AdBlue: Na co je modré víčko nádrže u naftových motorů a jak ušetřit peníze?

Využití AdBlue představuje pro dieselové motory způsob, jak plnit stále přísnější ekologické normy. Dříve se tato technologie používala u nákladních automobilů, dnes se však stále častěji objevuje také u osobních vozů. Podle odborníků spotřeba AdBlue roste a ročně přibývá asi 20 čerpacích stanic, kde je možné AdBlue tankovat přímo ze stojanu. Zatímco litr AdBlue v kanystru stojí i více než 50 Kč, cena na výdejním stojanu může být i necelých 10 Kč.
2015_audi_q3_2.0_tdi_quattro_facelift_typ_8u_tankeinfuellstutzen_adblue-1100x618.jpg Zdroj: autoaid.de, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37734505, Kickaffe (Mario von Berg) – Vlastní dílo

Stále přísnější emisní normy nutí automobilové výrobce řešit snižování emisí. Jednou z cest, jak dosáhnout ekologičtějšího provozu u naftových motorů, je využití takzvané selektivní katalytické redukce (SCR), která umožňuje výrazně snížit škodlivé emise oxidů dusíku. Využívá se při tom vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Vozidlo vybavené SCR vypouští ve výfukových plynech převážně vodní páru a dusík.

AdBlue je na českých čerpacích stanicích již standardem. V plastových kanystrech o objemech od 2 do 20 litrů je k dostání na většině benzínek. „Před deseti lety byl SCR katalyzátor doménou nákladních vozů. V posledních letech se ale tato technologie posouvá i do vozů osobních, na což reagují hlavně čerpací stanice s vysokými prodeji nafty. Ty umožňují tankovat AdBlue přímo ze stojanu,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR.

„Počet čerpacích stanic s AdBlue dále poroste spolu s rozšiřováním vozů vybavených SCR katalyzátory, ale nikoliv závratně. Investice do nádrže a stojanu není malá a prodeje AdBlue jsou z jeho podstaty v poměru k prodejům nafty malé,“ dodává Indráček.

Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, bylo k 30. 6. 2019 možné natankovat AdBlue přímo ze stojanu na 183 čerpacích stanicích. Z toho 57 z nich jsou stanice uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. „Ročně přibývá u veřejných čerpacích stanic v Česku asi dvacet míst se stojanovou technologií pro výdej AdBlue, především v místech s vysokým podílem prodeje nafty,“ odhaduje Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO.

Motorová nafta má na celkové spotřebě kapalných automobilových paliv dle ČAPPO podíl více než 75 % a její spotřeba stále roste. V letošním roce očekává Václav Loula spotřebu nafty 6 miliard litrů. Společně s tlakem na snižování emisí roste i spotřeba AdBlue.

Tankovací pistole s AdBlue je pro řidiče mnohem komfortnější než dolévání močoviny z kanystru. Jednak nehrozí potřísnění, jednak nemusí být manipulace s 10 či 20litrovým kanystrem vždy snadná. Odběr AdBlue z výdejního stojanu ale přináší také výraznou finanční úsporu. „Zatímco litr AdBlue v kanystru vyjde motoristu i na více než 50 korun, u stojanu stojí klidně i méně než 10 korun.

29.8.2019 10:02| autor: Tomáš Malík | zdroj: Axigon

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist