Dálniční známka 2019 – platnost, cena a zpoplatněné úseky silnic a dálnic

Tentokrát si rozebereme, kdo a kde má povinnost mít dálniční známku, jak je to s jejím správným umístěním i odstraňováním. (Aktualizováno 2014)
dalnicni-znamka-2019-1100x618.jpg Zdroj: MDČR

S ohledem na to, že se v právní poradně množí dotazy ve vztahu k dálničním známkám, bude tento článek věnován odpovědím na některé nejčastější otázky této problematiky.

Kdo je povinen platit

Poplatek za užití dálnice nebo rychlostní komunikace (dále jen „poplatek“) je povinen před použitím těchto silnic uhradit řidič vozidla v podobě zakoupení kupónu a jeho umístění na přední sklo.

Povinnost platit tento poplatek se vztahuje pouze na řidiče vozidel nejméně se čtyřmi koly anebo na jízdní soupravu. Povinnost hradit poplatek proto nemají např. řidiči motocyklů.

Kde se platí dálnice

Seznam zpoplatněných úseků dálnic a rychlostních komunikací je následující (Aktualizováno dle Ministerstva dopravy, 2019):

  • Praha-Chodov (výjezd 2) – Říkovice (výjezd 272)
  • Lipník nad Bečvou (výjezd 298) – Ostrava-Rudná (km 354)
  • Brno-Chrlice (výjezd 3) – hranice se Slovenskem (km 61) – ve směru ze Slovenska zpoplatnění až od km 55,5 (odpočívka Lanžhot)
  • Mezno (výjezd 62) – Veselí nad Lužnicí-sever (výjezd 104) – úsek Čekanice, výjezd 76 – Měšice, výjezd 79 bude zpoplatněn až po zprovoznění obou jízdních pásů dálnice
  • Praha-Třebonice (výjezd 1) – hranice s Německem (km 151) – ve směru z Německa zpoplatnění až od km 149,7 (odpočívka Rozvadov)
  • Praha-Zdiby (výjezd 1) – hranice s Německem (km 92) – ve směru z Německa zpoplatnění až od km 78,0 (odpočívka Varvažov)
  • Praha-Horní Počernice (výjezd 1) – Sedlice (výjezd 84)
  • Praha-Modletice (výjezd 76) – Praha-Řepy (výjezd 26) Jíloviště (výjezdy 8/9) – Skalka (výjezd 41)
  • Praha-Řepy (výjezd 1) – Nové Strašecí (výjezd 32)
  • Karlovy Vary-Jenišov (výjezd 131) – Cheb-sever (výjezd 169)
  • Praha-Ruzyně, letiště (výjezd 2) – Knovíz (výjezd 18)
  • Praha-Satalice (výjezd 1) – Ohrazenice (výjezd 71)
  • Liberec-Hodkovická (výjezd 26) – Ohrazenice (výjezd 44)
  • Sedlice (výjezd 126) – Opatovice (km 129)
  • Mohelnice-jih (km 235) – Křelov (km 261)
  • Olomouc-Topolany (km 264) – Lipník nad Bečvou (km 296)
  • Vyškov-východ (výjezd 1) – Olomouc-Slavonín (km 39)
  • Bělotín (výjezd 1) – Bělotín-východ (výjezd 3)
  • Frýdek-Místek (km 47) – Žukov (výjezd 70)
  • Rajhrad (výjezd 10) – Pohořelice-jih (výjezd 26)
  • Hulín (výjezd 16) – Otrokovice (výjezd 32)
  • Ostrava-Hrabová (výjezd 40) – Frýdek-Místek (výjezd 51)
  • Bystřany (výjezd 1) – Řehlovice (výjezd 7)

Kdo má výjimku?

Placení poplatku nepodléhá užití dálnice, rychlostní silnice a jejich úseků motorovým vozidlem nebo jízdní soupravou: a) vybavenými zvláštním výstražným světlem podle zvláštního právního předpisu, pokud se jedná o vozidlo nebo jízdní soupravu:

  1.  hasičských záchranných sborů a jednotek dobrovolných hasičů;
  2. ozbrojených sil České republiky a ozbrojených sil jiného státu; v případě kolony motorových vozidel a jízdních souprav postačí takové označení u prvního a posledního motorového vozidla v koloně;
  3. Vězeňské služby České republiky;
  4. zdravotnické záchranné služby a dopravy nemocných, raněných a rodiček, b) Ministerstva vnitra používanými Policií České republiky a opatřenými nápisem „POLICIE“, c) Ministerstva obrany používanými Vojenskou policií a opatřenými nápisem „VOJENSKÁ POLICIE“, d) celních orgánů opatřenými nápisem „CELNÍ SPRÁVA“, e) používanými k dopravě těžce zdravotně postižených občanů, kterým byly podle zvláštního právního předpisu přiznány výhody II. stupně, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo III. stupně, pokud držitelem motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká; za stejných podmínek platí osvobození i pro motorová vozidla užívaná k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastosou, pokud rodiče nebo jim naroveň postavené osoby pobírají příspěvek na provoz motorového vozidla podle zvláštního právního předpisu, f) při odstraňování následků dopravních nehod na dálnicích a rychlostních silnicích, při odstraňování následků živelních pohrom nebo při záchraně života a zachování zdraví osob, g) správce dálnic a silnic.

Umístění dálniční známky

Jedna část kupónu musí být umístěna a celou svou plochou přímo nalepena na vnitřní straně čirého skla předního okna motorového vozidla (nebo prvního motorového vozidla v soupravě) na pravém dolním okraji tak, aby výhled řidiče z vozidla byl co nejméně omezen a kupón byl dobře viditelný z vnější strany vozidla.

Na druhé části kupónu se vyplní rovněž registrační značka. Tuto část kupónu si řidič musí uschovat pro případnou kontrolu policií nebo celní správou. Pokud dojde k výměně registrační značky, změna se nevyznačuje. Pro prokázání pouhé změny registrační značky lze doporučit vozit kopii technického průkazu.

Odstranění staré dálniční známky

Zákon o pozemních komunikacích, ani jeho prováděcí předpisy nestanoví nic o povinnosti odstranit starou dálniční známku. Problémem je ovšem ustanovení §34 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb., které stanoví, že v zorném poli řidiče nesmí být žádné předměty, které by mu ztěžovaly výhled, s výjimkou schválených označení na skle vozidla.

Ačkoli ani toto ustanovení není dostatečně přesné a jednoznačné, nelze vyloučit, že by policisté, obecní úřady a i soudy interpretovali toto ustanovení tak, že stará dálniční známka již není schváleným označením a proto by řidič mohl dostat pokutu za porušení této povinnosti. Není to sice úplně jednoznačné, ale spoléhat se na to, že by argumentace ve vztahu k nepřesnosti a neurčitosti daného ustanovení byla úspěšná, doporučit nelze a čistě z opatrnosti lze spíš doporučit odstranění starých dálničních známek.

Použití zpoplatněné komunikace bez platného dálničního kupónu (ať už chybějící nebo prošlé) může být pokutováno Policií do výše 5 000 Kč, ve správním řízení až do výše 500 000 Kč.

Vývoj ceny dálniční známky

Pro zajímavost zde máme také vývoj cen dálničních známek od roku 1995 do současnosti. V polovině devadesátých let nás stála roční známka na vozidlo do 3,5 tuny 400 Kč, a to až do roku 1997. Pro rok 1998 podražila o tři sta na 800 Kč a cena vydržela až do roku 2003. V dalším roce se zvedla o stovku na 900 Kč a tolik stála až do roku 2007. V roce 2008 podražila dálniční známka na 1 000 Kč, v roce 2010 stála už 1 200 Kč, a v roce 2012 rovných 1 500 Kč.

Od 1. 1. 2010 došlo k uzákonění placení vozidel nad 3,5 tuny prostřednictvím elektronického mýta, aktuálně končí smlouva se stávajícím provozovatelem a je před námi zcela nový tendr. Aktuálně je u nás v prodeji desetidenní dálniční známka, měsíční známka a celoroční známka s platností 14 měsíců, to pro rok 2019 znamená platnost od 1. 12. 2018 do 31. 1. 2020. Jakkoli tedy s blížícím se koncem roku může být mediálně vytvářen tlak na pořízení nové známky, legálně lze jezdit na stávající až do konce ledna následujícího roku.

5.11.2014 10:29| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist