minimální výšce 1,6 mm. Dokonce i když vezmeme v potaz fakt, že se doporučuje i pro letní pláště optimální vzorem ke výšce 3 mm, starší zimní obutí to obvykle splňuje. Je ovšem několik faktů, které by měly motoristy varovat a odradit od používání zimní plášťů v létě.

Vyhýbací manévry

Tendence vozidla obutého v létě na zimních pneu je jednoznačná – výraznější naklánění, tendence snadněji se dostat na hranici přilnavosti. Kromě stavby samotných pneu je to dáno také směsí běhounu, která je při teplotách zhruba nad + 7 °C výrazněji měkčí, vláčnější…

Ekologie

S tím souvisí i fakt, že z jedné strany až příliš přilnavá a zároveň měkká směs se snadněji v podobě mikro částeček trhá, odletují od pláště, dostávají do okolí. A jak známo tyto mikro částice vdechujeme, dostávají se do podzemních vod, znečišťují přírodu.

Brzdná dráha

Rozdílnost směsi běhounu, která není vhodná pro vyšší teploty znamená, že přilnavost a brzdný efekt zimních plášťů v létě je až o pětinu slabší. Jinak prodlužuje se brzdná dráha. Za vysokých letních teplot až o třetinu.

Ekonomika

Jízda s tímto obutím znamená vyšší spotřebu paliva, a to v průměru o 0,2 litru na 100 km. Při dovolenkových letních cestách to představuje o několik set korun vyšší výdaje.

Pokuty

Používání zimního obutí po zbytek roku ale může mít ještě další následky. Například Itálie má předpis, který zakazuje používání zimních pneu od dubna do listopadu. Pokuta pak může dosáhnout až zhruba 50 000 Kč. Tak vysoká je právě s ohledem na všechna ta uvedená negativa.

O podobném kroku, a to povinném používání výhradně letního obutí v daném období uvažují i další země, a také v ČR již svého času někteří poslanci parlamentu přišli s tímto návrhem.

 

17.4.2018 9:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: ÚAMK

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist