U pneumatik nesledujte pouze opotřebení. Důležité je také datum výroby

Při přezouvání pneumatik není důležité zkontrolovat pouze skutečné opotřebení, ale také datum výroby. Pneumatika totiž stárne.
tire-production-korbach-1100x618.jpg Zdroj: Continental

V těchto dnech vrcholí období přezouvání vozidel a s tím i často spojený nákup nových pneumatik. Při pořizování nové sady se řidiči mohou zajímat i o skutečný věk pneumatik, který lze nalézt na bočnici pod označením DOT. Tento údaj slouží však především výrobcům, kteří díky němu dokáží přesně sledovat jednotlivé šarže svých produktů.

Pneumatiky začínají opravdu stárnout až po nasazení na vozidlo. Jak se však starat o pneumatiku tak, aby její jízdní vlastnosti vydržely co nejdéle? Přinášíme tipy, jak předejít stárnutí správným skladováním právě nepoužívané sezonní sady a jak zabránit deformaci pneumatik na vozidle, které kvůli pandemii koronaviru zůstalo odstavené na parkovišti či v garáži.

Podle průzkumu společnosti Continental kontroluje při nákupu věk pneumatik téměř 66 procent řidičů. Někteří z nich si mohou klást otázku, zda nenakupují pneumatiky, kterým již skončila doba použití. Motoristé však mohou zůstat klidní, na pneumatiku, která by již kvůli svému stáří nesplňovala kvalitativní požadavky, narazí na českém trhu opravdu málokdy.

Datum výroby pneumatiky

Každá pneumatika má na své bočnici DOT kód. Tyto čtyři číslice pomáhají určit její přesný věk a datum výroby. Pokud na pneumatice nalezneme například číslo 3519, znamená to, že byla vyrobena ve 35. týdnu roku 2019.

Čtěte také: Proč není dobrý nápad dojíždět zimáky aneb Už máte přezuté letní pneumatiky?

Toto číslo slouží především výrobcům, kteří dokáží přesně sledovat jednotlivé šarže svých produktů. Díky DOT kódu na bočnici se dá dohledat, jaká směs byla při výrobě pneumatiky použita a stejně tak i jaké stroje a kteří operátoři na ní pracovali.

Při výrobě se běžně děje, že se letní pneumatiky vyrábějí už na podzim. Samotná výroba jedné pneumatiky sice trvá jen několik hodin, ale kvůli sezonnímu nákupu se může cesta od výrobce k zákazníkovi prodloužit.

„Běhounová směs moderních plášťů obsahuje činidla s postupným uvolňováním, která chrání pneumatiku při správném skladování minimálně po dobu pěti let,“ říká Ing. Aleš Langer, šéf oddělení Technického zákaznického servisu v společnosti Continental Barum s.r.o.

Pneumatika stárne až na vozidle

Pneumatika začíná skutečně stárnout až obutím na vozidlo. Teprve tehdy na ni ve větší míře začínají působit vnější vlivy jako sluneční záření, ozón a vzdušná vlhkost. Zákonem určená záruční doba na pneumatiky činí dva roky a začíná běžet až datem nákupu plášťů. Celková životnost pneumatik je však mnohem delší.

Prvních pět let má pneumatika prakticky stejné vlastnosti jako ta, která právě sjela z výrobního pásu. Ale i po uplynutí této doby zbývá do konce celkové životnosti pneumatiky dalších pět let, během nichž je možné spolehnout se na špičkovou kvalitu jízdy. Hraniční věk pneumatik, kdy musíme začít uvažovat nad jejich výměnou, činí deset let, bez ohledu na stav dezénu.

„Ve vícero interních testech, které jsme realizovali během uplynulých let, se potvrdilo, že běžný řidič nemůže rozpoznat rozdíl mezi novou pneumatikou a pláštěm vyrobeným před pěti lety. Rozdíly jsou natolik minimální, že je nezaregistrují ani profesionální testovací jezdci,“ uvádí Aleš Langer.

 

26.5.2020 9:04| autor: Tomáš Malík | zdroj: Continental

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist