Opatrnost je vždy na prvním místě. Víte, jak na zabezpečení auto proti krádeži?

Staré pořekadlo říká, zloděj neukradne jen to, co nevlastníte. No, hloupé, jde-li o jednadvacáté století a auta. Takže jak bránit svůj automobil proti zlodějům?

Téma, které je stále aktuální, byť postupem čas use některé „hlídací“ technologie zlepšují a objevují se nové. Jaké jsou tedy možnosti? Na to, že budete připoutání čtyřiadvacet hodin za nohu řetězem ke svému dvoustopému dopravnímu prostředku samozřejmě zapomeňte. Osobní dozor je prostě nesmysl. Systémů, které mohou a mají ochránit vaše auto před rukama nenechavých zlodějů je široké spektrum a lze je rozdělit o několika skupin.

Zámek volantu

Tou první mohou být mechanická zabezpečení. Některé asi znáte, třeba z benzínových pump či automobilových koutků v hobby marketech – mluvíme zejména o zámcích a pákách na volant. Nemají smysl, pokud to máme shrnout do jedné věty.

Zamknete-li staré auto s mizivou hodnotou, je to zbytečné, protože takové auto vám asi nikdo nebude krást. Uzamčení volantu dražšího auta? Není nic jednoduššího než buď zámek takové páky rozlomit, vypáčit, demontovat anebo, což je ještě jednodušší, přeříznout věnec volantu. Zloděj má pak možnost s drahým autem odjet a cena za pořízení nového volantu poničeného krádeží se vyplatí.

PLUSY
Jednoznačně cena, takový systém může stát řádově stokoruny až tisícikoruny

MÍNUSY
Nijak zásadně nefunguje a odradí jen zloděje – amatéry

Zámek řadicí páky

Mezi mechanická zabezpečení patří také různé zámky řadících pák. Tady už je situace pro zloděje složitější. Ale složitější je i obsluha pro řidiče v tom smyslu, že u starších či méně složitých systémů může řidiče postupně začít obtěžovat neustálé zamykání a odemykání zámku. A člověk, tedy přesněji řečeno jeho pozornost, po čase otupí a ve chvíli, kdy přestane pravidelně zámek používat, může dojít k odcizení. Znáte to, Muprhyho zákony…

Čtěte také: Prodej auta na náhradní díly: Lze odhlásit již rozprodané vozidlo?

Abychom se bavili konkrétně s přihlédnutím k našemu trhu, tak je tady například závorový zámek řazení. Jde o je mechanické zabezpečovací zařízení sloužící k ochraně vozidel před jejich užitím neoprávněnou osobou.

Systém je založen na blokování mechanismu řadící páky v poloze zpětného chodu (R) u manuální převodovky nebo v poloze parking (P) u převodovky automatické. Blokace řadící páky probíhá vyjímatelným trnem (závorou).

Kompaktní zámek řazení je mechanické zařízení, které slouží v podstatě stejné věci, tedy neoprávněnému užité cizí osobou. Ovládá se tak, že zatlačíte na zámkový mechanismus. Zařadíte zpátečku či polohu P u automatu, pak se vysune blokovací čep a ten zafixuje mechanismus zámku.

Nicméně nejde o stoprocentní způsob zabezpečení, protože pokud například je auto uzamčené v jedné rychlosti nebo na zpátečku, lze s vyšlápnutou spojkou auto tlačit. A naložit na odtahovku, a pak někde v klidu rozebrat na náhradní díly. Ideální je tedy kombinace více ochranných prvků, ale o tom až za moment.

PLUSY
Zařízení funguje, prodlužuje čas potřebný ke krádeži, chce-li zloděj s autem jet

MÍNUSY
Neustálé zamykání a odemykání zámků, auto (s manuálem) lze odtlačit

Tajný vypínač

Tedy přerušení důležitých kabelů, jejich přerušení má zabránit nastartování auta. Fungují, ale… Pokud máte pocit, že takový vypínač máte na nějakém opravdu tajném místě, tak zloděj přesně ví, kam sáhnout a tahle „tajná“ místa vyzkouší jako první. A pokud vypínač umístíte tak, aby jej skutečně nikdo nepovolaný nenašel, tak i vy budete potřebovat silnou motivaci, abyste vždy při jízdě například otevřeli kufr, odstranili čalounění a ponořili ruku hluboko do útrob auta, abyste auto oživili.

A stejnou proceduru je samozřejmě nutné absolvovat vždy po každé jízdě. Navíc vám zloděj pravděpodobně dost poničí auto, když se ho bude snažit nastavovat. Rozlučte se se zámkem zapalování. A pokud máte jeden klíč jak do zapalování, tak i do dveří, čeká vás minimálně výměna celé sady.

PLUSY
Pokud zloděj vypínač nenajde, tak je jde o dobrý systém…

MÍNUSY
… jenže on to zloděj většinou najde. Ví, kde hledat

Imobilizér

Imobilizer funguje vlastně na podobném principu. Tedy rozpojuje obvody, většinou víc než jeden, obvykle může jít o tři různé okruhy. Tak třeba ovládání cívky startéru, palivového čerpadla či vstřikovací jednotky. Imobilizér pak může být ovládán dálkovým ovladačem nebo je zakomponován do klíče auta.

Bohužel pro většinu zlodějů zkušenějších nad rámec pobudy, který se chce se šroubovákem v ruce dostat do auta, aby se jen tak projel, nemusí představovat vážnější překážku.

PLUSY
Reálně brání nastartování auta

MÍNUSY
Není nepřekonatelný. A nezabrání vykradení auta jako takového

Bezpečnostní služby

Máme také systémy napojené na bezpečností služby a agentury. Dojde k vloupání do auta, signál se přenese do centrály a ta spouští podle typu signálu akci. Ve extrému vyjíždí do terénu motorizovaná jednotka, spolupracuje třeba se s policií. To všechno samozřejmě něco stojí.

Takový systém zajišťuje neustálou ostrahu nad automobily, přičemž v pravidelných intervalech odesílá polohu GPS na základnu, kde jsou na serveru data v reálném čase zpracovávána.

Věc funguje tak, že je systém namontován do auta, a to tak, že ani majitel neví kam – neurčité místo má podle výrobce ten důvod, že než by se k němu narušitel dostal a pokusil se ho eliminovat, centrála o vniknutí už dávno ví. Pokud dojde k vloupání do auta, postup je jednoduchý a možnosti jsou dvě, jde o to, máte-li ve svém automobilu systém pasivní, nebo aktivní systém.

V případě pasivního zařízení volá majitel po zjištění odcizení centrálu a pak začíná pátrání, aktivní verze ihned indikuje narušené a systém začne vysílat nouzový signál. Pro oba dva případy je shodné to, že firma po zjištění krádeže posílá na místo vyhledávací techniku, buď v autě anebo vlastní sledovací letadlo. V ideálním případě pak společnost sama automobil majiteli vrací.

PLUSY
Zařízení funguje téměř stoprocentně

MÍNUSY
Finančně náročnější, jak na montáž, tak pravidelný servis

GPS vyhledávání

Bezpečnostní systémy a GPS alarmy mohou signalizovat směrem k řidič, či majiteli vozidla. Takový systém je zabudovaný do auta, které střeží různými čidly. Ta mohou být nasměrována do interiéru vozu, mohou hlídat dveře, pokles napětí v síti automobilu, V reálu tedy ve chvíli, kdy dojde k nelegitimnímu otevření dveří, systém pomocí vyšle signál na předem definovaný mobilní telefon.

Takže ve chvíli, kdy se někdo vloupe do auta, víte o tom. A co víc, pokud jde o systém vybavený GPS, můžete, pokud by se podařilo auto nastartovat, nebo naložit na odtahovku a přemístit ho, sledovat pomocí počítačové aplikace trasu či lokaci vozidla. S tím jde ruku v ruce možnost použít toto jako knihu jízd, pokud auto provozujete jako firemní. Ale to sem teď až tak úplně nepatří.

PLUSY
Zařízení funguje, své auto máte neustále pod kontrolou

MÍNUSY
Jsou tři hodiny v noci a vám přijde SMS, že vaše auto má otevřené dveře. Co teď?

Alarm

Pak tady máme autoalarmy jako jednu z variant ochrany, nicméně kromě zvukového signálu nijak zásadně proti krádeži nepomohou, levnější typy navíc mohou často zbytečně znervózňovat falešnými poplachy.

PLUSY
Pokud má zloděj slabé nervy, tak uteče. Cenově nenáročné

MÍNUSY
Lacinější typy mohou způsobovat falešné poplachy

Závěr, rada, doporučení? Záleží na možnosti investice. Nejjednodušší systémy a zámky stojí relativně málo, ceně odpovídá úrovni a schopnosti zabezpečení. Mluvíme řádově o stovkách až tisících korun. Kolem deseti tisíc můžete pořídit výkonný GPS alarm, radiové sledování může přijít na cca deset tisíc korun v závislosti na produktu. Rádiové sledování auta s nepřetržitým provozem pak přijde až na několik desítek tisíc korun v rámci instalace zařízení a pak je tady nutnost také pravidelných plateb za průběžné monitorování vozidla.

Obecně platí, že pokud vám chce auto někdo ukradnout, tak ho zřejmě ukradne. Ideální je pak zřejmě kombinovat co nejsofistikovanější bezpečnostní systém, třeba GPS alarm s dobrým zámkem řadící páky. Ideálně také s dobrou pojistkou, na kterou dostanete, díky bezpečnostním zařízení, výraznou slevu.

14.5.2020 9:06| autor: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist