Povinné ručení opět zdražilo. Za kolik je možné sjednat pojištění na běžnou Octavii?

V listopadu průměrná cena povinného ručení dosáhla hodnoty 6 681 korun, což znamená necelý čtyřprocentní nárůst oproti minulému měsíci.
skoda-octavia_combi-2020-1280-06-1100x618.jpg Zdroj: Škoda

K většímu zdražení povinného ručení došlo v případě menšího města typu Benešova u Prahy. V tomto případě POVIndex oproti říjnu stoupl o více než 7 %, kdežto u Prahy nedosahuje navýšení ani 0,5 %. Za částku 6 681 Kč bylo možné podle Broker Consulting POVIndexu sjednat povinné ručení pro vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, typický vůz, kterým jezdí české domácnosti. K průměrné ceně povinného pojištění z provozu vozidla si obyvatelé v Praze musí přičíst 8,6 %, kdežto ceny v menších městech typu Benešov na průměr ztrácí 10,4 %.

„I když došlo ke zvýšení průměrné ceny povinného ručení na meziměsíčním horizontu, tak v meziročním porovnání ceny výrazně klesly. V listopadu 2019 POVIndex dosahoval 7 524 Kč. Důvodem jsou jednak změny na trhu, kdy došlo ke sloučení dvou velkých poskytovatelů povinného autopojištění, ale i pokles škodních událostí v letošním roce v důsledku pandemie covidu,“ shrnuje důvody Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting.

Vlastník versus majitel vozidla

Jaké jsou rozdíly mezi vlastníkem a provozovatelem vozidla? Jak vlastník, tak i provozovatel vozidla jsou osoby zapisované do registru vozidel. Provozovatel nemusí vozidlo vlastnit, ale se souhlasem vlastníka je fakticky užívá a provozuje, hradí náklady provozu vozidla atd.

Vlastník je vždy zapsán ve velkém technickém průkazu a provozovatel v malém technickém průkazu. Problematika rozdílného vlastníka a provozovatele pak výrazně zasahuje do sjednávání POV a zejména čerpání bonusů s ním spojených.

Platbu povinného ručení vždy provádí pojistník. Pojistník je osoba, která sjednává a podepisuje pojistnou smlouvu. Případ, kdy je pojistník odlišný od majitele vozidla, může to mít jednu zásadní výhodu a to je možnost získat výrazně nižší cenu pojištění. Jsou ale pojišťovny, které při uzavírání pojištění berou v potaz rozhodnou dobu provozovatele.

Nevýhodou je, že v případě zavinění nehody se veškeré malusy připisují jak vlastníkovi, tak i osobě zapsané jako pojistník (provozovatel). Další nevýhodou při odlišném vlastníkovi a provozovateli je to, že se majiteli nenačítají žádné bonusy za bezškodní léta. Tím pádem do budoucna bude mít stále vysoké ceny za povinné pojištění vozu.

Pojištění dostupná na trhu ale nemají úplně identický rozsah krytí. Vždy je potřeba posuzovat nejenom cenu, ale také rozsah benefitů (zejména asistenčních služeb) ve vztahu k potřebám řidiče. Rozdíly v pojištěních jsou například v limitech pro opravu na místě, v limitech pro vzdálenost hrazeného odtahu, případně v možnostech náhradního vozidla.

12.1.2021 7:51| autor: Tomáš Malík | zdroj: Broker Consulting

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist