Jak opravit defekt pneumatiky? Výhody i nevýhody rezervy, opravné sady a spreje

Propíchnutá pneumatika jednou za život potrápí téměř každého řidiče. Existuje vícero způsobů, jak bezpečně opravit nebo vyměnit pláště s defektem. Každý z nich vyžaduje různé dovednosti a výsledek opravy může ovlivnit další užívání pneumatiky.
auto-kelly-1100x618.jpg Zdroj: Auto Kelly

Nejeden řidič se na svých cestách potkal s nepříjemnou situací v podobě defektu. Continental přináší tipy, jak při takových okamžicích postupovat a vyřešit dané potíže. Podle platné legislativy patří prostředky na výměnu pneumatiky k povinné výbavě každého osobního automobilu. S postupem technologií se vytratila povinnost vozit rezervní pneumatiku. V současnosti existuje několik způsobů předcházení defektu, nebo i cest, jak defekt dočasně i natrvalo odstranit, bez nutnosti zvedání vozidla na heveru a demontáže kola.

Jestliže nastane situace, při které musí řidič defekt řešit, existuje několik ověřených způsobů. Při všech je však důležité dodržovat postupy, zajišťující bezpečnost celé posádky. Když zjistíte, že s vaší pneumatikou není něco v pořádku, vyhledejte bezpečné místo pro zastavení, vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu. Před vystoupením z auta si nezapomeňte nasadit reflexní vestu a rozložit výstražný  trojúhelník. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen trojúhelník umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.

Není tajemství, že jízda s prázdnou pneumatikou je velmi nebezpečná. Obzvlášť při vysoké rychlosti může dojít i k vážné nehodě. Kromě toho, pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách, nastane za určitou dobu i jejich nevratné poškození. Vlivem vývoje technologií přicházejí výrobci s alternativami, umožňujícími jízdu s defektem a bezpečný dojezd do cíle bez nutnosti jeho opravy. Při takových řešeních je však povinné, nebo doporučené mít ve vozidle systém sledování tlaku v pneumatikách.

Klasika v podobě rezervy

Rezervu považujeme za všeobecně nejznámější řešení defektu. Rezervní kolo může být dojezdové, nebo plnohodnotné. Při použití dojezdového kola musí řidič myslet na dodržování maximální rychlosti jízdy (80 km/h). Jestliže dojde k propíchnutí pneumatiky v zimě a použijeme rezervu dojezdovou či plnohodnotnou, musíme přizpůsobit i styl jízdy, jelikož rezerva má letní dezén.

Výměna kola patří mezi nejšpinavější, nejdéle trvající a nejpracnější způsob, kterým můžeme defekt opravit. Zároveň však, pokud jde o defekt větší než šest milimetrů, nemá řidič jinou možnost. Po nasazení rezervy je nutné zkontrolovat i tlak v pneumatice, protože se v autě může vozit až několik let a existuje velká pravděpodobnost, že potřebuje dofouknout.

Podle loňského průzkumu společnosti Continental až 71 % řidičů nemá na svém voze monitoring tlaku v pneumatikách, proto nesmí na kontrolu tlaku zapomínat. Tento průzkum rovněž ukázal, že tlak pravidelně kontroluje jen 36 procent řidičů a necelých 11 procent ho kontroluje jen při výměně pneumatik nebo po defektu. Poškozenou pneumatiku umí ve většině případů kvalitní pneuservisy opravit, takže je možné ji posléze znovu používat.

Ušetřete místo s opravnou sadou

Opravné sady se nacházejí ve výbavě vozů stále častěji. Kdysi měla všechna vozidla v základní výbavě rezervu, nejčastěji schovanou v kufru. V současné době se snaží nejen výrobci automobilů hledat skladnější a jednodušší řešení, díky kterému není nutné kolo měnit. Velkou oblibu si získaly speciální spreje nebo lepicí sady. Jedním z řešení je použití sady na opravu pneumatik, která zvládne opravit defekt až do průměru šesti milimetrů.

Po aplikaci těsnicího prostředku se s opravenou pneumatikou dá dojet až na vzdálenost 200 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h. Sada na opravu plášťů je plnohodnotnou náhradu rezervy, avšak jen jako dočasné řešení, návštěvě pneuservisu se rozhodně nevyhnete. Set nelze použít v případech, kdy byla pneumatiky zničená v důsledku jízdy s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou, když není poškození viditelné na dezénu, ani při poškození bočnice. Před použitím setu si pozorně přečtěte návod k použití a dodržujte všechny bezpečnostní pokyny.

Sprej na malé defekty

Použití spreje je způsob opravy, který zvládne téměř každý, navíc bez nutnosti demontáže kola. Aplikace probíhá velmi jednoduše, stačí nastavit vůz tak, aby byl defekt směřoval dolů, a vyčistit trhlinu. Následně protřepte sprej, připevněte ho na ventilek pneumatiky a pomocí stlačeného vzduchu nastříkejte speciální tekutinu do pláště. Ta nateče do praskliny a utěsní ji.

Po aplikaci je nutné ji nechat dvacet až třicet minut zaschnout. Teprve potom můžeme kolo dofouknout. Tato oprava je sice jednoduchá, ale musíme myslet na fakt, že tímto způsobem se dají opravit pouze defekty o velikosti dva až tři milimetry. Taktéž je důležité se řídit instrukcemi výrobce, který uvádí, jakou rychlostí je povolené s takto opravenou pneumatikou jezdit. Po použití spreje musí řidič v co nejkratší době vyhledat pneuservis. Tento způsob dočasné opravy mechanikové v pneuservisech nemají příliš v oblibě, jelikož následná oprava je náročnější.

19.6.2019 8:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Continental

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist