Aquaplaning. Jak se mu vyhnout a co dělat, když nastane

Kdo by neznal aquaplaning. Jev, který nastává v momentě, kdy je na silnici moc vody a vy jedete rychle aneb Před pneumatikami se začne hromadit voda, dostane se pod ně a dochází ke ztrátě přilnavosti, a tedy i neovladatelnosti vozidla. To k teorii. Otázkou ale zůstává, jestli víte, jak ho zvládnout?
rain-gc5bd85b56_1280-1100x618.jpg Zdroj: Pixabay

Dovolím si tvrdit, že ačkoliv se velké procento řidičů s aquaplaningem setkalo, stále neví, jak by ho měli zvládnout. Důkazem mi mohou být cesty na okruhu kolem Prahy při silném dešti a řidiči s nevyzpytatelně rychlou a nepředvídatelnou jízdu s neustále rozsvícenými brzdovými světly. Shrňme si tedy jakési základní poučky s myšlenkou „opakování je matka moudrosti“.

„Nedělejte nic“

Základním pravidlem je jakési nicnedělání. Ne v tom pravém smyslu slova, ale neměli byste zatáčet, přidávat plyn nebo dokonce brzdit. Jde o to, že ve chvíli, kdy auto surfuje na hladině, je to stejně málo platné. Ideální je držet pevně volant ve stabilně a rovně, vyšlápnout spojku (pokud máte auto v manuálu, logicky), odpojit tím kola od motoru, auto zpomalí a sedne si skrz vodu opět na asfalt.

Co když jedu v zatáčce?

Pokud k aquaplaningu dojde v zatáčce, je dobré podržet kola v rovině, zpomalit, a jakmile se pneumatiky „chytnou,“ tak zatočit. Tohle neplatí v situaci, kdy jedete v zatáčce velmi rychle, nebo je zatáčka značně ostrá. V tu chvíli se vám pravděpodobně nepodaří nic. Nejjednodušším způsobem je tedy aquaplaningu předcházet, a to především zvolněním jízdy.


Potřebujete vizuální pomůcku ke zvládnutí aquaplaningu?


A co samotné pneumatiky?

Jak jsem uvedla, prudký déšť by pro vás měl automaticky znamenat snížení rychlosti jízdy. Drážky na pneumatikách tak mají možnost odvádět vodu pryč z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Neméně podstatnou věcí při takovémto počasí je hustota pneumatik. Nízký tlak v pneumatikách zvyšuje riziko aquaplaningu, zhoršuje ovladatelnost vozidla a snižuje odolnost pneumatik. U plně naloženého vozu je třeba zvýšit tlak v pneumatikách o 10–15 %.

Myslete na správnou hloubku dezénu

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních pak 4 mm. Čím vyšší míra opotřebení, tím vyšší míra rizika vzniku aquaplaningu, proto odborníci doporučují v obou případech minimální hloubku dezénu 4 milimetry.


Čtěte dál:

Škola smyku: Jak probíhá a pro koho se hodí?

Nezávislé testy a QR kód na štítku. Při výběru pneumatik se nevyplatí koukat jen na cenu


Jak zabránit vzniku aquaplaningu

  • Za deště je třeba snížit rychlost. Dokonce ani nové pneumatiky nedokážou v příliš vysokých rychlostech zabránit vzniku aquaplaningu.
  • Kontrolujte zbývající hloubku dezénu vašich pneumatik – ta musí činit minimálně 4 milimetry.
  • Kontrolujte tlak v pneumatikách, protože jeho příliš nízká hodnota výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu.
  • Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody.

Jak při aquaplaningu reagovat

  • Zůstaňte klidní!
  • Sešlápněte spojku a zvedněte nohu z brzdového pedálu, aby se snížila rychlost.
  • Netočte s volantem ze strany na stranu. Místo toho jej držte v požadovaném směru jízdy až do okamžiku, kdy se obnoví přilnavost.
  • Při aquaplaningu nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Tím se pouze sníží následná přilnavost.
2.4.2023 8:23| autor: Daniel Boss | zdroj: Autoweb, Besip, Cebia, Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist