Opatrnost je vždy na prvním místě. Víte, jak na zabezpečení auta proti krádeži?

Staré pořekadlo říká, zloděj neukradne jen to, co nevlastníte. No, hloupé, jde-li o jednadvacáté století a auta. Takže jak bránit svůj automobil proti zlodějům?

Téma, které je stále aktuální, byť postupem čas use některé „hlídací“ technologie zlepšují a objevují se nové. Jaké jsou tedy možnosti… Na to, že budete připoutání čtyřiadvacet hodin za nohu řetězem ke svému dvoustopému dopravnímu prostředku samozřejmě zapomeňte. Tedy, známe jednoho kolegu, který nocoval ve svém starém BMW 3 cabrio, aby tak odradil potencionální zloděje (a to přes to, že auto kvetlo korozí, nešlo nastartovat jinak než s kabely a po třech hodinách stání mu ušlo zadní kolo). Ale to sem teď nepatří. Osobní dozor je prostě nesmysl.

Systémů, které mohou a mají ochránit vaše auto před rukama nenechavých zlodějů je široké spektrum a lze je rozdělit o několika skupin. Tou první mohou být mechanická zabezpečení. Některé asi znáte, třeba z benzínových pump či automobilových koutků v hobby marketech – mluvíme zejména o zámcích a pákách na volant. Nemají smysl, pokud to máme shrnout do jedné věty.
Zamknete-li staré auto s mizivou hodnotou, je to zbytečné, protože takové auto vám asi nikdo nebude krást.

Uzamčení volantu dražšího auta? Není nic jednoduššího než buď zámek takové páky rozlomit, vypáčit, demontovat anebo, což je ještě jednodušší, přeříznout věnec volantu. Zloděj má pak možnost s drahým autem odjet a cena za pořízení nového volantu poničeného krádeží se vyplatí.

PLUSY
Jednoznačně cena, takový systém může stát řádově stokoruny až tisícikoruny

MÍNUSY
Nijak zásadně nefunguje a odradí jen zloděje – amatéryMezi mechanická zabezpečení patří také různé zámky řadících pák. Tady už je situace pro zloděje složitější. Ale složitější je i obsluha pro řidiče v tom smyslu, že u starších či méně složitých systémů může řidiče postupně začít obtěžovat neustálé zamykání a odemykání zámku. A člověk, tedy přesněji řečeno jeho pozornost, po čase otupí a ve chvíli, kdy přestane pravidelně zámek používat, může dojít k odcizení. Znáte to, Muprhyho zákony…

Abychom se bavili konkrétně s přihlédnutím k našemu trhu, tak je tady například Medvěd blok a jeho závorový zámek řazení. Tam jde o „je mechanické zabezpečovací zařízení sloužící k ochraně vozidel před jejich užitím neoprávněnou osobou. Systém je založen na blokování mechanismu řadící páky v poloze zpětného chodu (R) u manuální převodovky nebo v poloze parking („P“) u převodovky automatické,“ když budeme citovat z webu výrobce. A dodejme, opět podle vyjádření samotného výrobce, že „blokace řadící páky probíhá vyjímatelným trnem (závorou). Pro svou vysokou odolnost a robustní konstrukci si získal oblibu u široké motoristické veřejnosti.“ Zamyká řazení osobních automobilů i dodávek.



Páka na volant se ještě prodává? Proč vlastně, když to nijak moc nefunguje…

Kompaktní zámek řazení Medvěd Blok je mechanické zařízení, které slouží v podstatě stejné věci, tedy neoprávněnému užité cizí osobou. Ovládá se tak, že zatlačíte na zámkový mechanismus. Zařadíte zpátečku či polohu P u automatu, pak se vysune blokovací čep a ten zafixuje mechanismus zámku.

Podobný systém u nás prezentuje i značka Defend. Ten má širokou škálu zamykání řadící páky, například model Pin Lock, který je podle prohlášení výrobce tím nejžádanějším typem uzamykání, zamyká se bez použití klíče, jen tím, že se zatlačí vložka zámku se současným pootočením (to je jako prevence před náhodným uzamčením).

Nicméně nejde, ale to zřejmě v žádném jiném a dalším případě, o stoprocentní způsob zabezpečení, protože pokud například je auto uzamčené v jedné rychlosti nebo na zpátečku, lze s vyšlápnutou spojkou auto tlačit. A naložit na odtahovou, a pak někde v klidu rozebrat na náhradní díly. Ideální je tedy kombinace více ochranných prvků, ale o tom až za moment.

PLUSY
Zařízení funguje, prodlužuje čas potřebný ke krádeži, chce-li zloděj s autem jet

MÍNUSY
Neustálé zamykání a odemykání zámků, auto (s manuálem) lze odtlačit

Tajné vypínače. Tedy přerušení důležitých kabelů, jejich přerušení má zabránit nastartování auta. Fungují, ale… Pokud máte pocit, že takový vypínač máte na nějakém opravdu tajném místě, tak zloděj přesně ví, kam sáhnout a tahle „tajná“ místa vyzkouší jako první. A pokud vypínač umístíte tak, aby jej skutečně nikdo nepovolaný nenašel, tak i vy budete potřebovat silnou motivaci, abyste vždy při jízdě například otevřeli kufr, odstranili čalounění a ponořili ruku hluboko do útrob auta, abyste auto oživili. A stejnou proceduru je samozřejmě nutné absolvovat vždy po každé jízdě. Navíc vám zloděj pravděpodobně dost poničí auto, když se ho bude snažit nastavovat. Rozlučte se se zámkem zapalování. A pokud máte jeden klíč jak do zapalování, tak i do dveří, čeká vás minimálně výměna celé sady.

PLUSY
Pokud zloděj vypínač nenajde, tak je jde o dobrý systém…

MÍNUSY
… jenže on to zloděj většinou najde. Ví, kde hledat.



Botička. Jednoduchá, účinná… dokud nepřijde někdo s pilkou nebo rozbruskou.

Imobilizer funguje vlastně na podobném principu. Tedy rozpojuje obvody, většinou víc než jeden, obvykle může jít o tři různé okruhy. Tak třeba ovládání cívky startéru, palivového čerpadla či vstřikovací jednotky. Imobilizér pak může být ovládán dálkovým ovladačem nebo je zakomponován do klíče auta. Bohužel pro většinu zlodějů zkušenějších nad rámec pobudy, který se chce se šroubovákem v ruce dostat do auta, aby se jen tak projel, nemusí představovat vážnější překážku.

PLUSY
Reálně brání nastartování auta.

MÍNUSY
Není nepřekonatelný. A nezabrání vykradení auta jako takového.Pak tady máme autoalarmy jako jednu z variant ochrany, nicméně kromě zvukového signálu nijak zásadně proti krádeži nepomohou, levnější typy navíc mohou často zbytečně znervózňovat falešnými poplachy.

PLUSY
Pokud má zloděj slabé nervy, tak uteče. Cenově nenáročné.

MÍNUSY
Lacinější typy mohou způsobovat falešné poplachy.

Máme také systémy napojené na bezpečností služby a agentury. Dojde k vloupání do auta, signál se přenese do centrály a ta spouští podle typu signálu akci. Ve extrému vyjíždí do terénu motorizovaná jednotka, spolupracuje třeba se s policií. To všechno samozřejmě něco stojí.

Takový systém nabízí Defend, jeho Locator je satelitní systém, který slouží ke sledování vozidel. Zajišťuje neustálou ostrahu nad automobily, přičemž v pravidelných třísekundových intervalech odesílá polohu GPS na základnu, kde jsou na serveru data v reálném čase zpracovávána.

Na našem trhu funguje společnost Sherlog, která jako používá vlastní rádiovou síť. Věc funguje tak, že je systém namontován do auta, a to tak, že ani majitel neví kam – neurčité místo má podle výrobce ten důvod, že než by se k němu narušitel dostal a pokusil se ho eliminovat, centrála o vniknutí už dávno ví.

Pokud dojde k vloupání do auta, postup je jednoduchý a možnosti jsou dvě, jde o to, máte-li ve svém automobilu systém pasivní, nebo aktivní systém. V případě pasivního zařízení volá majitel po zjištění odcizení centrálu a pak začíná pátrání, aktivní verze ihned indikuje narušené a systém začne vysílat nouzový signál. Pro oba dva případy je shodné to, že firma po zjištění krádeže posílá na místo vyhledávací techniku, buď v autě anebo vlastní sledovací letadlo. V ideálním případě pak společnost sama automobil majiteli vrací.

PLUSY
Zařízení funguje téměř stoprocentně.

MÍNUSY
Finančně náročnější, jak na montáž, tak pravidelný servis.


Bezpečnostní systémy a GPS alarmy mohou signalizovat směrem k řidič, či majiteli vozidla. Takový systém je zabudovaný do auta, které střeží různými čidly. Ta mohou být nasměrována do interiéru vozu, mohou hlídat dveře, pokles napětí v síti automobilu, V reálu tedy ve chvíli, kdy dojde k nelegitimnímu otevření dveří, systém pomocí vyšle signál na předem definovaný mobilní telefon.

Takže ve chvíli, kdy se někdo vloupe do auta, víte o tom. A co víc, pokud jde o systém vybavený GPS, můžete, pokud by se podařilo auto nastartovat, nebo naložit na odtahovku a přemístit ho, sledovat pomocí počítačové aplikace trasu či lokaci vozidla. S tím jde ruku v ruce možnost použít toto jako knihu jízd, pokud auto provozujete jako firemní. Ale to sem teď až tak úplně nepatří.

Tady je zapotřebí zmínit tuzemskou společnost Jablotron. Ta nabízí řadu produktů specializovaných na zabezpečení vozidel. Vlastně má celou škálu jak klasických autoalarmů, tak i vysoce účinných GPS alarmů. Podívejme se podrobněji na GSM alarm CA-1803 BT ATHOS, který kombinuje v jednom zařízení rovnou několik jednotlivých systémů, o kterých tady byla řeč. Tedy imobilizér, GPS alarm, autoalarm a další. Navíc vysílá komunikaci na mobilní telefon, zajišťuje sledování provozu auta a pracuje s GPS souřadnicemi. Abychom zacitovali výrobce, tak „Autoalarm je možné ovládat vlastními dálkovými ovladači nebo k jeho ovládání využít původního dálkového ovládání automobilu. Ovládání GSM alarmu je možné i z nastavených mobilních telefonů pomocí textových zpráv nebo také pouhým prozvoněním. Alarm reaguje na otevření dveří, zapnutí klíčku zapalování, otevření kufru nebo kapoty a na zapnutí spotřebiče ve vozidle (pokles napětí).“

To není všechno, k systému lze připojit k bezdrátovým detektorů, které mohou hlídat nejen prostor vozu, ale i jeho okolí. Po narušení střeženého automobilu je pak vyslán signál k majiteli, funguje zpožděný alarm, zavolání či sms na mobilní telefon. Text SMS pak může vypadat například: Renault Megane hlásí: narušení, víko kufru, (GMT:1.9. 21:45) 50°41.936N;15°11.805E;670;0,Cas:1.9.07 23:45.


S Athosem vám auto snad neukradnou, je pod vaší kontrolou. Foto: Jablotron.

PLUSY
Zařízení funguje, své auto máte neustále pod kontrolou.

MÍNUSY
Jsou tři hodiny v noci a vám přijde SMS, že vaše auto má otevřené dveře. Co teď?

Závěr, rada, doporučení? Záleží na možnosti investice. Nejjednodušší systémy a zámky stojí relativně málo, ceně odpovídá úrovni a schopnosti zabezpečení. Mluvíme řádově o stovkách až tisících korun. Kolem deseti tisíc můžete pořídit výkonný GPS alarm, radiové sledování může přijít na cca deset tisíc korun v závislosti na produktu. Rádiové sledování auta s nepřetržitým provozem pak přijde až na několik desítek tisíc korun v rámci instalace zařízení a pak je tady nutnost také pravidelných plateb za průběžné monitorování vozidla.

Obecně platí, že pokud vám chce auto někdo ukradnout, tak ho zřejmě ukradne, Ideální je pak zřejmě kombinovat co nejsofistikovanější bezpečnostní systém, třeba GPS alarm s dobrým zámkem řadící páky. Ideálně také s dobrou pojistkou, na kterou dostanete, díky bezpečnostním zařízení, výraznou slevu.

17.1.2017 11:56

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist